annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Wat gebeurt er precies, als je een aantal "automatische Functies" inschakelt tijdens het filmen.

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Wat gebeurt er precies, als je een aantal "automatische Functies" inschakelt tijdens het filmen.

Stel dat je wilt gaan filmen, en daarbij een aantal automatische functies inschakelt.

Wat gebeurt er dan. En in welke volgorde. En wat kun/mag je dan verwachten.

 

*

Als je "Auto - Iso" hebt ingeschakeld, (met een boven en ondergrens - ik heb 100 - 12.800)

schakelt de camera, zonder dat je het zichtbaar ervaart, over tussen die waarden.

d.w.z. Bij over- en onderbelichting.

 

Als de camera dan niet verder "weet", wat hij moet, ligt de omschakeling naar de volgende stap,

aan de "instellingen", die je hebt ingesteld.

 

*

Ik werk zelf erg graag tijdens het filmen, met de voorkeuze S (shutter).

Dit vanwege het door mij gewenste effect, dat de sluitertijd, het dubbele moet zijn van de framerate.

Dat is is een (bijna) ongeschreven wet uit het verleden.

Het meest natuurlijke effect, krijg je met 24 beeldjes.

De framerate die daarbij het dichtste in de buurt komt is 2 x 24 = 1/60 sec.

 

Stel dat je werkt met een van de meest gebruikte lenzen van de Sony (24-70 mm / f.4)

Bij weinig licht wordt dan eerst, (volautomatisch) de Iso verhoogd van 100 naar 12.800.

Hogere Iso 's geven bij mijn 7R mk2, naar mijn smaak te veel ruis. Hoger ga ik dus niet.

 

Als de camera niet verder kan met de Iso, pakt hij de 2e stap.

In mijn geval is dat niet de sluitertijd, die hij zou kunnen aanpassen. (gelet op voorkeuze S)

maar kiest de camera voor een aanpassing van 't diafragma.

Als er in 1e instantie meer dan voldoende licht was, zakt hij terug naar de laagste stand.

Hier dus 4. Als dat punt bereikt is kan hij dus niet verder, en wordt de film dus onderbelicht.

Daar is verder niets aan te doen. Of je moet de Iso verder verhogen, en rekening houden met ruis.

 

*

Heb je juist te maken met enorm veel licht, kan de camera die stap wel maken,

en verhoogt dan dus 't getal van 't diafragma.

Gaat in bijna alle gevallen goed. Alleen heeft het invloed op je dieptescherpte.

Die wordt groter. En soms wil je dat liever niet.

 

*

Met name als je aan 't filmen bent op een zeer zonnige dag, loop je vaak op tegen de

beperkingen van een en ander.

Als je de framerate's en de sluitertijd in verhouding wilt houden,

(sluitertijd = dubbele van framerate), moet je bijna altijd werken met ND filters.

 

Wat ik altijd doe, is (ik werk met een variabel ND filter) 't meeste licht opzoeken.

Daar stel ik de ND filter op in.

 

Als je dan panned naar een iets donkerder deel, pakt de Auto-Iso dat (volledig onzichtbaar) op.

 

Dit is een onderwerp, dat je zelf door oefenen goed in de fingers moet krijgen.

 

*

Vroeger had je die automatische aanpassingen niet.

Had je altijd bij draaien (pannen) van de camera, dat het licht te veel, of te weinig werd.

En dat zag je!

De moderne camera 's (o.a. de Sony) pakken dat vrijwel onzichtbaar op. Dat is geweldig.

 

 

30 ANTWOORDEN 30
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik ken Sony Vegas helemaal niet dus ik heb er geen mening over.

Ik kan als leraar het Adobe CC pakket voor 17,50€ per jaar gebruiken en daar zit dan ook Premiere Pro in.

Dat werkt prima, al vind ik het soms niet zo eenvoudig. Te veel mogelijkheden.

Maar goed, voor dat kleine bedrag per jaar (anderhalve pizza) heb ik ook Lightroom, Bridge, Photoshop en Encoder. En Lightroom gebruik ik echt voor al mijn raw foto's dus dat zou ik echt nooit willen missen.

Kortom, het is voor mij weinig aantrekkelijk om over te stappen naar een ander pakket.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3