Deel jouw ervaring!
Mijn sensor vertoont volgens mij hardnekkig vuil. Een blaasbalg werkt niet of verplaatst enkel het vuil. Over zelf schoonmaken lees ik wel maar dat durf ik niet zonder het eerst een keer gezien te hebben. Bovendien wil ik graag alle stof uit het camerahuis verwijderd hebben. Dus werken in een stofvrije ruimte lijkt mij een vereiste.
Nu lees ik hier op het forum over Chipclean. Is dat een bedrijf waar Sony onderhoud aan uitbesteedt of doet Sony ook zelf onderhoud? De website van Chipclean is in de maak/revisie en maakt mij niet wijzer.
@Sony, kunnen jullie aangeven of Sony dit zelf doet en is hier een kostenindicatie voor te geven? Of adviseren jullie Chipclean of een ander bedrijf dit werk te laten uitvoeren?
Alvast dank voor de antwoorden.
Lex
Hallo Gerbrandy6,
de naam Chipclean ken ik ook, maar ik heb er geen ervaring mee.
Ik meen dat een full frame sensor schoonmaken rond de € 50 moet kosten.
Maar de Kamera Expressen, CameraNu's, Cameralanden etc. kunnen het ook en vaak nog "klaar terwijl u wacht".
Via https://www.cameranu.nl/nl/c15622/onderhoud-en-cleaning/sensor-reiniging/door-cameranu-nl
wordt het aangeboden voor € 39,95.
Wellicht dat je hiermee iets kunt?
Chipclean doet haar werk meer dan prima. Mijn ervaring is beter met chipclean dan met de grotere fotovak winkels. Ook wel eens gehad dat er binnen maand weer spots zaten op de sensor en deze werden netjes zonder kosten verwijderd. Je kunt er alleen terecht op afspraak. Je kunt wachten tot je camera klaar is. Je krijgt uitgebreid de voor en na test foto’s te zien. Advies bel ze eens. 😉
Of Sony ook sensor reiniging doet voor particulieren weet ik niet. Heb zelf Pro lidmaatschap en daar bieden ze deze optie 2x per jaar gratis. Persoonlijk zou ik naar chipclean gaan 😉
Beste Harmnld,
Dank voor je snelle reactie. Ik heb echter geen vertrouwen in de fotovakzaken. Dit is werk wat bijna steriel moet gebeuren. Ik geloof nooit dat ze dat zo vakkundig kunnen doen als bij Chipclean.