annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Overbelichte foto's A350

OPGELOST
marjolente
Ontdekker

Overbelichte foto's A350

Ik heb een A350 overgenomen. Nu kan ik geen foto's maken zodra er een beetje zon of fel licht in de buurt komt want dan zijn de foto's overbelicht. 

Het vermoeden is dat dit ligt aan de beeldchip, maar ik vraag me af of dit zo is. 

Wat zou het eventueel ongeveer kosten om deze te laten vervangen?

 

Bedankt voor de reacties!

17 ANTWOORDEN 17
marjolente
Ontdekker

oh en ja, alle lenzen, van oud (konica) tot nieuw (sony)
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik krijg nu toch sterk het idee dat er iets mis gaat met je instellingen. 

De foto met het kleine diafragma (f10) ziet er op zich goed belicht uit. Bij deze twee foto's valt me op dat de sluitertijd nu hetzelfde is, terwijl dat voor een goed belichte foto niet het geval zou moeten zijn. 

 

Bij de eerste foto zou de sluitertijd veel korter moeten zijn omdat de lensopening groter is: f 1,7 = groot diafragma tov f 10 = klein diafragma. Bij een groot diafragma heb je een minder lange sluitertijd nodig, minder tijd nodig om voldoende licht binnen te laten als het ware. 

 

Op welke stand heb je deze foto's gemaakt? (P, A, S, M, Auto?) Ook zie ik dat het ene bestand veel groter is dan het andere 15,1 mb tov 4,1 mb, dat heeft op zich niets te maken met de belichting, maar mijn oog valt erop.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Als het echt een kapotte sensor/beeldchip zou zijn, zou het volgens mij niet mogelijk zijn om er ook maar een enkele goed belichte foto uit te krijgen, dus dat is al hoopvol :grin:
marjolente
Ontdekker

inderdaad apart. Kan je de reden ervan niet zeggen. Volgens mij zijn ze in stand A gemaakt... Als je in de buurt van Leiden woont mag je de camera wel even vasthouden :wink:
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Haha, Leiden is voor mij wat ver weg om alleen een camera vast te komen houden, woon in het zuiden des lands...
Misschien toch een goed idee om de camera even helemaal te resetten (in het menu, terugzetten naar fabrieksinstellingen)?.
Als ik even terugkijk naar de vraag zoals je m gepost hebt: quote: "zodra er een beetje zon of fel licht in de buurt komt want dan zijn de foto's overbelicht. " denk ik dat je je foto's met een heel groot diafragma (=klein getal zoals f1,7) hebt gemaakt. Omdat je sluitertijd op de A350 niet sneller kan dan 1/4000 (zoals ook bij de ene overbelichte foto) is de opname te lang belicht/overbelicht.
Als je door je zoeker kijkt zie je onderin een schaal staan van die er ongeveer zo uitziet: -2...1...0...1...2 . Daarboven staat een streepje. Als dit streepje om en nabij de nul staat zal je foto goed belicht zijn. Zie je dat het streepje helemaal aan de 2 kant staat dan zal je foto overbelicht zijn. Als je in A-stand fotografeert kun je het diafragma getal groter maken door aan het instelwiel te draaien. Je zult het streepje dan richting de nul zien gaan.
Als je foto's maakt in de auto of p-stand, zijn deze dan wel goed belicht?
marjolente
Ontdekker

Nee de auto stand maakt er ook een potje van. Het schaaltje met streepje eronder volgen werkt ook niet helaas. Die truc had ik al geleerd, maar helaas 😞 Resetten werkt voor 1 of 2 foto's en dan is het weer bal.
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nou da's echt heel vreemd! Zeker omdat het een paar foto's dan goed gaat.
Zo op afstand kan ik er verder niet heel veel aan verhapstukken helaas.
Als degene van wie je m overgenomen hebt een bekende is zou je nog kunnen vragen of hij/zij er even naar wil kijken. Als je m niet in een winkel gekocht hebt zullen ze daar niet zo staan te springen om je te helpen of je graag wat onderzoekskosten in rekening willen brengen 😉 .
@Portmixus nog een idee wat het zou kunnen zijn?
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Hallo! Het is inderdaad een vreemd probleem...op het eerste zicht mss een defect met de ingebouwde lichtmeter? Als dat zo is, kan je er niets aan doen. Wel de eerste keer dat ik hier weet van heb. Even alles op een rijtje: -Je hebt dit ook op automatische stand? -Resetten van de camera helpt, maar slechts voor enkele foto's? -belichting aanpassen werkt niet? en de belichtingscompensatieknop? -Je hebt dit met meerdere lenzen (de Minolta 50mm F1.7 is gekend voor kleverige diafragmabladen, tenminste de 1e generatie met de geribbelde, metalen scherpstelring. Dan zou het probleem logischer zijn. Maar je eerste 2 foto's zijn met een andere lens gemaakt.) -Heb je iets veranderd tussen de 1e foto van de BBQ en de 2e foto van de BBQ? (in je nummering zitten namelijk 5-tal foto's tussen) -Je live-view weergave is wel normaal blijkbaar, maar de foto genomen niet meer? (Dus een foto herbekijken geeft de overbelichte foto weer, maar een foto nemen toont de normale foto?) Probeer dit nog even: -Als je in donkere omgeving fotografeert (zoals binnenhuis met enkel wat binnenverlichting) verandert de belichting dan ook? -Werkt de belichtingscompensatieknop? (+/- knop en donkerder/lichter maken). -Ik zou de camera nog eens op fabrieksinstellingen zetten en op automatisch fotograferen. Neem van hetzelfde onderwerp 10 foto's kort na elkaar en kijk tussen de foto's door of de instellingen veranderen. Als het wel verandert, dan denk ik dat je camera gewoon defect is... -Kan je eens in je zoeker kijken naar de instellingen (sluitertijd, diafragma en ISO vergrendelen) en de foto nemen. Als de foto overbelicht is, kijken naar de instellingen van die overbelichte foto en vergelijken met de instellingen die je onthouden hebt in de zoeker? Die zouden namelijk dezelfde moeten zijn. Vreemd probleem!!
_____________________________________________________
Sony Alpha Training