annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Onscherpe flitsfoto’s met DSC-RX10ıv

profile.country.NL.title
PeterBunnik
Ontdekker

Onscherpe flitsfoto’s met DSC-RX10ıv

De flitsfoto’s met mijn DSC-RX10ıv zijn vaak onscherp, ongeacht of ik programma Auto, P, A of S gebruik. Soms is alles onscherp (camera niet stilgehouden), soms alleen enkele personen (hebben zelf bewogen), soms de voorgrond of achtergrond (te geringe scherptediepte). Uit de EXIF data blijkt dat de camera vaak langzame sluitertijden kiest (bijvoorbeeld 1/30 s) en grote diafragmaopeningen (bijvoorbeeld F/2.8). Dit kan de onscherptes verklaren. Om te kijken of het mogelijk is met snellere sluitertijden of kleinere diafragmaopeningen te werken heb ik testreeksen gemaakt met programma M. Om verschillen in belichting op te vangen heb ik de ISO-instelling op Auto gezet (met een maximum van 800 om teveel onscherpte door ruis te voorkomen). Het sluitertype heb ik op Auto gezet om sluitertijden korter dan 1/100 s mogelijk te maken. Met deze instellingen bleef de belichting van de foto’s constant van 1/30 tot 1/1000 s en van F/2.4 tot F/11. Wel werd het gedeelte van de foto dat buiten het flitsbereik viel donkerder naarmate de sluitertijd korter was of de diafragmaopening kleiner. In programma M is het dus mogelijk met snellere sluitertijden (bijvoorbeeld 1/250 s) en kleinere diafragmaopeningen (bijvoorbeeld F/8) te werken om onscherptes te voorkomen. Als je buitenshuis alleen schaduwen in de voorgrond wil ophelderen kan je de flitscompensatie verlagen (bijvoorbeeld tot 2), binnenshuis in grotere of donkere ruimten kan je die verhogen (bijvoorbeeld tot +1).

0 ANTWOORDEN 0