annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Ondersteuning SRT-formaat bij Bravia?

profile.country.NL.title
KaiaNo
Ontdekker

Ondersteuning SRT-formaat bij Bravia?

Ik heb een Sony Bravia OLED XR-65A84K

Een van de vele mogelijkheden is de ondersteuning van een grote hoeveelheid bestandsformaten. Deze zijn niet in de online gevonden meertalige "Referentiegids 50376521M (NL).pdf". Dat is slechts een snelle referentiegids, waarin alleen de rudimentaire basisinformatie te vinden is.

Het is alleen in de on-screen handleiding te vinden. Deze uitgebreide handleiding is alleen te vinden op de tv zelf, mits die op internet is aangesloten. Daar kun je diep weggestopt de ondersteunde bestandsformaten vinden:

 

Instellingen:

  • Hulp en feedback
  • Help
  • Handleiding (Helpgids)
  • Index/Overig
  • Index
  • Bestanden afspelen
  • Ondersteunde bestanden
    en bestandsindelingen

 

Acht (8!) stappen verder kom je dus pas bij de ondersteunde bestanden. SRT-bestanden worden ondersteund, maar wel met gebreken:

 

  • Dan kun je lezen dat het SRT-ondertitelingsbestand ondersteund wordt in de "Gebruikssituatie: USB".
    Verbijsterend.
    Waarom alleen bij gebruik van USB? Met het gemak van de moderne techniek is alle AV-apparatuur tegenwoordig in het thuisnetwerk opgenomen, omdat er steeds minder verschil is tussen computer- en media-apparatuur. Waarom kan ik dus niet rechtstreeks via mijn thuisnetwerk streamen inclusief de SRT-ondertitelingsbestanden? Mijn streams staan op een HDD die ik met een extern docking station heb aangesloten op mijn NAS. Om ook de ondertitelingsbestanden te gebruiken, moet ik dit docking station naar de TV verplaatsen (USB-kabel en voedingsadapter loskoppelen en rechtstreeks op de TV aansluiten). Vermoeiend en onhandig.
  • Het SRT-bestand wordt niet automatisch gestart zoals op de pc wanneer de naam van het SRT-bestand hetzelfde is als de film. Je moet de ondertiteling handmatig inschakelen via het afspeelmenu (klik op de 3 puntjes rechts).
  • Ook blijkt dat de SRT-bestandsspecificatie niet volledig wordt ondersteund. Zo blijkt dat een andere letterkleur (bijvoorbeeld: <font color="#fff377"> en afgesloten met </font>) niet werkt. Je ziet dan alleen de sluitcode als tekst achter de ondertiteling staan. Vreemd is dat schuinschrift (<i> afgesloten met </i>) wél werkt. Waarom sommige HTML-codes wel en andere niet?

 

Het is dus bijzonder spijtig én heel armoedig om de SRT-ondersteuning zo kreupel op te nemen als ondersteund bestand, zonder enig voorbehoud. Het enige voorbehoud dat wel wordt aangegeven is dat erboven staat "Gebruikssituatie: USB", maar het was wel even zoeken om deze info te vinden.

 

Zoals ik ook al in andere berichten heb gelezen: kom op Sony, voor een wereldspeler op media-gebied van jullie formaat, is dit toch peanuts om eenvoudig via een firmware update in orde te maken? Waarom moeten jullie gebruikers en jullie klanten zo schofferen en ergeren met dit soort onzin? Wat mij vooral verbaast is de reden. Ik kan niet verzinnen waarom jullie juist deze logische zaken als tekortkoming laten bestaan. Verbetering kost jullie weinig tot niks, maar de klantbinding zal er alleen maar groter door worden.

0 ANTWOORDEN 0