annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Problemen met Sony FE 90mm F2.8 Macro G OSS

profile.country.NL.title
straatman52
Nieuw

Problemen met Sony FE 90mm F2.8 Macro G OSS

Sinfds kort bezit ik bovenstaande lens. ik gebruik hem met de A6300. Ik krijg heel wisselende resultaten met scherpstellen op onderwerpen dichtbij. Zowel met autofocus als handmatig scherpstellen krijg ik vaak onscherpe beelden. Ik gebruik de focuslimiter niet, staat altijd op oneindig, sluitertijden die snel genoeg zijn 1/200 of sneller. Ik gebruik de AF-C instelling en maak pas een foto als het groene lichtje brandt. Bij handmatig scherpstellen gebruik ik reliëfnivo gemiddeld en maak pas een foto als de rode kleur maximaal oplichtop dat deel dat ik scherp wil hebben. 

Soms zie ik op de foto dat het scherptevlak voor of achter het bedoelde scherpstelvlak ligt, maar soms kan ook helemaal geen scherpte in de hele foto ontdekken. net alsof ik de camera bewogen heb of dat het onderwerp te veel bewoog (wat niet het geval is). Kan het zijn dat ik toch nog iets niet goed doe, of ligt dit aan de lens. Of misschien zelfs aan de camera. 

9 ANTWOORDEN 9
profile.country.NL.title
ThomSBNL
Lid

Hi straatman52,

 

Welkom op de Community. Ik heb zelf hier niet zo veel verstand van dus dat zou ik voor je moeten navragen maar hopelijk kan een van onze Sony Experts of een ander lid van de Community jou helpen!

 

Groet,

ThomSBNL

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @straatman52!

 

Da's heel jammer want juist met deze lens moet je ragscherpe beelden kunnen maken!

 

Zou je eens kunnen proberen te switchen naar bijvoorbeeld dmf wat betreft je scherpstelling? Als je Af-C gebruikt zou het in theorie mogelijk zijn dat je net ietsje bewogen hebt met het afdrukken en dat daardoor de scherpstelling toch nog versprongen is. Maar dat zou niet verklaren waarom het met handmatig scherpstellen ook niet lukt... Als je diafragma erg groot is (klein getal) is het reliëfniveau niet altijd helemaal nauwkeurig. Het geeft een indicatie, maar als je de foto's groot gaat bekijken wil dat nog wel eens een beetje tegenvallen. 

 

En een paar vragen:

- Wat is over het algemeen je diafragma instelling?

- Wat gebeurd er als je de focuslimiter juist wel op de beperkte stand zet? (Misschien ten overvloede: Eerst een keer scherpstellen en dan de limiter verdraaien) 

 

 

profile.country.BE.title
Jcdegids
Ontdekker

Als je grote openingen gebruikt is een kleine beweging voldoende om een onscherp beeld te krijgen.

Wanneer je de lens in MF zet, mag je niet vergeten van ook de camera in MF te zetten. Een van beide is niet genoeg. De focusdelimiter is handig wanneer je weet dat het onderwerp op korte afstand zit, dan zal de lens sneller kunnen focussen.

profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Wat je zou kunnen proberen is het volgende, neem een liniaal en zet deze in een hoek van 45 graden van de camera stel scherp op 10 cm maak een foto hierbij helpt ook de Touchless Shutter staat in de applicatielijst. Als je die nog niet hebt moet je even kijken hoe je deze kunt binnen halen. Dan kun je foto’s maken zonder de camera aan te raken.

 

Wou wel wat meer informatie hierover geven maar kom er zelf ook niet meer uit.

Ergens in 2015 of 16 heb ik deze al eens binnen gehaald.

Maar vast en zeker dat ze je hier verder kunnen helpen hoe je een app ophaalt voor jou camera.

 

Als je zoals hierboven een opname maakt kun je zien of er iets mis is met de lens.

Wat ik trouwens niet begrijp is de instelling Continu AF waarom niet gewoon op Enkelvoudige AF.

Zou ook eens het reliëfnivo op een andere stand zetten, ligt aan de lichtomstandigheden bij veel zon zet ik hem lager. Als dan ook nog eens het diafragma zeg op 2.8 staat kun je tot op de puntje scherpstellen.

 

Had geen voorbeelden meer van een liniaal dus snel even een foto gemaakt als voorbeeld wat ik bedoel.Liniaal.jpg

profile.country.NL.title
straatman52
Nieuw

Voor insecten, vlinders e.d. gebruik ik vaak diafragma 4.0 of 5.6. ik wil toch wel graag voldoende scherptediepte, vandaar.

Continue AF gebruik bij lichte wind, dus als het beestje op bloem of blad wat beweegt. 

 

Ik dacht juist dat ik met het reliefnivo heel secuur zou kunnen scherpstellen. Zegt u in feite dit het onnauwkeuriger is als scherpstellen op het matglas bij een DSLR camera?

 

Kunt u mij uitleggen hoe ik bij de A6300 op de ogen van een insect of klein dier moet scherpstellen?

profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Mijn ervaring met macro is beperkt, en ik heb geen 90 Macro.
Meest voor de hand liggend lijkt me Scherpstelvergroting aan te zetten, en die onder een knop te bewaren, anders moet je iedere keer het menu in. Deze werkt echter onder alle Scherpstelfuncties, behalve AF-C ! (op de 6500: Menu1 > 13)
profile.country.NL.title
lookdeeper
Lid

Mijn ervaring met macro is beperkt, en ik heb geen 90 Macro.
Meest voor de hand liggend lijkt me Scherpstelvergroting aan te zetten, en die onder een knop te bewaren, anders moet je iedere keer het menu in. Deze werkt echter onder alle Scherpstelfuncties, behalve AF-C ! (op de 6500: Menu1 > 13)
profile.country.NL.title
martinh123
Lid

Probeer eens of je via de FN knop ergens de scherpstelfunctie hebt staan en zet deze op MF.

Dan via FN kijken of je Scherpstelgebied ziet staan bij mij kan ik kiezen uit 4 verschillende gebieden de laatste is flexibel punt, als je met select links of rechts gaat zie je het veranderen van M L en S zet hem op S.

Op mijn camera heb de ALL knop ingesteld als ik deze indruk het beeld vergroot je kunt 2x erop drukken voor hij weer in de normale stand komt.

Ook heb ik mijn camera zo ingesteld dat op het moment ik aan de instelring draai van het objectief hij automatisch al vergroot.

Dit geld alleen maar bij deze instelling als ik de scherpstelfunctie verander heb ik dit niet meer.

 

Bij het scherpstelgebied kun je ook DMF gebruiken als je dan op de ontspanknop drukt zodat hij scherpstelt en draait aan de scherpstelring van het objectief vergroot het beeld ook nog eens en kun je sneller scherp stellen.

profile.country.BE.title
Jcdegids
Ontdekker

Als je echt alleen vertrouwt op het reliëfnivo dan zit je maar al te vaak mis. Reliëfnivo kleurtjes komen al snel tevoorschijn hoewel die omgeving op de foto nog helemaal niet scherp is (uit ervaring). Wat ik dan wel doe is het ZOOM gereedschag gebruiken en fel inzoomen op de plek die moet scherp zijn, dan kan vrijwel niet mis gaan.