annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Slow Motion enzo.

OPGELOST
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Slow Motion enzo.

@pieterlj

 

1e vraag.

In het filmpje dat je poste omtrent de sportdag van jullie school, zijn beelden te zien van

iemand die eerst hard loopt, op normale framesnelheid (24 frames per seconde, veronderstel ik)

en dan overgaat in slowmotion. Hoe krijg je dat voor elkaar.

 

Op de camera moet/kun je instellen welk formaat je wilt, en of je normale framerate wilt,

of slowmotion.

Maar kun je volgens mij nadien niet aanpassen tijdens het filmen.

Door bijv. op een knop te drukken. Wat overigens best handig zou zijn.

Misschien kan dat wel, en weet ik het niet.

 

Neem aan dat je het hebt opgenomen in slowmotion, en 't in Adobe hebt aangepast.

Hoor graag of ik 't juist heb, of dat het toch anders werkt.

 

2e vraag.

Gebruik jij ND filters, of trek je je niets aan van de regel, dat framerate en sluitersnelheid

een onderlinge relatie hebben. Je fimpjes zien er prima uit.

Ook daar ben ik erg nieuwsgierig naar.

2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Op 100p geeft hij een crop van 1.14x tov S35. Dat valt dus best mee.

 

Ik denk dat ik het zelf niet meer begrijp: zeg je nu ook dat je geen slow-mo filmpje kan opnemen in HFR? Of zeg je dat je geen instellingen kan wijzigen? (met dat laatste ben ik wel eens, je kan enkel 100p naar 25p in PAL).

 

Misschien mis ik waarover de discussie gaat :wink:

Ik heb begrepen dat je geen slow-mo kan opnemen in PAL in HFR, wat -nog steeds- volgens mij wel kan :nauseated_face:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Die crop van 14% zet niets op z 'n kop. Had een veel grotere crop verwacht.

Ben je ook nog zeer goed in staat, als je dat wit, scherptediepte tecreeren, met open lens.

Dat is met hele kleine sensortjes bijna onmogelijk. Heb een Nikon 1V1, die krijg je niet onscherp.

 

Vandaar dat die beelden ook zo goed blijven. Beeldmateriaal gefilmd in 100 frs/sec, is daardooor goed bruikbaar.

 

*

Denk dat ik intussen weet, hoe 't in elkaar steekt. Het zit in 1 heel kleinigheidje/slordigheidje, van mij.

De A-6300 heeft de mogelijkheid in de voorkeuzeprogramma 's P, A, S, M in te stellen. Ook bij video.

Tevens dezelfde voorkeuzes, maar dan in HFR.

 

De 7R mk2, heeft die voorkeuzes uitsluitend in de normale stand. HFR instellen op deze manier kent hij niet.

 

Ik had ingesteld onder 2, de normale stand P. Dus niet, HFR P. Daar ligt het aan!

Daarom laat hij gewoon 100 frames bij 100 bits zien. Vertraagd hij niet. Slaat het dus ook anders op.

 

Als ik dat anders wil, moet ik op de A-6300 voorkeuze wijzigen naar HFR - P.

 

*

Maar doe dat niet. Per ongeluk ingesteld, vind ik dit, een prima keuze. Beter dan de HFR P.

Kan ik bij de montage bepalen, of en wanneer ik e.e.a. in slow-mo wil hebben. En exact, vanaf wanneer.

Is 't opgeslagen als slow-mo, zit ik aan die slo-mo vast. Vind het geweldig dat je die keuze zelf kan maken.

En dat ik nu weet, hoe 't werkt.

 

Films of foto 's terugkijken, doe ik vrijwel nooit, tijdens de opnames.

Het beeldschermpje, is daar naar mijn smaak te klein voor. Zeker met zon zie je erg weinig.

 

*

Portmixus, je bent en blijft een steun en toeverlaat. Hebt een ongelofelijk grote kennis.

En je had uiteraard weer gelijk!

 

Het geeft tevens aan, hoe enorm veel mogelijkheden, de Sony 's van vandaag de dag hebben.

En hoe precies het luistert, hoe je e.e.a. in stelt.

 

Bedankt.

 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

23 ANTWOORDEN 23
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

1: Ik trek me niks aan van sluitersnelheid en dergelijk, al let ik er wel op dat het niet te laag wordt.

2: De slow motion is opgenomen in de 100p modus en in premiere pro vertraagd tot 25%.

3: Je kan de diverse modi onder de Memory stand stoppen.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Dank voor je antwoord.

 

1. Had al de indruk dat je filmde zonder je iets aan te trekken van de oude regel.

Toch zien je filmpjes er goed uit.

Past alleen op, dat je sluitersnelheid niet te laag wordt.

Neem dan aan, dat je met diafragma voorkeuze werkt. Of manueel?

Waar ligt je grens voor je sluitersnelheid. 1/50 sec? Of 1/25 sec?

 

2.

De veronderstelling dat je de film in slowmotion (100 frames sec) hebt opgenomen

en deels hebt aanpast in Adobe, klopt dus.

