annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zeiss Batis 25mm deze week getest

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Zeiss Batis 25mm deze week getest

Ik heb deze week de nieuwe Zeiss Batis 25mm f2 even aan de tand kunnen voelen. Mijn bevindingen heb ik in een blog post geschreven (wel in het engels, maar moet geen probleem zijn denk ik!)

 

http://www.albertdros.com/#!1-week-with-the-Zeiss-Batis-25mm-f2/cyck/559525b80cf20881704255d8

 

Reacties zijn welkom. Als er nog vragen over de lens zijn beantwoord ik ze graag!

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Mooi geschreven en weer prachtige foto's! :thumbsup:

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Krijg je ook de 85mm om eens te testen? Zou ik zo graag willen...

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

ik kon in eerste instantie kiezen welke ik wilde testen :slight_smile: Als met name land- en cityscape fotograaf pastte de 25mm dus het meest bij mij! Misschien binnenkort de 85 nog eens, wie weet :grin: Beide iig prachtlenzen.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Heb aan de hand van je website, allerhande door zitten spitten. Was interessant.

 

Het viel me op dat je met deze lens (of is dat een van jouw trucs om speciale effecten te bereiken)

vaak hele lange sluitertijden neemt. Lage Iso's. En diafragma 's vrijwel altijd boven de 8.

Denk niet uitsluitend ten behoeve van DOF. Die is er vanaf f. 8 meer dan genoeg.

Denk meer om die sluiter lang open te willen hebben.

 

Ben zo vrij geweest even een printscreen te maken van een foto rond de Amsterdamse grachten.

Bewust even de fotografische gegevens er onder gelaten.

 

Heb een vraag. Hoe licht was het ongeveer nog, toen je deze foto maakte.

Vrijwel donker? Of slechts schemerig?

Je kunt zien aan de streep van de boordlichten, dat de sluitertijd zo lang was.

En vreemd genoeg, maar dat is hier juist mooi, geen autolichtstrepen op de straten naast de grachten.

 

En 't resultaat is dan 't effect, dat het bijna op een foto lijkt die overdag genomen is.

Maar met die effecten van licht, (ramen + bruggen + reflectie) wat 't zo mooi maakt.

 

Hoor graag van je.

 

Albertdros.jpg

 

 

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Klopt helemaal @Tjardi. Het schemerde op dit moment. Dit heb je ook goed afgelezen aan de EXIF info. Hoog diafragma, lagere geforceerde ISO 50, om zo toch een sluitertijd van 30 seconden te behalen voor het lichtspoor van de boot en het vrijwel gladde water. Ik ga vrijwel niet hoger dan f14-16, en dan liever lager met de ISO als ik daar het gewensde resultaat mee kan behalen. Lenskwaliteit neemt namelijk sterk af boven f16, vooral op het gebied van scherpte.

 

Overigens is timing van dit soort shots cruciaal. Ik benadruk dit ook altijd bij seminars die ik zo nu en dan geef over avondfotografie. Sommige mensen vragen soms hoe ik die sfeer of kleuren in een foto krijg. Dat is vaak puur timing. Nadat de zon onder is en voordat het compleet donker is zit een periode, die soms maar 5 tot 15 minuten duurt, waarbij het licht optimaal is. Dit is wat veel mensen onderschatten.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Bedankt voor de tips. Dat speciale (korte) moment, net na zonsondergang, dat doet het dus.

 

Hoe bepaal je de sluitertijd? Op je gevoel, of laat je de camera het zelf beslissen.

Opnames er naast maken, die iets langer of korter duren, gaat (vrijwel) niet, gezien de lange sluiterijd.

 

Wist dat de meeste lenzen aan de onderkant van hun focus niet het beste resultaat leveren.

Wist niet, dat dit ook speelde aan de bovenkant van de focus. Ook daar dus 2 diafragma 's terug.

 

Je zit dan echter wel, als je een flinke scherptediepte wilt creeren (dus met f. 5.6 - vanwege bovenstaande)

met behoorlijke beperkingen.

