annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony 90 2.8 en Sony 100 2.8...?....

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Sony 90 2.8 en Sony 100 2.8...?....

Hallo allemaal,

 

Ik heb gezien dat Sony weer een nieuwe FE lens het licht laat zien! De SEL100F28GM.

Volgens mij is dit een nogal stille introductie geweest, maar dat kan ook aan mij liggen :wink:

 

Wat ik me echter wel serieus afvraag is wat de SEL100F28GM gaat toevoegen aan de lenskeus als er reeds (een zeer goede) SEL90M28G bestaat.

 

Gaat het alleen om dat STF gebeuren? Iemand hier die me dit kan uitleggen? :thinking:

 

grt

Sigi

mijn foto's op; 500px en
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Hallo Sigiphoto,

 

Ik bezie het zo:

De 90mm is dankzij de 1:1 vergroting hoofdzakelijk een macro lens terwijl de 100mm mij meer geschikt lijkt als portretlens dankzij de "smooth trans focus". Hierdoor is de bokeh naar mijn mening er toch nog net iets mooier/vloeiender/waziger/... Schoonheid van 'achtergrondwaas' is natuurlijk iets persoonlijk :slight_smile:

Ook is er het onderscheid tussen het gewone "G" label van de 90mm tegenover het "G-master" label van de 100mm waarbij deze laatste nog een stapje hoger staat wat betreft extreme resolutie.

 

Mvg

 

Bert

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

90 mm is echt gericht op macro zoals @NEXBert al zegt. De minimale scherpstelafstand van de 100 mm is iets van 57 cm zeg ik uit mijn hoofd, dus niet echt geschikt voor dichtbij.

 

De 100 mm heeft een apodisatie filter waardoor het bokeh echt boterzacht is! Ik heb deze lens vorige week heel even vast mogen houden en het is wel echt top! 

Ik zie deze lens meer als een portretlens of een korte telelens.

 

Er waren nog meer nieuwtjes :wink:

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Amfion en @NEXBert, dank voor jullie inzichten.

Ik heb (uiteraard) de 100 mm nog niet in m'n handen gehad, misschien op Pro Im in Nijkerk een kans.

Laat onverlet dat ik erg nieuwsgierig ben of je het verschil ook daadwerkelijk kunt zien op monitor / afdruk.

Wellicht dat er ergens een 1 op 1 vergelijkingstest te vinden is (nog niet gevonden maar kan nog komen).

 

@Amfion Heb je de 90 mm ook eens geprobeerd?

 

Die 10 mm extra "voetenzoom" zal het verschil niet maken :smileycool::smileywink:

 

p.s. als ik in Nijkerk met beide lenzen een identieke foto kan maken met identieke instellingen zal ik ze hier posten.

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hee, ik dacht dat ik hier al op gereageerd had, blijkbaar verdwenen in de wondere wereld der techniek.

 

90 mm macro wel ooit eens even uitgeprobeerd, veel van mijn "sony babes" vriendinnen hebben deze lens. 

Heel ander soort lens voor mijn gevoel, maar dat zou je inderdaad echt eens even zelf moeten ervaren.

 

Andere jaren was er lensuitleen op de PI, ik ga er vanuit dat dat dit jaar weer kan, 'k zou voor de zekerheid legitimatie meenemen.