annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

WH-1000XM4 hoge piep (microfoon feedback) en verslechterde ANC

profile.country.NL.title
Takkie
Nieuw

WH-1000XM4 hoge piep (microfoon feedback) en verslechterde ANC

Na ruim een jaar tevreden gebruik gemaakt te hebben van de WH-1000XM4 ben ik sinds een paar weken verrassend teleur gesteld.

Onlangs merk ik dat de Noise cancelling aanzienlijk slechter is geworden.

Daarboven heb ik ook last van een feedback loop met de microfoon in de rechter schelp wanneer ik ANC gebruik.

Het begint met een paar plopjes en gaat dan over naar een zachte piep die snel oorverdovend hard en scherp is.

Als of iemand met een microfoon het geluid van een speaker opvangt.

Ben ik de enige die hier last van heeft?

 

Het probleem heb ik met mobiel, tablets, laptop en desktop.

De koptelefoon heb ik een factory reset gegeven.

Ik heb de app opnieuw geïnstalleerd en instellingen gecontroleerd. Noise cancelling staat aan met de schuifbalk helemaal naar links, dus geen Ambient geluiden.

Ik heb meerdere malen opnieuw gekalibreerd, maar niets helpt.

 

Volgens de app heeft de WH-1000XM4 versie 2.5.0, wellicht dat het sindsdien is. Is het mogelijk om de software te downgraden

Kan ik nog iets anders proberen?  Is dit te fixen of zou Sony het willen ruilen?

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Downgraden is niet mogelijk, afwachten op een nieuwe update als je denkt dat het aan de software ligt.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
Takkie
Nieuw

Enig idee hoe frequent er updates komen, zijn deze los te downloaden of zijn er changelogs van updates?
Ben er benieuwd of het de moeite waard is om te wachten voor dat de garantie is verlopen.

Misschien beter een RMA?

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De laatste firmware update is al van vorig jaar (18-05-2021), het is waarschijnlijk nog niet nodig om snel te verbeteren.

 

Via de ondersteuning pagina voor de 1000XM4 is alle info te vinden.

 

Als je er niet meer tevreden ben en de garantie is nog niet verlopen, bied dan de 1000XM4 aan bij de winkel van aankoop, daar heb je garantie.

 


suc6 ermee,
73's


 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
Joooob
Nieuw

Hoi Takkie,

Ik wilde je even laten weten dat je niet de enige bent. Ik heb het probleem ook al een tijdje nu. Ik weet vrij zeker dat het een hardware probleem is en geen software probleem. Vandaar ook dat het niet met updates/factory resets/etc te verhelpen is.

Ik heb net met Sony contact opgenomen over dit probleem omdat ik de reparatiecentra allemaal maar klantonvriendelijk vind. Dit stelt mij teleur van Sony tegenover hun klanten, want die reparatiecentra geven veelal geen prijsindicatie en hebben vreemde regels rondom de garantie.

Heb jij je apparaat laten repareren of vervangen? Of heb je hem gewoon link laten liggen? Ik ben benieuwd wat mij te wachten staat en/of mijn traject jou misschien verder kan helpen.

Ik hoor graag terug van je.

profile.country.NL.title
Takkie_
Nieuw

Ik kon niet meer bij m'n oude account, daaorm nieuwe aangemaakt.

De laatste week van garantie heb ik het product alsnog ter reparatie aangeboden bij Coolblue.
Die heeft het volgens mij doorgestuurd naar Sony welke iets heeft hersteld.
Nu weer 2 weken terug in mijn handen en getest. De feedbackloop/ piep is weg. Ook heb ik niet meer het gerommel voorafgaand aan de feedback loop.
Voor mijn gevoel werkt Active Noise Canceling nog niet helemaal zoals bij aankoop en ook de recalibratie functie lijkt niet te werken, maar zal ik binnenkort nog even testen.

Belangrijkste voor mij was dat de feedback loop was verholpen en dat is gebeurd.

Het is inderdaad een hardware probleem en heeft dus niets met software-updates te maken. Het probleem is vrij makkelijk te lokaliseren en in sommige gevallen ook makkelijk zelf op te lossen.

 

Zoek eerst goed uit of onderstaande stappen geen invloed hebben op je garantie en/of verzekering voor je verder gaat:

  1. Haal de earpads er af volgens deze instructies (vanaf 0:42). Wel raad ik aan bijvoorbeeld een oude bankpas of een plectrum te gebruiken, omdat je je earpads kan beschadigen met een mes.
  2. Het grijze schuim onder de earpads zit vast. Klap dit daarom naar boven, maar verwijder het niet.
  3. Je ziet het lichtgrijze rubberen kapje, zoals in onderstaande afbeelding:
    • In mijn geval zat een scheurtje in het rubber, wat een permanent herstel helaas lastig maakt. Vervangende onderdelen heb ik online niet kunnen vinden, maar ik heb het kunnen oplossen met een klein stukje tape. Plak dit niet over de onderliggende microfoon heen.
    • Mocht er geen scheurtje in zitten dan heb je geluk. Haal het heel voorzichtig los en kijk of er haren of stof onder zitten die tegen de feedback-microfoon aankomen.
  4. Nu de earpads er toch af zijn, maak de binnenkant van je koptelefoon (grondig, maar voorzichtig) schoon. Hier kan je een wattenstaafje/pincet/perslucht voor gebruiken.
  5. Plaats alle onderdelen weer terug. Als het goed is is het probleem nu verholpen.

 

Scherm­afbeelding 2023-05-28 om 17.59.28.png

Hopelijk heb ik hier iemand mee geholpen. Succes met de reparatie!

Hoewel ik anno 2023 nog steeds erg blij ben met het geluid, accuduur, noise cancelling en andere functies van de koptelefoon, vind ik wel dat het een precair apparaat is. Van een koptelefoon met een launchprijs van 380,- mag je verwachten dat het beter tegen water en een stootje zou kunnen en minder onderhoud nodig heeft.