annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

HX20V: hoe het kompas gebruiken

OPGELOST
profile.country.nl_BE.title
peener
Bezoeker

HX20V: hoe het kompas gebruiken

Als de GPS functie geactiveerd wordt, verschijnt er op het display ook een kompasnaald. Ik veronderstel dat de rode zijde naar het noorden moet wijzen.

Dit gebeurt echter niet bij mij.

Om te beginnen is het mij niet duidelijk hoe ik de camera moet houden om de richting van de naald te interpreteren. Het zou mij logisch lijken dat ik de camera (en dus het display) horizontaal moet houden om te kunnen interpreteren naar waar de naald wijst. Als je de camera vertikaal houd (zoals tijdens het maken van een foto) dan wordt het moeilijk omdat de naald dan in het vertikaal vlak staat. Ook is het zo dat de naald (en de GPS ontvangst indicatoren) verdwijnt van het scherm in vertikale positie.

Maar in de horizontale positie wijst het kompas helemaal niet naar het noorden. Ook niet naar het zuiden. Als je de camera in het horizontale vlak draait, dan beweegt de naald wel, maar er is geen consistentie.

Er is sinds eind augustus een firmware update beschikbaar op de Sony site. Deze zou een probleem met 90° verzet van de kompasnaald te maken hebben. Ik heb gisteren die update gedaan, maar dit heeft geen verbetering gebracht.

Weet iemand raad?

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.nl_BE.title
peener
Bezoeker

Ik heb ondertussen meer info. Op de Britse site van Sony heb ik dit al toegelicht:

It looks like the mistery has been resolved: right after the upgrade towards the latest firmware, the needle was still wrong. But tonight, while trying again, the red part of the needle consistently points to the North. So it works! Don't ask me why it didn't do that directly.

And what's more, it doesn't need to see the sattelites for that, because it also works indoors with no GPS reception. So there must be a magnetic sensor inside. You don't need to move.

But the GPS function needs to be switched on to have the needle displayed.

The best way is obviously to hold the camera horizontal to be able to interpret the needle direction. But it also works in vertical position, although the icons tend to dissappear all the time.

I haven't found how the information of direction is stored in the photos: Picasa doesn't show the direction information.

I haven't check either whether direction information is stored in the GPS Track log file.

Je moet de update dus uitvoeren en blijkbaar even geduld hebben (of misschien moet de camera enkele keren uit - en aangezet worden). De 90° fout is er nadien dus uit. Of de richtinginformatie in de EXIF van de foto's gezet wordt, heb ik nog niet kunnen vinden.

Daarbovenop komt ook nog altijd het probleem dat de PlayMemories software de GPS Tracks logfiles niet kan lezen omdat deze mogelijkheid bij de laatste versie is 'verdwenen'. Ik heb deze vraag bij SONY openstaan en zij zijn dit nog aan het uitzoeken.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.nl_NL.title
jov_60
Nieuw

Ik heb hetzelfde probleem, camera wijkt structureel 90 graden af, tegen de klokrichting in.

Het kompas wijst naar het westen als de camera naar het noorden "kijkt". De camera is terug gegaan naar Sony en ik heb hem vandaag afgehaald maar nog niet kunnen testen. De firmware-update kwam enkele dagen nadat ik de camera had ingeleverd bij de winkel. Wil nu weten welke firmware-versie op de camera is geïnstaleerd maar moet nog uitzoeken hoe dat werkt.

Wordt vervold.

profile.country.nl_BE.title
peener
Bezoeker

Ik heb ondertussen meer info. Op de Britse site van Sony heb ik dit al toegelicht:

It looks like the mistery has been resolved: right after the upgrade towards the latest firmware, the needle was still wrong. But tonight, while trying again, the red part of the needle consistently points to the North. So it works! Don't ask me why it didn't do that directly.

And what's more, it doesn't need to see the sattelites for that, because it also works indoors with no GPS reception. So there must be a magnetic sensor inside. You don't need to move.

But the GPS function needs to be switched on to have the needle displayed.

The best way is obviously to hold the camera horizontal to be able to interpret the needle direction. But it also works in vertical position, although the icons tend to dissappear all the time.

I haven't found how the information of direction is stored in the photos: Picasa doesn't show the direction information.

I haven't check either whether direction information is stored in the GPS Track log file.

Je moet de update dus uitvoeren en blijkbaar even geduld hebben (of misschien moet de camera enkele keren uit - en aangezet worden). De 90° fout is er nadien dus uit. Of de richtinginformatie in de EXIF van de foto's gezet wordt, heb ik nog niet kunnen vinden.

Daarbovenop komt ook nog altijd het probleem dat de PlayMemories software de GPS Tracks logfiles niet kan lezen omdat deze mogelijkheid bij de laatste versie is 'verdwenen'. Ik heb deze vraag bij SONY openstaan en zij zijn dit nog aan het uitzoeken.

profile.country.nl_NL.title
jov_60
Nieuw

Bij mij lijkt het kompas na de update goed te werken.

De richting wordt ook in de EXIF van de foto's geplaatst, in ieder geval maakt Aperture (Apple's donkere kamer) dit zichtbaar. Op een Mac werkt PlayMemories sowieso niet maar Aperture plaatst de foto's automatisch op de wereldkaart in de vorm van rode kopspeldjes. Werkt geweldig en de GPS blijkt in de meeste gevallen zéér trefzeker.

profile.country.nl_BE.title
peener
Bezoeker

PlayMemories toont inderdaad de richting waarin de foto genomen werd.

Klik daarvoor op Mapview en sleep de foto in het Mapview kader.

Dat werkt dus prima.

En zoals reeds gezegd, na de update is de richting ook correct.