annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke Macrolens

profile.country.NL.title
Bikaaa
Ontdekker

Welke Macrolens

Ben sinds kort in het bezit van een Sony A6000 met de 16-50 en de 55-210 lenzen erbij.
Nu zou ik daar wel bij willen hebben een macrolens.
Wel van minimaal 100 mm omdat je soms niet te dicht op je onderwerp kan komen.
Welke lens is dan een aanrader echter niet voor de hoofdprijs.
Eventueel een goede 2e hands zou ook wel kunnen.

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Heb je al eens geprobeerd met je 55-210 om close ups te maken. Je kunt vaak met een tele objectief verrassende resultaten behalen. 

 

Sony heeft een 90mm Macro. Deze is helaas wel prijzig, maar ook wel erg goed. Dan heb je nog merken zo als Meike. Die heeft als ik het goed heb een 85mm macro. Deze is dan wel handmatig scherpstellen. Dus geen AF. 

 

Kijk eens op de websites van de grotere camera winkels. Daar kun je gericht zoeken op Macro objectieven specifiek voor de e-mount. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Bikaaa
Ontdekker

Ik heb nog niet geprobeerd om met de 55-210 een macro foto te maken, zal ik eens gaan proberen

Thx

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Als eerst vraag wat is jou definitie van Macro fotografie. Vaak als ik dit vraag aan mensen dan krijg ik meer de uitleg dat men niet zo zeer macro bedoeld, maar close up van bepaald onderwerp. 

 

Zo denken veel mensen dat je daar een macro objectief voor nodig hebt, maar je kunt vaak al geweldige close ups maken met een tele objectief. Zoals je 55-210. Het verschil tussen macrofotografie en close-up-fotografie is de afbeeldingsmaatstaf die gebruikt wordt. Bij macrofotografie is deze afbeeldingsmaatstaf van het opgenomen beeld groter of gelijk aan 1. Dat wil zeggen dat het gefotografeerde onderwerp op ware grote (gelijk aan 1) of juist vergroot (groter dan 1) wordt geprojecteerd op de sensor van je camera. Deze vergroting maakt het ook gelijk een stuk lastiger om met een macro-objectief te werken. 

 

Link verwijderd. Foto's hieronder geplaatst 😉

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Bikaaa
Ontdekker

Wat ik versta onder macro dat is bv een mier en dan de kop van het beest er beeldvullend en scherp op.
Jouw foto is dus mijnsinziens meer een closeup , maar wel leuke foto.

 

Tags (2)
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

 

Excuses verkeerde foto. Zal link verwijderen. Bedoelde meer als onderstaande. Deze zijn gemaakt met een tele objectief. Dus close up geen geen 1:1 macro. Je kunt nog dichterbij. Dit verschilt per tele objectief.

 

Wens je een echte 1:1 of meer vergroten dan kom je al snel uit bij een Macro objectief. Dan is de Sony 90mm Macro een optie of de Meike 85mm die handmatig scherp gesteld dient te worden.

 

Zoals aangegeven kijk eens bij één van de grote fotografie web winkels daar kun je gericht zoeken op Macro objectieven en en e-mount. En zul je diverse opties vinden..

 

Er zijn ook objectieven waar Macro opstaat, maar deze hebben geen 1:1 vergroting. Dus geen echte macro objectieven. Zie je wel eens terug op zoom objectieven 😉

 

Artis Amsterdam_6782732711_m.jpgdaan.png

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Bikaaa
Ontdekker

Deze foto's benaderen macro wat meer inderdaad.
Maar onderstaande foto is dat nog veel meer.
Ik zal eens gaan snuffelen bij wat online winkels op de 90 mm 

12a7f3f251ed39d600b7381acce9d977.png

profile.country.NL.title
JRHalpha
Lid

Hallo @Bikaaa 

Ik weet niet of je al een definitieve oplossing hebt gevonden, maar je zou ook nog eens de combinatie van jouw 55-210 met tussenringen kunnen proberen.  Voor een zeer beperkte investering heb je die van Meike (uit eigen ervaring zijn kunststof (wel stalen bajonet) deze zelfs beter dan de veel duurdere geheel metalen). Tevens kan ik de Sony 90mm F2.8 macro zeker aanbevelen.