annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

25p of 50p opnemen

profile.country.NL.title
bgroenewoud
Ontdekker

25p of 50p opnemen

Ik heb een FDR-ax53 camcorder en blijf maar met de vraag zitten hoe op te nemen. Bij opnamen in 4k is 25p de norm,(3840x2160x60Mbps 25P) maar de camera heeft ook de mogelijkheid om op te nemen in HD 1920x1080x50Mbps 50p) Ik heb een aantal tests gemaakt om de verschillen te zien. Het lijkt erop dat bij afspelen op mijn 4k tv de 4k instelling toch de voorkeur krijgt. (lijkt minder last te hebben van moiré. ) Verder zie ik tot nu toe geen verschil, ondanks dat er alom gesteld wordt dat 50p de voorkeur zou hebben. Kan het zijn dat het verschil tussne 25p en 50p wordt opgeheven doordat bij 4k/25P met resolutie 3840x2160m wordt opgenomen en bij HD met 1920x1080 of heeft de resolutie geen invloed op de 25 respiectievelijk 50p. De neiging is om toch in 4k op te nemen, maar kan iemand op dit forum mij verder informeren?

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Schuimpje
Ontdekker

Hallo,

Waar wordt gesteld dat 50p de voorkeur heeft? Het is erg afhankelijk wat je wilt filmen. 50p geeft vloeiender beeld. Het betekend dat er 50 frames in 1 seconde zitten. Bij 25p zijn dat 25 frames. 4k heeft een grotere resolutie dan full HD, 4 keer meer resolutie. Om te zeggen wat er beter is of wat je moet kiezen, is helemaal voor jouzelf. Ik film zelf vaker in 1080p 100fps om slow motion op te nemen. Als ik wat film waar ik geen slow motion bij nodig heb, ga ik gewoon terug naar 25fps. Als ik het later edit, kan ik de 100fps 25% langzamer laten afspelen. Bij de 50fps naar 25fps is dit dus 50% langzamer.

 

Het ligt dus puur aan wat je wilt. 

profile.country.NL.title
RoosSBNL
Community Team

Hi bgroenewoud, 

 

Welkom op de community. 

 

Het voordeel van 50fps is dat je kan vertragen naar 25 fps waardoor je een mooie slowmotion kan maken. Dus voor een beetje snelle actie zoals sport of dieren biedt 50 fps voordeel. Dit zou een rede zijn om 50fps te schieten. 4K heeft alleen over het algemeen een mooier resultaat, dus als je niet hele snelle actie schiet, zou ik persoonlijk voor 4K keizen. 

 

Dit is natuurlijk een persoonlijke keuze en er zijn communityleden die hier meer verstand van hebben =). 

 

Groet, 

 

Roos

profile.country.NL.title
bgroenewoud
Ontdekker

Op elk forum ik kom ik tegen, dat 50p een vloeiender beeld geeft dan 25p (
wat jij ook beaamt ) Met mijn camera ingesteld op 4k kan ik kiezen tussen
60MBps of 100MBPS met een framerate 25p; bij instellingen(XAVC S HD)
1920x1080 heb ik een vaste instelling 50Mbps en framerate 50p of (AVCHD)
1920x1080 28mMbps met keuze uit de framerates50i/50p/25p
In vergelijking met de waarden die jij opgeeft betekent dat volgens mij
om slowmotion op te nemen met mijn camera, ik altijd te maken heb met 25P
In 1920x1080 kan ik dus in 50p opnemen.
De voorlopige conclusie zou kunnen zijn, dat:
1. bij niet al te snelle beweging de XAVC S 4k 100Mbps 2840x2160 25p de
beste optie is of
2. bij snellere beweging de instelling XAVC S HD 1920x1080 50Mbps 50p de
voorkeur heeft

Bij optie 1 heb ik nog de keuze uit 60Mbps of 100Mbps ( op de hoogste stand
gezet vanwege grotere slowmotion)
Waar zit mijn denkfout als jij zegt: ik meende dat de MBps bepalend is voor
de slowmotion en niet de 50 of 25P
hoor graag van je
Groet
Ben
profile.country.NL.title
Schuimpje
Ontdekker

Ah, nu weet ik waar je je vergist! Ik zou even uitleggen wat al die dingen betekenen. Ik neem het voorbeeld even met 4k:

XAVC S 4k 100Mbps 2840x2160 25p

XAVC S is het opnameformaat van je videos. XAVC S is een speciaal opnameformaat gemaakt voor Sony cameras

4k 'betekend' 4000 pixels horizontaal. 4k heeft normaal een resolutie van 3840x2160.

100Mbps is de bitrate die je gebruikt voor je video. Hoe hoger de bitrate, hoe mooiere kwaliteit jouw video wordt. Let wel op dat je een SD kaart moet hebben die deze bitrate aankan. Goed om te weten, 100Mbps betekend niet dat elke seconde van je film gelijk staat aan 100 megabyte. 100Mbps of 60Mbps heeft niks te maken met de frames per seconde.

2840x2160 is de resolutie waarin je filmt. Weet je zeker dat dit de resolutie is? 2840x2160 is een vrij ongebruikelijke resolutie voor video.

25 is de frames per seconde dat je filmt. Dus eigenlijk het aantal fotos dat je maakt in 1 seconde tijd.

p staat voor progessive. Er is ook i, dus bijvoorbeeld zoals jij zei 50i, dat betekent Interlaced. Misschien ga ik nu iets te diep op het onderwerp, het is namelijk vrij lastig. Anders even progessive vs interlaced googelen. Ik zou als ik jou was  gewoon progessive gebruiken.

 

Hoop dat het wat opklaart!

 

Schuimpje

profile.country.NL.title
bgroenewoud
Ontdekker

dank je wel voor je duidelijke uiteenzetting en sorry ik maakte een tikfoutje: 2840 moest 3840 zijn..............
Ik ga voorlopig als standaard opnemen met: XAVC S 4k 60 Mbps 25p (mijn sd kaart Extreme pro 128GB 95Mbps 3/10 haalt dus net de 100Mbps niet)
In het Sony handboek heeft men het alleen over opnames  van 100Mbps of sneller  met een UHS-snelheidsklasse 3 maar veiligheidshalve ??)
Groet
Ben
profile.country.NL.title
bgroenewoud
Ontdekker

Hallo Roos,
Dank voor je reactie 
Bij mijn eerdere reactie heb ik aangegeven dat het mij nog niet duidelijk is in hoeverre de 60 of 100Mbps invloed heeft op 25p of 50p
heb jij hier een mening over?
Hoor het graag
Groet
Ben