annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Scherpstellen op sterren of maan met RX10-III is niet mogelijk?

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Scherpstellen op sterren of maan met RX10-III is niet mogelijk?

Beste forumleden, ik probeer soms nachtelijke foto's van de sterrenhemel te maken met mijn Sony RX10.

Foto's van de maan lukken vrij behoorlijk (uitstekend zelfs, als je bedenkt dat het objectief van de RX10 geen telescoop is!), maar helemaal scherp worden die nooit.

Foto's van sterren lukken sowieso niet: noch in de automatische stand (de camera "ziet" de sterren niet, weet dus niet waarop hij moet scherpstellen en je krijgt dan wazige ronde vlekken op je foto), noch in de handmatige stand (zelfs wanneer je de afstandsmeter in je beeldscherm naar oneindig draait met de scherpstelring krijg je alleen maar wat wazige vlekken).

Ik had me van deze dure en geavanceerde camera toch meer voorgesteld... Mijn oude Pentax K1000 deed dat een stuk beter!!

 

Is er een methode om dit toch voor elkaar te krijgen, zodat ik de sterren echt als lichtpuntjes op de foto krijg?

Iemand die het weet?

Bij voorbaat dank,

Leo

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Zou condens op de lens omdat deze van warm naar koud is gegaan een rol kunnen spelen?

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Nee, condens is het beslist niet. De foto's die ik van de maan wist te maken waren onder dezelfde omstandigheden als die van de sterren maar die foto's zijn qua belichting prima, niet "mistig". Deze foto is nog behoorlijk scherp omdat de camera de maan wel "ziet" om op scherp te stellen. Maar zoals je hieronder ziet: hij is toch niet echt scherp (foto is niet bewerkt).

Foto's van sterren zijn voor de camera een stuk moeilijker omdat de sterren te klein zijn om op te kunnen scherpstellen.

Dus mijn vraag: hoe doe ik dat dan wel voor elkaar krijgen, als handmatig ook niet lukt? Is het een eigenschap van de lens en/of de software van de camera, die deze moeilijke situatie niet "trekt", of is er een instelling waarbij ik het toch voor elkaar kan krijgen?

(Sowieso zijn alle onderwerpen die zich in het "oneindige" gebied bevinden, zoals een kerktoren aan de horizon, bij mijn camera nooit echt scherp te krijgen. Bij uitvergroting zie je zelfs dat ook objecten dichterbij niet echt scherp zijn, noch bij automatisch scherpstellen, noch bij handmatig.)

 

Met vriendelijke groet,

Leo

20200925 01 Maan, eerste hemelfoto met Sony RX10 III.JPG

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Zomaar wat gedachten:

- heb je al gespeeld met reliëfniveau en reliëfkleur?

- heb je het scherpstelgebied ingesteld?

 

Daarnaast zou je naar de winkel kunnen gaan waar je de camera gekocht hebt en daar het probleem voorleggen.

Ze hebben vast wel een zelfde camera om uit te proberen.

Spreek met ze af bij helder weer rond een uur of 5 en een paar dagen voor volle maan, zeg eens vanaf 14 december.

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Ja, ik heb met reliëfniveau en reliëfkleur gespeeld, dat werkt alleen niet bij sterren omdat die te klein zijn en niet door de camera worden gezien. Bij de maan lukte dat wel, maar dan is ie niet helemaal scherp (zoals de foto ook laat zien). Ook bij de gewone dagelijkse fotografie gebruik ik vaak de reliëfkleur om handmatig op scherp te stellen, maar dan is het vaak nèt niet echt scherp.

Het scherpstelgebied heb ik voor de sterrenfoto's ingesteld op "uitgebreid flexibel punt".

