annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony Bravia incompatibel met oudere surround systemen

profile.country.BE.title
frankverheijke
Ontdekker

Sony Bravia incompatibel met oudere surround systemen

Beste

Na een lange zoektocht naar een nieuw TV heb ik onlangs een Sony KD 55AF9 OLED TV aangekocht ter vervanging van een Panasonic Plasma TV.

GROOT waren mijn verwachtingen, ZEER GROOT was mijn ontgoocheling! Niets aan te merken op de beeldkwaliteit en de mogelijkheid om 4K video’s af te spelen, prachtig!

Maar van zodra ik de TV aansloot op mijn surround systeem begon de miserie. Ik heb een Denon AVR-2807 die ik gebruik als centrale eenheid en waar ik de keuze maak van de geluid/video ingang terwijl een HDMI uitgang gekoppeld werd naar de TV. Van zodra ik deze verbinding maak blokkeert de versterker na enkele ogenblikken. De afstandsbediening werkt niet meer, de ingang kan niet meer gekozen worden en het geluidsniveau niet meer geregeld, dus afzetten en terug aanzetten.

Twee weken ben ik nu bezig om alle mogelijkheden uit te proberen, alle communuicatie uitgezet op de TV, verschillende HDMI kabels geprobeerd, zeer oude tot laatste nieuwe, doch telkens ik de TV koppel met mijn surround systeem blokkeert dit na enkele ogenblikken.

Ten einde raad heb ik mijn oude TV terug geïnstalleerd en daarbij werkte alles perfect, het lag dus niet aan mijn Denon surround maar aan de nieuwe Sony TV!

Daarop heb ik Sony support gecontacteerd en kreeg simpelweg te horen dat mijn  versterker te oud was en dat ik maar een nieuwe moest kopen met HDMI ARC! (ticket nummer 18167573). 

Na enig zoekwerk blijkt dat ik niet de enige ben met dit probleem en dat er ook geen “standard” oplossing is. Het onderbreken van het CEC signaal zou soms helpen, doch niet altijd, een CEC blokker zou ook niet altijd werken.

Vandaar mijn vraag: heeft er iemand al een werkende oplossing gevonden waarbij een oudere surround versterker met een oude HDMI versie 1.1 werkt met een nieuwe Bravia Sony TV ? Ik wil eventueel wel een HDMI kabel opofferen en enkele verbindingen onderbreken, DCC of CEC… maar dan moet ik wel weten of dit effectief werkt en wat de consequenties zijn.

Tot vandaag blijf ik met de miserie zitten en de verdeler weet ook geen raad. Mijn conclusie is dat Sony NIET COMPATIBELE TV’s op de markt brengt die een paar duizend Euro kosten en verder de klant in de vrieskou laat staan.

Ik ben op zoek naar een oplossing en hoop dat ik op een of andere manier Sony kan wakker schudden hier een oplossing voor te bieden, zo niet zie ik het als mijn plicht om medeburgers te zoveel mogelijk te waarschuwen voor deze incompatibiliteit.

Maar voor we zover zijn, heeft iemand een werkende oplossing of suggestie om een nieuwe Sony TV te laten werken met een ouder surround systeem met een oudere HDMI versie?

Mvg Frank V

10 ANTWOORDEN 10
profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Ligt het nu aan de HDMI poort op de AF9 of aan de HDMI poort van de AVR-2807 uit het jaar 2014 die niet meer aan de aan de huidige HDMI standaard norm voldoet?

 

Denk niet dat Sony wakker hoeft geschut te worden,misschien jij wel?

 

Leesvoer HDMI

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.BE.title
frankverheijke
Ontdekker

Beste,

 

U stelt een vraag maar geeft geen antwoord.

Nooit gehoord van backward compatibility? 

Nergens in de documenten staat er vermeld dat de nieuwere HDMI versies niet compatible zijn  met de oude versies. Wel zijn fabrikanten vrij om bepaalde functionaliteiten te implementeren op de manier die zij verkiezen, er is dus geen volledige standard en daar zit waarschijnlijk het probleem, en dus bij Sony.

 

Bedankt voor de reactie maar ze helpt me niet echt verder.

