annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

(ND) filters

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

(ND) filters

Wie hebben er ervaring met ND filters en ultra groothoeklenzen?

 

er zijn zoveel soorten, ik vind het lastig omdat ik bang ben dat ik er last van krijg in de hoeken!

@albertdros misschien?

het gaat vooral om mijn fantastische Tokina 11-16 mm ( A mount )

 

thnx!

4 ANTWOORDEN 4
Anonymous
Niet van toepassing

Hi Onno, 

 

Bedankt voor je bericht. 

 

Hopelijk reageert er snel iemand die hier meer ervaring mee heeft. 

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@albertdros is daar wel de aangewezen persoon voor ja :wink:

profile.country.NL.title
ESidriver
Lid

ND (Neutral Density) of grijsfilters zijn een mooie manier om langere sluitertijden te realiseren wanneer er veel licht is en zo beweging in je beeld te krijgen, water mooi te laten vloeien of bijvoorbeeld personen te laten verdwijnen op drukke plekken. 

 

Ik gebruik ze zelf voor mijn automotive rig shots. Investeer in een variant die een vast aantal stops licht tegenhoudt (en dus niet een variabel filter) want die geven naar mijn mening de beste prestaties en werken het makkelijkste omdat ze niet steeds opnieuw ingesteld hoeven te worden. Ik gebruik 2 varianten een 4 stops en een 10 stops. De eerste om overdag in fel licht toch met een groot diafragma te kunnen fotograferen (mooier bokeh) en de 10 stops voor een effect zoals de foto hieronder waarbij ik een sluitertijd van ongeveer 20 seconden nodig heb. 

 

Rig shot

 

Je kan veel geld uitgeven aan een ND filter maar omdat hij waarschijnlijk niet heel erg veel gebruikt gaat worden is een tweedehands een goeie optie. KIes dan wel voor een goede naam (Hoya, B+W, etc) en afhankelijk van de maat moet je voor 25 euro een heel eind komen. Wat ook nog kan is een filterkit (bijv. Cokin) met een houder waar je losse filters inschuift. Die is met adapters voor vele maten lenzen te gebruiken... keuzes keuzes. 

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

@Amfion; haha ja he, dat dacht ik! 

 

Esi driver ( Honda fan? 😉  ) bedankt voor je antwoord.

 

ik heb idd gekeken voor zon cokin `kit` maar wat een soorten zijn daarin. Het trekt me wel omdat je hem over je hele lens heb...waar ik mee zit dus voor evt gebruik op mn ultra groothoek lens!

Jij adviseert dus geen variabele waar ik idd ook oren naar had...

over de foto; die 20 seconden, krijg je daar maar zoǹ kort verloop van joh? Je zou denken dat de struiken/bomen veel langer werden.

 

ik ga eens op zoek, thanx !