Anders om, opnemen in 25 frames, en dan versnellen lukt niet.

Je krijgt dan, dat het beeld gaat springen.

Neem aan dat je in slowmotion hebt opgenomen in P. Dan is alles automatisch.

Of heb je een van de andere instellingen gepakt? Slowmotion met A S M als voorkeuze?

 

3.

Je zegt dat je diverse modi onder de "Memory stand" kunt stoppen.

IK heb me te pletter gezocht in de gebruiksaanwijzing, maar kan 't niet vinden. Bij de pp profielen? Welke?

Wil je even aangeven waar ik moet zoeken.

Neem aan, dat je een aantal profielen waarmee je graag werkt, kunt aangeven.

Met een complete instelling van van alles en nog wat.

 

Hoor dat nog graag even. Bij voorbaat dank.

 

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ik film normaal gesproken Aperture Priority met autofocus. Soms manueel focus, hangt van het onderwerp af.

Soms werkt de AF niet op de manier die ik wil.

Nu schiet ik doorgaans in 4k maar bij buiten schieten is het scherm dan veel te donker. Ik heb dat normaal op de lichtste stand staan maar met 4k filmen schiet het vanzelf in de default waarde en dat is buiten echt te donker.

Dat maakt manueel focussen dus bijna onmogelijk. En vandaar dat ik dan veel in de AF stand doe.

 

De filmpjes voor school doe ik bijna altijd in alles in de P stand omdat je snel moet zijn en het goed genoeg is. Ik had voor dat sportdagfilmpje geen statief bij en ik tril nogal dus dat levert soms minder fijne beelden op. Echter, gezien waar de kinderen doorgaans naar kijken.........

 

Bij de a6300 stel je de camera helemaal in zoals je dat wilt, bijvoorbeeld 4k 25p met alle beeldinstellingen en slaat dan de setting in het menu memory op (eerste tabblad, laatste pagina).

Ik heb de slomo en de 4k modus in een memory staan. Ff aan de knop draaien en alles staat zoals ik dat wil.

 

De sluiterstand kies ik naar gelang wat ik schiet. Met bewegende dingen probeer ik dat niet onder 1/100 te laten komen (met filmen dus) maar als het een landschap is, kijk ik daar niet zo naar.

 

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Bijzonder bedankt voor je info. Je keuzes voor P A S of M, zijn me volstrekt duidelijk.

 

Grotendeels bij filmen, werk je dus in de P stand. Dan zoekt de camera zelf een gemiddelde uit S en A.

Meestal klopt dat aardig goed. Dat merk je zeer terecht op.

Je hebt dan nooit kans op belichtingsproblemen. Maar de camera trekt zich niets aan van regel:

Sluitersnelheid moet het dubbele zijn van de frames, per sec.

En filmisch gezien is de framerate 25 frames sec., de beste. Dus de sluitertijd 1/50 sec.

Daar vlieg je dus in veel gevallen, dik over heen.

 

Maar zoals al opgemerkt, je films zien er goed uit. Dus ben bang dat de effecten van die regel,

intussen met een korreltje zout genomen kunnen worden.

 

*

Bij A, pakt de camera, 't diafragema als voorkeuze. Stel je die, op f.4 of f. 5,6, heb je de minste scherptediepte.

En loop je een enorme kans op overbelichting. (Zonder ND filter) 

Bij S, parkt de camera de sluiterkeuze als 1e keus.

Omdat ik graag met 1/50 sec. werk, pak ik die vaak. Maar werk je zonder (fors) ND filter, moet je enorm uitkijken

voor overbelichting. Bij enige zon, zit je dan maar zo op f.22. Hoger gaat niet. En de zaak wordt overbelicht.

 

*

Ben het volstrekt met je eens, dat als je in 4K werkt, je bijna geen barst meer kunt zien op het scherm.

Dat automatisch donkerder wordt, om oververhitting te voorkomen.

Gaat de zoeker dan ook mee? Heb ik eigenlijk nog nooit bekeken.

 

AF manueel, is dan vrijwel onmogelijk in te stellen. Dus onbruikbaar. Ook FULL-HD is in de zon, kiele kiele.

Maar uit ervaring weet ik, dat in AF-C, met breedbeeld, de scherpte vrijwel altijd goed gaat.

Doe eigenlijk nauwelijks anders meer. Gelet op de goede resultaten.

Voor de Sony uit, moest ik altijd "focus pullen". De Nikon D810, was volstrekt onbruikbaar in AF-C.

 

Wat je al eens terecht hebt opgemerkt, is dat ik graag ook zelf het beeldscherm zou willen instellen, qua lichtsterkte.

Als bij 4K, de zaak dan warm loopt, is dat maar zo. Wil je dat niet, film je kortere scenes. Of ga je naar Full HD.

Overigens helpt het wel, als je je scherm, wat naar achteren zet, zodat het beter ventileert. Las ik ergens.

 

In 4K, bij lagere temperaturen, loopt de camera nauwelijks vast door warmte.

Een van de laatste keren, dat ik een kleinkind tijdens afzwemmen filmde (zeker 30 graden) was 't om de haveklap raak.