 

mvg

 

Frank V

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

De implementatie van de ARC (Audio Return Channel) standaard wordt door elke fabrikant op haar eigen manier gedaan. Je weet dus van te voren niet precies hoe ARC (Audio Return Channel) op jouw apparaat ondersteund wordt. We kunnen in deze niet 1 fabrikant de schuld geven, maar ze hebben allemaal inbreng in het te kort schieten van ARC als standaard. 

 

Wat meer informatie.... 

https://www.homecinemamagazine.nl/2016/08/hdmi-arc-audio-return-channel-waarom-het-niet-altijd-werkt...

 

Persoonlijk ben ik jaren geleden gestopt met gebruik van ARC (CEC) etc. Het gaf te vaak uitdagingen. Ben zo dan ook uitgekomen bij een afstandsbediening die volledig te programeren is, zodat alle apparaten op juiste kanaal en settings hebben  Gebruik in de woonkamer, kantoor en slaapkamer de Logitech Harmony Elite.   

 

De apparatuur kan prima samen werken zonder ARC/CEC. Je kunt er voor kiezen om apparaten los van elkaar op juiste kanaal te zetten of voor afstandsbediening zoals de logitech. 

 

Helaas probleem ligt niet bij Sony, maar bij alle merken die eigen implementatie van deze standaard hanteren. 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
broekhua
Bijdrager

@frankverheijke

Ik herken enige punten uit jouw verhaal. Ik dacht een Bravia TV te koppelen met mijn Marantz AV receiver middels HDMI/ARC.

Aanvankelijk leek alles te functioneren. Als ik mijn TV inschakelde, schakelde mijn AV receiver automatisch mee in en werd het geluid naar mijn AV receiver gevoerd. Enige tijd later kwam ik tot de ontdekking dat als mijn TV werd ingeschakeld, ik niet meer gelijktijdig ook naar de Radio kon luisteren. Hiervoor moest ik dan eerst weer mijn AV receiver uit en weer inschakelen. Dat wilde ik niet. Uiteindelijk een CEC blokker geplaatst. Echter dan werkt het ARC gedeelte van de HDMI verbinding niet meer. Uiteindelijk de AV receiver met een andere HDMI input verbonden en een extra fiber optic (Toslink) kabel geplaats voor het doorzenden van het Audio signaal. Ik kan nu weer beide apparaten afzonderlijk van elkaar bedienen, terwijl mijn andere apparaten nog wel met CEC (Bravia sync) control functioneren. Let wel dat het plaatsen van de CEC blokker niet direct het gewenste resultaat opleverd. Je AV receiver moet eerst volledig verdwenen zijn uit de lijst van gekoppelde apparatuur van je TV. Het probleem met HDMI control op je Bravia is dat je de HDMI poorten niet afzonderlijk kan instellen. De instellingen gelden voor alle poorten gelijktijdig.

Voorts denk ik dat je met je Sony TV een goexe keus hebt gemaakt voor wat betreft beeldkwaliteit. Echter van Support vanuit Sony moet je denk niet te veel verwachten. 

Gr, Arie

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Helaas is ARC/cec geen eenduidige standaard. Het is dan ook niet af te schuiven op één merk. Of dit nu Sony, Marantz, Denon, LG, Samsung of ander merk is. Helaas zijn er verschillende implementaties tussen fabrikanten, maar ook tussen eigen producten. Dit wat voor mij persoonlijk ARC/cec een standaard is die weinig toevoegt. 

 

Persoonlijk vind ik het ook jammer dat fabrikanten geen eenduidige standaard ervan maken. Dan zagen we fora etc niet zo vol staan met dit soort vragen. Dit speelt helaas bij elk merk 😞

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.BE.title
frankverheijke
Ontdekker

Hey Arie,

 

Bedankt voor je reactie, ik had de artikels rond joàu probleem al eend gelezen.

Ik ben niet echt geïntresseerd in de ARC functie omdat mijn receiver dit sowieso niet ondersteund. Het probleem waar ik mee zit is dat van zodra ik de receiver koppel mat eender welke HDMI aansluiting van de TV, de receiver na een tijdje blokkeert. Volgens de verdeler zou dit te wijten kunnen zijn aan CEC commando's die de Sony TV naar de receiver stuurt. De vraag is dus hoe ik dit kan oplossen want HDMI communicatie op de TV uitschakelen helpt niet.