 

Met de Samyang 35 mm, die ik voor filmen gebruik (nu op de Sony met een adapter) = toch niet automatisch,

met een enorme lichtsterkte van f. 1.4 had je zoveel dieptescherpte, dat je donders goed moest uitkijken waar je de scherpte legde.

Vooral bij kleine afstanden naar voren, is hij direct onscherp.

Zoals gebruikelijk naar achteren iets minder heftig.

 

Vandaar dat (liefst van Sony zelf), een lichtsterk objectief toch eigenlijk voor dit werk wel een must is.

Ik heb me net nog een 16-35 f.4 gekocht. Had die graag lichtsterker gehad. Met name in die mm maat.

 

Heb nog wel zitten denken aan de variant met A vatting - f. 2.8. Maar zit je weer met een Adaptor te klooien.

Die overigens wel alle automatische functies overeind houd. En die lens is bovendien stevig aan de prijs.

En wel in 24-70, maar niet in 16-35 mm te koop.

 

Dus toch maar de normale versie gekocht. Heb zeer serieus gedacht over de (korte) Batis. Toch niet gedaan.

Misschien pak ik ooit de 28mm variant van Sony zelf in f.2.0. Die kost 1/3 van de Batis.

Recensies zijn niet slecht. Uiteraard is er kwaliteitsverschil, maar ook (wel erg veel) prijs verschil.

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik zit zelf altijd zo rond de f8-11 mits ik door omstandigheden anders nodig hebt. Hier is de lens namelijk op z'n scherpst. Bij het fotograferen van landschappen, zelfs met een voorgrond die niet extreem dicht op de camera zit, heb je dan eigenlijk weinig last van scherpte verschillen. Dit met name omdat alles vrij ver van de camera af is. Ik stel dus mijn diafragma bij voorkeur in tussen de f8-11, en laat dan vaak de camera de sluitertijd bepalen. Vaak schiet ik dus op Aperture Priority mode, tenzij ik sluitertijden nodig heb van langer dan 30 seconden. 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@albertdros

 

Zit zelf ook vaak qua diafragma in die buurt. Mits ik bewust dieptescherpte wil creeeren.

Maar met landschappen is dat vrijwel nooit aan de orde.

Soms een prachtig scherpe tak, met juist de achtergrond heel fijn juist extreem, of net een beetje wazig.

Net wat je wilt.

 

Werk fotograferend ook (vrijwel) altijd op diafragmavoorkeuze.

Houd dan in de gaten of de sluitertijd niet uit de hand loopt.

Te laag wordt, en bewegingsonscherpte veroorzaakt. Dan moet je iets aanpassen. Naar keuze.

 

Je zegt tot 30 sec. de camera te laten beslissen. Daarboven gokken? Of een lichtmeter?

 

*

Met filmen juist op shutter voorkeuze i.v.m. dubbele snelheid t.o.v. framerate.

Indien nodig, te veel licht temperen met een draaibaar ND filter van B&W.

Of, en dat gaat met de Sony erg makkelijk, extra licht toelaten tot Iso16.200.

Met die ISO 16.200 gaat het in 35mm crop nog net goed.

 

Ontdek steeds meer handigheidjes in de 7Rmk2. Ben er echt enorm over te spreken.

 

*

Heb op YouTube nog even gekeken of jij ook filmt.

Maar kon niets anders vinden, als je foto 's die je als stream vertoont.

Maar die overigens erg mooi zijn.

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ja @Tjardi, boven de 30s is meestal even een combinatie van gokken en rekenen. Je kan bv de ISO aanpassen en checken wanneer het volgens de lichtmeter nog 30s is. Stel dat dat op f8, 30s, ISO 400 is, dan weet je dus dat je op ISO 100 een belichting van 4x30 = 2 minuten moet gebruiken. Zo doe ik dat altijd even snel.

 

Overigens maak ik nooit slideshows van mijn eigen foto's en zet ze op youtube hoor. Dat vind ik altijd zo plat. Ik zie dat andere mensen dat wel hebben gedaan met mijn foto's, denk dat je die hebt gezien :grin:

 

Over filmen stuur ik je even een prive bericht :slight_smile: