annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Maak kennis met de winnaar van onze fotowedstrijd

profile.country.DE.title
Peter_S.
Genius
463  Weergaven

Morgennebel.jpgWe willen u graag kennis laten maken met de winnaar van onze wedstrijd met onderwerp 'Silhouetten'. Lees het interview en ontdek meer over de fotograaf en het verhaal achter zijn foto.

 

Kun je ons eerst wat over jezelf vertellen? Waarom ben je met fotografie begonnen?

Mijn vrouw en ik wonen in de buurt van Aken.
Nu ik met pensioen ben, heb ik veel tijd voor mijn hobby's: fotografie, schilderen met waterverf, joggen, hiken, fietsen en reizen.

 

De beslissende factor was denk ik de gesprek met een van de ooms van mijn vrouw, waarbij we ideeën konden uitwisselen. Zijn zwart-wit-foto's zijn prachtig. Toen mijn vrouw mijn enthousiasme voor fotografie opmerkte, gaf ze me een Minolta spiegelreflexcamera. En zo is er een levenslange relatie ontstaan... Ja, die met mijn vrouw, natuurlijk :-).

 

Hoe voelde het toen je hoorde dat je de wedstrijd had gewonnen?

Even voordat ik het bericht kreeg dat ik had gewonnen, had ik de shortlist bekeken en ik was alleen al trots dat mijn werk tot deze selectie prachtige foto's behoorde. Toen ik de felicitatiemail kreeg, kon ik het eerst niet geloven. Ik was dolgelukkig.

 

Kun je ons vertellen wat je heeft geïnspireerd om deze foto te maken en welke apparatuur je hebt gebruikt?

Deze opname heb ik gemaakt in het Wurmtal. De bomen op de achtergrond van de foto staan op de oever van de rivier. In de herfst, afhankelijk van het weer/de temperatuur, ontstaan er vaak dichte mistbanken boven het water. Wanneer deze omhoog komen en de eerste zonnestralen hun weg vinden door de mist, ontstaan er ineens heel veel motieven in een compleet ander licht. Het lijkt wel magisch.

 

Toen ik de ochtendmist in het Wurmtal voor het eerst ontdekte vanuit mijn balkon, heb ik mijn 'to-go-camera' gepakt (Sony RX100 II) en ben ik er naartoe gefietst.
De belichting was fascinerend.
Ik hoefde geen uitgebreide nabewerkingen te doen (alleen een beetje bijsnijden en een lichte kleurcorrectie).

 

Kun je een aantal tips delen die andere fotografen kunnen helpen bij het maken van foto's die geschikt zijn voor een wedstrijd?

De gebruikelijke tips (wees creatief, ontwikkel je eigen perspectief, experimenteer, gebruik nieuwe ideeën, etc.) kent iedereen nu wel.
Maar ik denk dat het erg belangrijk is dat je plezier in deze prachtige hobby moet houden. Zelfs als je dit keer niet hebt gewonnen, ondanks de prachtige foto die je hebt ingestuurd.