Liep de camera vast.

 

*

Snap intussen, dat je met 1 en 2 (op 't draaiwiel),  je favoriete instellingen, voor zowel foto als film kunt vastleggen.

Had dat nog niet ontdekt. En vind dat redelijk stom van me zelf.

Maar ben er nog niet uit, waar en hoe, je die waarden kunt instellen.

Je roept pagina 9 van "fototoestelletje".

Kan ze dan wel oproepen, maar weet nog niet, hoe je de voorkeuren moet invoeren.

Waar doe je dat?

 

Zal nog wel even weer de gebruiksaanwijzing induiken. Of op YouTube zoeken.

Voorlopig is 't bedtijd. Morgen verder.

 

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Dat memory werkt zo: je stelt je camera gewoon in zoals je het wilt, en dan sla je de stand van zaken op in een memory stand. Het is dus best wel even werk als je iets wilt instellen dat je normaal nooit gebruikt. Je moet dan namelijk daarna alles terugzetten.

 

Van sluitertijd trek ik me bijna niks aan, tenzij hij te laag wordt. Diafragma doe ik het meest mee omdat ik soms delen onscherp wil hebben. 

Alleen voor schoolvideo's gaat alles in de P stand.

 

Ik zou willen dat Sony mij de keuze gaf om de schermverlichting helderder te zetten in 4k. Ik schiet namelijk altijd korte clipjes, heel veel korte clipjes die ik monteer. Ik schiet zelden clipjes langer dan een minuut en meestal typisch rond de 8-10 secondes. Overhitting speelt geen probleem voor mij.

Ik vind dat trouwens toch gezeur. Dit is een fotocamera die ook fantastisch kan filmen, geen videorecorder.

Dat onbruikbare scherm vind ik wel zeer slecht. Ik vind dat echt rete irritant dat ik bij daglicht niks kan zien op het scherm. Ik schiet liever via het scherm en tripod/monopod dan via de evf.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Je zegt heel simpel: "Je stelt je camera zo in als je wilt, en dan sla je de stand van zaken op in een memory stand".

Ik ben er nog steeds niet achter, waar je dat kunt instellen.

Zou je nog even willen aangeven waar, en hoe dat moet?

 

*

Dat verhaal met die schermverlichting ben ik volstrekt met je eens.

Je ziet vrijwel geen barst, bij 't afgedonkerde scherm. In Full HD is dat redelijk. Maar ook bij felle zon kantje boord.

En zeker als je camera op een statief staat, is kijken door de zoeker geen optie.

 

Zou zelf willen bepalen, of ik koos voor helderheid, of de kans voor oververhitting.

Die overigens toch redelijk afhankelijk is, van buitentemperaturen.

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ok, stel je wilt twee instellingen opslaan voor video zodat je snel kunt switchen.

 

1: 1080p/100 voor de slow motions.

2: 4k/25p.

 

Zet de camera op de video stand en stel de video instellingen in het menu zoal je dat wilt hebben.

Bijvoorbeel 1080p/100 met pp2, en A priority. Nu ga je naar het menu camera, laatste tabblad, drukt  op memory en kies de geheugenplaats waaronder je het wilt opslaan. Nu heb je deze instellingen opgeslagen on een memory knop. Vervolgens verander je alle setttings voor de 4k/25p en sla die op.

 

De memory knopt legt vast wat je huidige instellingen op het moment van opslaan zijn.  De memoryknop maakt als het ware een foto van de instellingen die op dat moment geselecteerd zijn. Het is al het ware een preset.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@pieterlj

 

Intussen ben ik er uit. Begreep eerst niet, hoe je het moest instellen. Maar is uiteindelijk doodsimpel.

(Als je het weet)

Enorm handig. Had het nog nooit gebruikt.

En begrijp intussen dat M1 - M2 - M3 en M4, (pas) werken als je een geheugenkaart hebt geplaatst.

't Interne geheugen zal wel te klein zijn. Maar met geheugenkaart, is 't een prima oplossing.

 

Zou je alles met 1, bijv. op video kunnen laten slaan. En met 2, op fotoinstellingen.

 

 

Heb zoals je aangaf op 1, alles met 25 frames, met de door mij gewenste, verdere instellingen.

En bij 2, alles voor slow motion.

 

*

Had gehoopt, dat je door 't bovenste wiel van 1 naar 2 te draaien, een soort overvloeier,

van 25 frames naar 100 frames, en andersom, te kunnen realiseren.

Dan zou je 't zelfde effect hebben, als jij in Adobe 100 frames, met vertraging naar 25 frames hebt gecreerd.

Maar dat werkt niet. De camera stopt, na 't draaien van 't wiel. Dat is jammer.

Zul je dus met overvloeiers moeten werken. Maar als je er handig in bent, zit er weinig tijd tussen.

 

Nogmaals enorm bedankt.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Ach, dat vertragen in premiere pro is twee secondes werk.

In ntsc zit er een optie dat je de vertraging ook meteen in je kamera kan zien werken.

Bij pal zitten er minder opties.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3