annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Filmen met de RX10M4

profile.country.NL.title
Kees_01
Ontdekker

Filmen met de RX10M4

Sony heeft een prachtige camera RX10M4 ontworpen.
Met deze camera kan ik ook filmen, zelfs in 4K. Ik ben er eens mee begonnen.
Helaas mis ik een uitgebreide ondersteuning hoe ik met de diverse instellingen in deze camera met betrekking tot het filmen om moet gaan.
Wat zijn in bepaalde situaties de beste instellingen?

Met welke instellingen film je de beste vuurwerkshows?

Met welke instellingen kun je het beste voorbijgaande treinen filmen?

Met welke instellingen kun je het beste insecten, dieren, fonteinen (stromend water) filmen?
In dit kader zie ik bijvoorbeeld de tabel in de online Helpgids:

 

Opname-instellingen. Bitsnelheid Beschrijving

30P 60M/25p    60M ong.  60 Mbps. Neemt bewegende beelden op in 3840×2160 (30p/25p).

30P 100M/25p 100M ong 100 Mbps. Neemt bewegende beelden op in 3840×2160 (30p/25p).

 

Beide instellingen nemen bewegende beelden op in dezelfde grootte (3840x2160), maar waar zit het verschil en waarom zijn er twee opname instellingen (60M of 100M)?
Tijdens het filmen zijn, afhankelijk van de te filmen scenes ook  de Autofocus snelheid, de Autofocus gevoeligheid-volgen en Autofocus Lange sluitertijd instelbaar.
Welke instellingen kun je het beste kiezen bij bepaalde scenes?
En voordat je gaat filmen schijn je ook diafragma voorkeuze te kunnen kiezen wanneer de Mode schakelaar in de filmstand staat.
Daarbij zou de camera "spelen" met de sluitertijd. Wat heeft dat voor effect op de opname bij weergave?
Gaat het beeld dan knipperen als de camera een langzame sluitertijd tijdens het filmen gaat kiezen?
Kun je tijdens het filmen in deze  diafragma voorkeuze ook het diafragma veranderen etc.? 
Als de camera een videoclip (MP4) gemaakt heeft, bevat deze clip dan een uitleesbare tijdlijn waarlangs de instelgegevens zijn terug te vinden (zoals EXIF data bij foto's)? 
Als ik een foto gemaakt heb, bijv. met de Mode schakelaar in de P-stand en ik wil van dat onderwerp nog even een videoclipje maken, dan druk ik vaak even de Movie knop in. Dan gebeurt het nogal eens dat de opname ineens veel donkerder is dan bij het maken van de foto. Waardoor komt dat?
Ik kan dus niet zomaar een geslaagd filmpje maken na het daarvoor nemen van een geslaagde foto.
Welke instellingen worden dan voor dat videoclipje gebruikt? Al dat soort vragen komen in mij op.
De online Helpgids geeft een te beknopte informatie. Daarom zou ik zo graag van een ontwerper van deze Sony camera d.m.v. een blog of een document of een boek of een ( online) workshop van Sony uit de eerste hand daarover meer te weten willen komen. Natuurlijk, er zijn wel Youtube filmpjes te vinden, maar blijven meestal oppervlakkig van aard.
Het kan natuurlijk zo zijn dat over deze camera nog veel meer interessante informatie te vertellen is, zoals het juiste gebruik van de camera instellingen onder bepaalde omstandigheden , waardoor het resultaat van de (film) opnames alleen maar verbetert en of interessanter wordt.
Als er in detail meer over het juiste gebruik van waartoe de camera allemaal in staat is kan dit wellicht ook voor meer mensen een stimulans zijn deze prachtige camera aan te schaffen.

Hoe kan ik het beste hiermee omgaan?

1 ANTWOORD 1
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Youtube is over het algemeen de beste bron voor dit soort vragen

Ik heb snel een kort filmpje voor je opgezocht.

Het zal je vragen niet beantwoorden, maar er is veel meer te vinden.