annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony E 16-50 op Nex-5

profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

Sony E 16-50 op Nex-5

Ik heb begrepen dat de sofware-aanpassing die nodig is bij gebruik van de Sony E 16-50mm op de Nex-6, nu beschikbaar is gekomen voor andere Nex-en in een firmware update. Het gaat dan om vertekening-, en vignettering-correcties.


Ik heb bij mijn Nex-5 die lens gekocht en zou graag die software-aanpassing op mijn toestel hebben. Hoe en waar zou ik die kunnen downloaden?

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

"Bump" 😉 .... is het dan ècht zo dat die firmware-update er niet komt voor de eerste NEX-5??

profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

Die update lijkt wel beschikbaar te zijn voor de 2-de en 3-de generatie NEX-en. Lijkt een bewuste keuze om de eerste geneartie-kopers in de kou te laten staan. Alsof ik nu naar de winkel hol om een nieuwe Sony- camera te kopen! Dit geeft geen goed gevoel, in elk geval.


Ik kan die vertekening en vignettering allemaal goed corrigeren in Photoshop, en gelukkig is de lens alleen maar vreselijk als hij open staat en op z'n groothoekigst, maar ik had het allicht liever niet allemaal zelf hebben moeten doen als het ook in-camera kan.

profile.country.nl_NL.title
-Tycho-
Ontdekker

Beste wblink en mahendr51,

Welkom bij het Sony Forum. Ik ben blij te horen dat de camera goed bevalt en ik heb jullie suggesties wat betreft de updates en apps doorgegeven aan Sony.

met vriendelijke groet,

-Tycho-

Forum Moderator

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Ik heb het voor jouw geval (16-50 iqm nex5 niet nagekeken, maar ik weet wel dat dat in veel gevallen zo is): helaas. Ik begrijp Sony ook niet wat dat betreft (trouwens, eigenlijk met nog heel veel meer dingen)  niet.

Sony is een uitzondelijk groot bedrijf. Itt Nikon (waar ik mijn hele leven tot voor kort mee gewerkt heb) doet Sony ALLES: video, audio, wellnes, apperatuur voor ziekenhuizen, enz enz.

Nikon bv beperkt zich tot visuele toepassingen (microscopen ed) en OOK tot professionele camera;s en toebehoren. En daarin zijn ze een beetje erg goed geworden.

Sony doet alles wat geld kan inbrengen en heeft daarom weinig belang bij tevreden klanten: liever KOPENDE klanten. Sony brengt om de haverklap (<6 mnd) een nieuw model uit met verbeteringen die je als update/upgrade op je oude model had willen hebben. Welkom in de Sony-store.

Echter: de NEX serie (en in mijn visie de 6) zijn geweldige apparaten. De EVF is ongeëvenaard (ook niet door Nikon met de V1/2) en er is redelijke wat spul verkrijgbaar.

Een topper die Sony helaas niet voldoend schijnt te gebruiken is de mogelijkheid van "apps". Er zijn er een paar, maar er zou VEEL MEER kunnen zijn.! Sony wil blijkbaar niet een api vrijgeven. Dat was te verwachten, maar doet de klanten pijn en levert Sony $'s op.

Hurray Sony or Sony go to hell?

Het maakt allemaal niet uit: Sony LUISTERT niet.

Helaas.

Message was edited by: wblink

Message was edited by: -Tycho-

ongeschikte inhoud.

Willem
NEX6
profile.country.NL.title
mahendr51
Ontdekker

Hoi Tycho, dank voor het welkom en het doorgeven van mijn.... "klacht"?


Ik ben inderdaad zeer tevreden met mijn NEX-5 (oké, dat menu is een verschrikking, maar dat weten jullie nu wel 😉 ) en vind 'em met dat kleine lensje ook echt veel handzamer dan met de 18-55mm. Het werk plezieriger en ik neem het ding sneller mee. Precies wat ik altijd al wilde.


Maar die vertekening in de groothoekstand is wel heel vreselijk. Dus dat moet wel steeds gecorrigeerd worden. En waarom dan wel voor de 2-de generatie NEX een update, en niet voor diegenen die het systeem vanaf het begin omhelsd hebben? Het voelt als een goedkope truc om me te dwingen een nieuwe camera te kopen, en dat is niet goed, voor niemand.


Ik ben benieuwd of er wat mee gedaan zal worden. Zo moeilijk kan het toch niet zijn om de bestaande update beschikbaar te maken voor de 1-ste generatie NEX?

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Tycho,


Goede zaak dat je dat doet.

Wat mij minder bevalt is dat je blijkbaar mijn bericht tav Sony "vriendelijker" wilt maken. Niet nodig: Sony is niet beter.

Wil je mijn rampverhaal met aanschaf van een Bravia horen?? Nee, vul ik voor je in, dat wil je niet, anders had je mijn bericht niet gewijzigd.

Sony maakt goede produkten, maar volgt ze volledig onvoldoende op. Mn in fotografie is dat op den duur dodelijk.Nikon stopt nu ECHT niet meer met de ontwikkeling van de Nikon Vx!!!!!

Ik ben een verwende fotograaf (Nikon D3X, met volledig arsenaal, weggedaan omwille van gewicht icm leeftijd). Ik heb Nikon V1 geprobeerd, was ontevreden over evf, maar dat was dan ook het enige. Sony scoort daarin veel beter.

Heb inmiddel wat apps betaald die standaard bij Nikon aanwezig zijn (bracketing bv, GPS nog volslagen missend).

Als Sony blijft wat het nu is halt Nikon eea in en ben is wat pegels armer.


Ik hang niet aan een merk, ik hang aan support, verbeteringen en continuïteit.

Willem
NEX6