annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony A6300 Focus instellingen

profile.country.NL.title
Dannys0304
Nieuw

Sony A6300 Focus instellingen

Hallo,

Ik heb sinds kort een Sony 6300, en ik gebruik deze camera vaak om aftermovie's te maken voor een discotheek.

Alleen nu zit ik steeds met eenzelfde probleem te klooien. Het lukt mij niet om alles elke keer scherp te krijgen. Wanneer ik de AF-C gebruik dan schakeld die continu over qua scherpte, waardoor ik veel shots weg kan gooien. Wanneer ik de handmatige zoom gebruik gaat het al wel stukken beter, maar heb ik alsnog niet alles scherp. Heeft er hier iemand ervaring met het filmen in een discotheek met de sony A6300 camera? zo ja, zijn er dan tips waar ik misschien iets mee kan?

Ik zou het liefst op sommige momenten het gehele beeld scherp willen hebben.

 

Danny

5 ANTWOORDEN 5
Anonymous
Niet van toepassing

Hi Danny, 

 

Ik heb er zelf geen ervaring mee en ik kan me voorstellen dat wellicht niet ideaal is in een donkere discotheek maar wellicht zou je eens kunnen denken aan externe belichting?

 

Hier vind je bijvoorbeeld een overzicht met allerlei accessoires voor je A6300. 

 

Ik zat zojuist even te kijken en zie daar bijvoorbeeld de HVL-F60M of de HVL-F43M Flash en daar staat bij: "LED light for creative lighting for both still and video shooting". 

 

Het huidige assortiment accessoires is overigens hier te vinden (check wel even of ze wel of niet compatibel zijn met de A6300 mbv die accessory system chart bijvoorbeeld).

 

Groet, 

Arthur

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Alles scherp kan op meerdere manieren:

Klein diafragma gebruiken (nadeel, je hebt veel licht nodig, want je maakt een kleine opening in de lens)

Weinig mm (groothoek) en niet te dicht op je onderwerp staan (depth of field)

Bij het eerste zul je bij donkere omstandigheden naar een heel hoge ISO moeten gaan om nog voldoende belichte beelden te hebben, bij het tweede iets minder. 

Juist in die donkere omstandigheden is het niet makkelijk.

Al wel eens gebruik gemaakt van de object tracking (en deze dan niet te gevoelig instellen) ? Dan zal je focus minder snel naar een ander onderwerp gaan. 
Externe belichting kan natuurlijk ook zoals @Anonymous zegt, maar dat geeft een andere sfeer aan de beelden. 

profile.country.NL.title
Dannys0304
Nieuw

Bedankt voor jullie antwoord.

dat met de diafragma is inderdaad nog wel eens te proberen. Het probleem met die tracker is dat ik ook bijvoorbeeld voor het publiek langs ga, hierbij zou die het object gelijk kwijt zijn! Bij momenten van de dj is dit wel een goeie oplossing. Alleen het probleem wat ik nog heb ik als ik het hele publiek film, of als ik in het publiek mensen film! 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Je kunt de focus bij veel camera's ook begrenzen, al zou je even moeten nazoeken hoe dat precies zit bij de a6300. Dat de focus binnen de eerste meter blijft bijvoorbeeld. Dat zou in combinatie met een klein diafragma misschien betere resultaten op kunnen leven als je langs een publiek loopt. Maar da's even theoretisch gedacht hoor, geen idee of dat voldoende werkt. 

Anonymous
Niet van toepassing

Thinking outside the box: ik weet niet hoe belangrijk die videos zijn voor de disco en wat voor verlichting er op dit moment is, maar als het allemaal niet lukt met camera gear alleen zou je ook nog kunnen denken aan een ander type discolichten die wellicht wat meer licht geven voor tijdens het filmen. Hoeft niet per sé wit licht te zijn natuurlijk en uiteraard hoeven ze ze ook niet de hele nacht aan te zetten, alleen zo nu en dan wanneer je aan het filmen bent. Volgens mij kun je bij bepaalde firma's ook wel discolichten huren, dan kun je er wat mee experimenteren.