 

 

profile.country.BE.title
DirkHofmans
Lid

Spoiler
Klopt, als amateur astononoom kan ik zeggen dat dit normaal is. Een autofocus van geen enkel werkt correct op puntjes, zelfs niet op de maan die "maar" 30 boogseconden "groot" is. Iedereen denkt dat de maan een groot object is, maar dat is het niet. De oneindig stand op de lens is ook niet accuraat. Er is maar 1 manier: manueel scherpstellen op een ster. Hoe doe je dat? Je zet je fototoestel op statief, dat is een vereiste, alleen bij de maan kan het anders, maar scherpstellen wordt ook dan een miserie. Je zet je camera dan open zodat je het beeld live ziet op de display. Dan zoem je elektronisch in (niet met de lens als het een zoomlens is!) en je stelt dan scherp op een ster of op de rand van de maan. Let op, met lenzen met een lange brandpunt zie je de draaiing van de aarde heel snel. En dan blijf je er vanaf, dan staat de lens echt op oneindig. Heb je een zoomlens, zoom dat eerst in tot de gewenste zoom-stand, en doe dan het bovenstaande. Verander de zoom niet meer, of je kan opnieuw beginnen. Geen enkele zoomlens houdt zijn focus op exact dezelfde plaats als het écht goed scherp moet zijn. Nog vragen?
profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Beste Dirk, ja, ik heb het precies zo gedaan als wat je beschrijft, vanaf een statief, inzoomen en dan scherpstellen. Bij de maan kan je makkelijk scherpstellen op kraterranden, maar dan krijg ik het beeld niet echt scherp. Met sterren ligt dat anders, ook bij inzoomen zijn die in de display niet goed te zien (het blijft immers een klein puntje), laat staan dat je erop kan scherpstellen. Als het al lukt (bijvoorbeeld bij een sterrencluster als de Pleiaden) dan draai ik de scherpstelring naar "oneindig" tot hij niet verder kan, maar dan is de foto nog steeds wazig enzie je alleen ronde vlekken op de foto. Ik gebruik dan de kleinst mogelijke diafragmaopening maar dat maakt geen verschil. 

Wat me van deze camera tegenvalt is dat ondanks al die geavanceerde mogelijkheden en een objectief dat als bijzonder goed wordt beschreven, dit gewoon niet goed lukt, terwijl mijn oude spiegelreflexcamera uit 1981 (Pentax K1000) hier geen enkele moeite mee had. Voor een camera van 1200 euro had ik toch wel wat beters verwacht.

Ook bijvoorbeeld een kerktoren aan de horizon krijg ik nooit helemaal goed scherp. Ook in de handmatige stand lukt het over het algemeen niet goed om echt goed scherp te stellen (ik gebruik de reliëfstand uiteraard). Foto's zien er wel behoorlijk scherp uit maar zodra je die in je computer probeert te vergroten zie je al snel dat de foto toch niet echt scherp is.

Jammer, dat vind ik echt een tegenvaller van een verder uitstekende camera.

 

Dank voor je reactie!

Leo

 

 

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Beste Hein,

Mijn dochter heeft tegelijk met mij dezelfde camera gekocht en die loopt tegen hetzelfde probleem aan. Ik durf het niet aan die peperdure camera "op te sturen" om hem te laten testen. Ik kan het wel in de winkel proberen waar ik hem vorig jaar heb gekocht, maar dat is een fietstocht van bijna 60 km (heen en terug) en dat is ook weer een beetje lastig. Ik had gehoopt dat iemand in dit forum mij kon vertellen wat ik fout deed, maar het lijkt erop dat het een minder goede kwaliteit van de camera is. Vooral ook omdat mijn dochter hetzelfde probleem heeft met haar camera (ook een RX10-III).

Bedankt voor je reacties!

Groet, Leo

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Toch zou ik je in overweging willen geven er achteraan te gaan.

Het is toch doodzonde om zulke (in principe) perfecte camera's in de kast te laten liggen.

Het moet beter kunnen.

20210131_0243_DSC00280_HX90V.JPG

Als je dit plaatje ziet, genomen met een DSC-HX90V, dan weet je dat een DSC-RX10 III zo'n foto links en rechts zou moeten passeren qua scherpte en kwaliteit. 

Neem eens contact op met Sony Ondersteuning, onderaan deze pagina kan je vinden hoe.

Laat de suggesties van @DirkHofmans en de beelden op deze pagina zien en vraag eens wat zij er van vinden, wat zij voor je kunnen betekenen.

profile.country.NL.title
LeoMartinus
Ontdekker

Oh whauw, dat ziet er een stuk beter uit!

Okee, ik zal contact opnemen met Sony. Dank je voor de tip!

Met vriendelijke groet,

Leo