Deel jouw ervaring!
Hallo allemaal,
Ik heb sinds kort de Sony FDR-AX100E gekocht voor het opnemen van vuurwerkshows.
Iets klopt er niet aan mijn instellingen.
Wanneer ik de camera in de voorgeprogrameerde vuurwerkstand van de camera zet, en ik zoom in, wordt het beeld wazig. Dus de focus werkt voor mijn gevoel niet. Nu staat de focus dus op automatisch. Wanneer ik hem vervolgens in manueel zet en via de ring scherpstel doet hij het wel. Nu heb ik nog niet de mogelijkheid gehad om te testen of tijdens een vuurwerkshow de camera zichzelf scherpstelt in de automatische modus. Weet iemand of dit zo is? Of is tijdens de vuurwerkstand een automatische focus niet mogelijk? Wanneer ik niet inzoom dan blijft het beeld wel scherp. Ik krijg zelf tijdens de shows weinig tijd om zelf te filmen, waardoor ik het liefste de camera zelf zou laten beslissen over de focus. Ik neem aan dat een vuurwerkstand er niet voor niets op is gemaakt en dat inzoomen ook mogelijk moet zijn.
Kan iemand mij hier mee helpen?
Vriendelijk bedankt.
Ivo Herben
Ik heb je camcorder model niet, maar net zoals bij fotocamera's hebben camera's iets nodig om op scherp te kunnen stellen. Ik kan me voorstellen als je inzoomt, dat je dan geen referentiepunten meer hebt (buiten een egale lucht). Daarop kan een camera niet scherpstellen.
Bovendien, naarmate je inzoomt, verliest een lens ook licht, wat het scherpstellen nog moeilijker maakt.
Daarnaast moet er vuurwerk zijn om scherp te kunnen stellen, maar vuurwerk blijft meestal niet lang genoeg 'branden' om een lens in zijn tele-stand snel te doen scherpstellen, toch niet bij camcorders vind ik.
Het is mij eerlijk gezegd niet echt een verrassing dat het niet lukt.
Handmatig scherpstellen is je beste kans.