annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Tussenringen APS-C vs Full Frame

profile.country.NL.title
gerbrandy6
Lid

Tussenringen APS-C vs Full Frame

Is er verschil in tussenringen die vermelden: "specifiek voor APS-C" en die, die vermelden "specifiek voor Full Frame"? Als voorbeeld...Caruba vs Kenko.
Ik dacht dat het hier enkel om de vatting gaat en die is bij beide toch hetzelfde?

Als er wèl verschil is, waar zit 'm dat dan verschil in (afgezien van evt verschil in lengte)?  Diameter of...?

 

Lex

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
Anne_Sony
Ontdekker

Goedemorgen Lex,

Bedankt voor je bericht. Ik zal dit voor de zekerheid even intern doorzetten.

 

Groetjes,

Anne

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Goeie vraag @gerbrandy6 !

Ik heb geen ervaring met Caruba en Kenko, maar bij de Sony adapters is er wel degelijk een verschil tussen aps-c en fullframe versies. Beide passen fysiek op dezelfde E-mount maar bij de aps-c versie valt het beeld niet vullend op de sensor. Ik kan me voorstellen dat dit bij deze adapters ook zo zou kunnen zijn.

 

Groet!

Antonette

profile.country.NL.title
gerbrandy6
Lid

Beste Antonette,

Dank voor je antwoord. Ik vraag mij af welke adapters jij bedoelt van Sony. Ik ken er er maar 1 en dat is die van A-mount lenzen naar E- mount. Beide Full Frame. NVT dus. Zie ook andere bericht van Sony. Vraag wordt doorgezet.

profile.country.NL.title
gerbrandy6
Lid

Alvast dank Anne. Ik kijk uit naar je antwoord. Hopelijk binnen de retour termijn van de Dörr tussentingen die ik net heb gekocht😁. Voogens de fotozaak zou het echt niets uit mogen maken bij tussenringen.

Gr. Lex

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@gerbrandy6 

 

Naast de La-Ea 3t/m5 bestond er ook al een versie 1 en 2 en die zijn alleen voor aps-c. Dus bij adapters kan het een verschil maken. Bij tussenringen lijkt het me onlogischer inderdaad.

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Ik denk dat de cropfactor van APS-C hier ook iets mee te doen heeft. Een FF-lens wordt in het algemeen 1,5 keer zo lang (50mm op full frame wordt schijnbaar 75mm op APS-C).

Bij een tussenring voor macro doe je iets vergelijkbaars. Heeft iets met brandpuntsafstand en focusafstand te maken. Hogere optica, sorry.

 

Een van de fotozaken schrijft op zijn site het volgende:

Hoe werkt een tussenring?

Een tussenring zorgt ervoor dat er een grotere afstand ontstaat tussen de beeldsensor van de camera en de achterste lens van het objectief. Hierdoor wordt de scherpstelafstand van het objectief korter, waardoor het mogelijk wordt dichter op het onderwerp scherp te stellen. Hierdoor wordt het onderwerp groter op de sensor geprojecteerd dan zonder tussenring het geval zou zijn. Een tussenring vergroot dus de eigen vergrotingsfactor van een objectief. Dit kun je met de volgende formule berekenen.

maximale vergrotingsfactor met tussenring = vergrotingsfactor objectief + (mm tussenring / brandpuntsafstand) 

Stel je hebt een 85mm objectief met een eigen vergrotingsfactor van 0.13. Met de 12mm tussenring wordt de vergrotingsfactor van het objectief als volgt:
maximale vergrotingsfactor met 12mm tussenring = 0.13 + (12 / 85) = 0.13 + 0.14 = 0.22

Met de 20mm tussenring wordt de vergrotingsfactor van het objectief als volgt:
maximale vergrotingsfactor met 20mm tussenring = 0.13 + (20 / 85) = 0.13 + 0.24 = 0.37

Met de 36mm tussenring wordt de vergrotingsfactor van het objectief als volgt:
maximale vergrotingsfactor met 36mm tussenring = 0.13 + (36 / 85) = 0.13 + 0.42 = 0.55

Einde citaat.

 

Zit nu te denken: is de lichtlijndoorlaat niet kleiner bij de APS-C-ringen? Dus, de tussenringen voor APS-C geven een te klein beeld door naar de sensor op een Full frame, terwijl de full frame-tussenringen wel gewoon op de APS-C werken?

 

Gewoon een niet-geverifieerde gedachte.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
gerbrandy6
Lid

Beste Harm,

Ik ben bekend met de cropfactor en met de werking van tussenringen. De vraag was wat het verschil is tussen een tussenring van bijvoorbeeld 16mm voor een APS-C camera en tussenring van 16 mm voor FF....als dat verschil er al überhaupt is. Het verschil bij lenzen is dat ze het beeld anders projecteren op de sensor. Dat kunnen tussenringen niet. Het enige verschil zou kunnen zijn dat je voor de hetzelfde effect (dezelfde vergrotingsfactor) verschillende diktes van tussenringen heb tussen APS-C en FF.

 

Ik ben benieuwd naar het antwoord van Sony....

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

[Quote]Zit nu te denken: is de lichtlijndoorlaat niet kleiner bij de APS-C-ringen? Dus, de tussenringen voor APS-C geven een te klein beeld door naar de sensor op een Full frame, terwijl de full frame-tussenringen wel gewoon op de APS-C werken?[/quote]

 

Wat ik hiermee bedoelde: beperken de APS-C-tussenringen het beeld niet net als de APS-C-lenzen? Dus een kleinere beeldcirkel ten opzichte van Full Frame?

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Dirk.Rotgans
Ontdekker

De meeste tussenring sets voor Sony E-mounts zijn voor Full Frame, mocht je tussenring sets tegenkomen voor Sony E mount specifiek voor APS-C dan zal je zien dat binnen de ringen een plaatje is aangebracht met een rechthoekige opening op formaat van de APS-C sensor. Dit ter voorkoming van interne reflecties in de tussenringen.

Ik zou gewoon lekker de ringen voor Full Frame kopen.

DutchTugMaster