Een CEC blokker zou dit probleem kunnen oplossen maar ik heb ook al gelezen dat dit niet altijd het geval is vandaar dat ik nog geen blokker aangeschaft heb. Heeft jou CEC blokker iets geholpen? Het alternatief is het CEC signaal in deze HDMI verbinding fysisch te onderbreken eventueel in de kabel, de vraag is wat zijn de eventuele consequencies? 

Ik zou al blij zijn als ik een oplossing vind om mijn versterker via HDMI kan koppelen met de TV zonder dat deze na enkele ogenblikken blokkeert.

Ik kan mijn Denon afstandsbediening gebruiken om al mijn toestellen te bedienen maar dat is een zorg voor later.

 

Hopelijk is er een, en weet iemand een oplossing om die verbinding tussen receiver en TV te laten werken.

 

Gr

 

Frank V

 

profile.country.NL.title
broekhua
Bijdrager

@frankverheijke

Bij mij heeft de CEC blokker goed geholpen. Voor de prijs hoef je het niet te laten zie deze link, https://www.onlinekabelshop.nl/hdmi-cec-killer. Dit is handiger dan aan de kabel zelf te gaan knoeien. 

Zoals ik al schreef, het heeft soms niet direct effect. Je AV receiver moet niet meer in de lijst staan van aangesloten apparaten. Zie, (Instellingen, Externe ingangen, Bravia Sync-instellingen, Bravia Sync-Apparaatlijst)

Succes. 

Gr, Arie

profile.country.BE.title
frankverheijke
Ontdekker

Hey Arie,

 

Ik heb twee CEC blokkers aangekocht en getest maar dit heeft spijtig genoeg niet geholpen.  Mijn versterker blijft hangen na een paar minuutjes en moet ik hem uit/aan zetten. 

Ik heb een flauw vermoeden dat er een ander technisch probleem is met de verbinding maar heb nog geen indicatie wat het kan zijn. Je hebt nog de ARC en HEC signalen die in oude HDMI connecties niet gebruikt werden en de 5V lijn. Ik vermoed dat ARC en HEC in mijn versterker niet aanfgesloten maar indien wel zou dit misschien een probleem kunnen veroorzaken alsook de 5V lijn waarvan ik niet weet waarvoor deze tussen de twee toestellen verbonden is. 

Deze signalen gaan onderbreken is eigenlijk labo werk en ik hoop dat ik via mijn verdeler op support van Sony kan rekenen, zoniet zal ik in de toekomst zelf moeten experimenteren.

Het is in ieder geval triest dat het enige antwoord dat ik van Sony krijg is dat ik maar een nieuwe versterker moet kopen. 

Als ik een oplossing vind laat ik het weten.

 

in de veronderstelling dat ze dit bij Sony ook lezen... HELP, HELP, HELP... Sony laat eens iste weten hoe dit probleem opgelost kan worden.

 

mvg

Frank

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Even snel uit mijn hoofd. 

 

eARC is actief wanneer [eARC-modus] op [Auto] en [Speakers] op [Audiosysteem] staat. Hoe heb jij deze staan. Zorg dat je geen van deze geselcteerd hebt. Dat deze uit staat. 

 

In welke ingang heb je de HDMI kabel op je TV die naar je versterker loopt? 

Als goed heb gaat (e)ARC Via HDMI IN 3. Op welke HDMI in heb je deze aangesloten? 

 

Je versterrker ondrsteund ook Consumer Electronics Control (CEC). Zet deze ook uit. 

 

Sluit je TV aan op de HDMI out van je versterker. Gebruik op je TV de HDMI poort die geen ARC/cec is. 
Sluit je blu-ray en of andere HDMI apparatuur aan op de versterker. (niet op je TV)

 

Het geluid zal nu verlopen via je versterker en niet via je TV. Je kun geluid dan ook op 0 zetten op je TV. 


Op deze manier heb ik het in de woonkamer, slaapkamer en kantoor aangesloten. Als afstandsbediening gebruik ik de Logitech harmony remotes. Dit werkt als zonnetje hier. 

 

Voor meer informatie over HDMI en ARC/cec zie eerder geplaatste links in dit topic. 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web