annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Flitser tijd RX10-4

profile.country.NL.title
John-Mac
Ontdekker

Flitser tijd RX10-4

Als ik wil flitsen met de RX10-4 dan kan de tijd niet sneller dan 1/100 sec. Zo gauw ik de flitser aanzet schiet de tijd automatisch terug naar 1/100. Welke instelling staat er fout?

3 ANTWOORDEN 3
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @John-Mac ,

 

Elke camera heeft een maximale flitssynchronisatie tijd. de kortste sluitertijd waarbij de lamellen van de sluiter niet in beeld komen (zwarte balk). Bij de RX10m4 is dit 1/100 als je de ingebouwde flitser gebruikt. Bij andere camera's kan dit 1/125 tot 1/250 zijn, afhankelijk van de camera.  Het is dus niet een foute instelling. Zou je met snellere sluitertijden willen gaan flitsen dan zul je een externe/reportage flitser moeten gaan gebruiken die High Speed Sync (HSS) kan flitsen. 

 

Succes!

Antonette 

profile.country.NL.title
John-Mac
Ontdekker

Ha Antonette,

Hartelijk bedankt voor je reactie, maar het punt was dat ik met mijn Sony zowel met de cameraflitser als met externe flitser, HSS gewerkt heb. Ik ben al mijn veranderingen in het menu opnieuw afgelopen en tenslotte bij ‘sluitertype’ die had ik eens op ‘electronisch’ gezet. Terug gezet op ‘automatisch’ en HSS werkte weer. Waarom is mij volslagen onduidelijk.

Groet John-Mac

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @John-Mac 

 

Bij andere camera's doet een externe flitser het niet als je m op elektronisch hebt staan. (de A1 uitgezonderd) Mijn vermoeden is nu dat als je 'automatisch' aan hebt staan de camera bij flitsen (en zeker externe flitser) automatisch voor de mechanische sluiter zal kiezen. 

Er zit dus blijkbaar een verschil in maximale sluitertijd tussen de elektronische en mechanische sluiter. 

 

Groet,

Antonette