annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lange sluitertijden met Sony A7RIII en SONY FE 24-105MM F/4.0G

OPGELOST
profile.country.NL.title
MarkvanderHaar
Nieuw

Lange sluitertijden met Sony A7RIII en SONY FE 24-105MM F/4.0G

Hallo,

Onlangs was ik met een maat (gelijkwaardige Nikon systeemcamera) aan het fotograferen en het viel me op dat ik bij hetzelfde diafragma veel langere sluitertijden heb (scheelde wel 6 stops)

Ik ervaar sowieso bij deze combi al gauw lange sluitertijden, moet al snel diafragma groter maken of de ISO aanpassen.

Is dit herkenbaar voor mensen of heb ik misschien instellingen verkeerd staan.

Hoop dat iemand me kan adviseren.

 

mvg

Mark

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hi Mark,

 

deels.... 6 stops is niet de verhouding tussen 1/50e en 1/300e van een seconde. 6 Stops meer ten opzichte van 1/300 is een sluitertijd van, let op, ik maak 6 stops met telkens een stap van 1 stop: 1/320 -> 1/160 -> 1/80 -> 1/40 -> 1/20 -> 1/10 -> 1/5. Met 6 stops kom je op 1/5e van een seconde ten opzichte van 1/320e.

Maar, verschil kan er zijn. Zat er een polarisatiefilter op jouw lens?

 

Daarnaast, zelfde belichtingsmeting? Alle twee dezelfde manier van lichtmeten, bv over het hele beeld of zo iets? Waarschijnlijk ontstaat daar ook al verschil.

 

Het vermelden van alle instellingen van beide camera's is denk ik redelijk essentieel om meer te kunnen zeggen.

 

To be continued.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Boudewijn_D
Moderator

Hi Mark, welkom in de Sony community. Wellicht kan één van de experts hier je daar verder mee helpen.

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Voor het beantwoorden moeten we natuurlijk wel weten of de Nikon-combi gelijk(waardig) is: dus, zelfde f-waardes van de lens bij dezelfde brandpuntsafstanden.

Daarnaast is het gemakkelijk om even te weten wat je zelf aan instellingen hebt gedaan.

 

En dan kan het natuurlijk ook nog zijn dat de meetwaardes niet overeenkomen. Laat ons foto's zien van hetzelfde onderwerp op hetzelfde moment in dezelfde situatie (liefst gelijktijdig gemaakt) van beide camera's.

 

Wellicht kunnen we je zo verder helpen. Nu is het een kwestie van raden.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
MarkvanderHaar
Nieuw

Beste Harm, bedankt voor je snelle reactie. Begrijpelijke vragen foto's, vergelijkbare foto's kan ik pas later toevoegen, moet ik even achteraan.

Echter het was opvallend dat bij daglicht bij hetzelfde f getal 9, zoombereik ongeveer 100mm, gelijke iso , ik een sluitertijd had van 1/50 en de ander 1/300, dat zijn nogal verschillen. 

Ik heb zelf aan de camera instellingen iig niets bewust verandert, mogelijk dat ik het per ongeluk gedaan zou kunnen hebben vandaar mijn vraag.

 

Verduidelijkt dit de situatie een beetje?

 

mvg

Mark

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hi Mark,

 

deels.... 6 stops is niet de verhouding tussen 1/50e en 1/300e van een seconde. 6 Stops meer ten opzichte van 1/300 is een sluitertijd van, let op, ik maak 6 stops met telkens een stap van 1 stop: 1/320 -> 1/160 -> 1/80 -> 1/40 -> 1/20 -> 1/10 -> 1/5. Met 6 stops kom je op 1/5e van een seconde ten opzichte van 1/320e.

Maar, verschil kan er zijn. Zat er een polarisatiefilter op jouw lens?

 

Daarnaast, zelfde belichtingsmeting? Alle twee dezelfde manier van lichtmeten, bv over het hele beeld of zo iets? Waarschijnlijk ontstaat daar ook al verschil.

 

Het vermelden van alle instellingen van beide camera's is denk ik redelijk essentieel om meer te kunnen zeggen.

 

To be continued.

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
MarkvanderHaar
Nieuw

Goedemiddag Harm,

Je hebt gelijk van die stops en filter , ik heb idd een polarisatie filter en mn maat niet. Ook zal ik de lichtmeting eens vergelijken. Er zijn ook best veel variabelen die het uiteindelijke resultaat en werking van camera beïnvloeden.

Ik ga toch maar eens middag testopstelling maken en al deze zaken vastleggen.

Ik ben voor nu goed geholpen , nogmaals bedankt!