annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

focus probleem met de SAL18250

mablewa
Lid

focus probleem met de SAL18250

wie weet wat het probleem zou kunnen zijn?

 

bij mijn 18-250mm lens focust hij niet boven ongeveer 70mm. daaronder stelt hij vrijwel meteen scherp maar daarboven gaat de focus continu op en neer van dichtij tot oneindig en blijft zo op en neer gaan.

 

ik heb een a77ii maar ook op mijn oude a390 doet hij hetzelfde.

de lens is nooit gevallen oid en er is altijd zuinig mee om gegaan.

 

iemand enig idee??

8 ANTWOORDEN 8
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hallo @mablewa en welkom bij de Community!

 

Even een vraag om een en ander duidelijk te krijgen:

Het onderwerp waar je op scherp wil stellen boven de 70 mm, hoe ver is dat van je verwijderd?

mablewa
Lid

dat maakt eigenlijk niet uit. ik heb het (een tijdje geleden) getest op enkele meters, zeg 5-10mtr bij daglicht buiten om uit te sluiten dat het met de kleine diafragma te maken heeft.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ok, dat zou dan het probleem niet mogen zijn. 


Heel eerlijk: Als de lens het eerst goed deed en nu niet meer en ook nog op meerdere camera's lijkt het me het meest waarschijnlijk dat er toch intern iets mis is. Dan kun je zelf het beste afwegen of het je waard is om de lens voor een prijsopgave/reparatie te gaan aanbieden. 

 

Misschien komt er hier nog een gouden tip voorbij, maar ik vrees dat er toch ondanks het zorgvuldig gebruik, misschien iets scheef is geschoten of is versleten etc etc. Als de lens nog in de garantie is zou ik er zeker naar laten kijken!

mablewa
Lid

garantie zit er niet meer op, helaas. en veel gebruikt is hij ook niet echt 10K-15K clicks. sinds ik F2.8 lenzen heb moet ik ook eerlijk zeggen dat ik hem niet meer gebruikt heb. maar zo kan ik hem niet verkopen, vind ik... als iemand nog een idee heeft hoor ik het graag. amfion bedankt voor het meedenken iig!! laatste optie is kijken wat reparatie kost en of het rendabel is..

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Vervelend probleem! 

 

Ik zou volgende eens controleren op 'vreemd gedrag'...als je naar de achterzijde van de lens kijkt en je draait aan de scherpstelring, dan moet je een klein gleufje zien draaien. Kijk eens op dat volkomen normaal draait op verschillende zoomstanden. Als dat werkt, is misschien dan toch de lens in orde... 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
mablewa
Lid

dat is dus het vreemde aan het verhaal. de focusring draait gewoon soepel. je hoort wel de tandwielen draaien maar dat is volgens mij normaal omdat de lens zelf geen motor heeft loopt het naar de achterkant zoals jij al zei met het gleufje. ook draait het op alle standen hetzelfde. geen verschil te zien, horen of voelen bij volledig ingezoomd en uitgezoomd. maar het kantelpunt ligt echt rond 70mm en daarboven gaat hij continu zijn scherpste punt voorbij en weer terug zijn scherpste punt voorbij, en zo continu. terwijl onder de 70mm is hij meteen scherp.

handmatig is hij wel scherp te stellen.... heel apart...

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Misschien dat de ring beschadigd is? De electronica moet toch contact maken. Autofocus dat niet werkt = electronica. 

mablewa
Lid

de ring ziet er best goed uit, je ziet wel een klein spoortje waar de contacten overheen schuiven bij het erop draaien van de lens. maar dat is haast niks. 

maar deze lens heeft zelf geen motor, dus in principe wordt de autofocus door de motor in de camera geregeld. dus ik vraag me af wat er dan nog van electronica in de lens zit...

hoe kun je deze contacten reinigen? je mag er in ieder geval niet met je vingers aan zitten volgens mij.