annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lichtkrans links op de afbeelding

profile.country.NL.title
diedjaye
Ontdekker

Lichtkrans links op de afbeelding

Ik krijg soms op de foto een lichtkrans in de vorm van een 'halve' cirkel, links in beeld te zien. Ik maak hierbij gebruik van een Sony A7 III i.c.m. een 24-105 F4.0 G lens en een Canon 17-40 F4.0 L met een Metabone V5 adapter. In beide gevallen zie ik de lichtkrans dat nogal storend is. Ken iemand dit probleem en wat is hiervan de oorzaak? Je ziet het niet op alle afbeeldingen dus het zou met lichtval te maken kunnen hebben, maar wil nogmaals graag weten waar dit vandaan komt.

Ps. kan ik hier ook wat voorbeelden posten?

Gr. diedjaye

4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hallo Diedjaye,

 

welkom.

Het zou fijn zijn als je inderdaad wat voorbeelden zou laten zien.

Eerste gedachte is: heb je schuin tegen het licht in gefotografeerd?

 

We gaan het zien!

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
diedjaye
Ontdekker

Hoi Harm,

 

het is eigenlijk altijd aanwezig, maar niet altijd duidelijk zichtbaar. Ik heb een voorbeeld bijgesloten waarbij ik de foto sterk onderbelicht heb omdat het anders niet te zien is omdat het in dat geval zwaar bewolkt is. Dus het heeft niet zozeer te maken met lichtinval, waar ik in eerste instantie ook aan dacht. Krans3.jpgKrans1.jpgKrans2.jpgHet gekke is dat jaren geleden ik dit probleem ook had met een Canon camera. Zou het softwarematig zijn?

 

Met vriendelijke groet

David.

Ps. let niet op de stofdeeltjes op de foto's, had mijn blaasbalg en reinigingsset vergeten in te pakken voor de reis.

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Probeer eens met en zonder zonnekapje te fotograferen of misschien hangt het riempje van de camera net wel/niet voor de lens.

Of probeer eens de lens van iemand anders.

Of lees over lens flare.

Wellicht vindt je aanknopingspunten.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @diedjaye 

 

Als dit op al je foto's min of meer aanwezig is zou mijn eerste gedachte toch de camera/adapter/lens combinatie zijn. En ook het meest makkelijk uit te sluiten door er een andere lens op te zetten.

Software kan allerlei storingen geven, maar een dergelijke lichtvlek heb ik nog nooit ergens gezien als zijnde een sensorfout, wat het dan zou moeten zijn. Als het iets met de sluiter was zou je het zien als een balk in beeld. 

Succes!

Antonette