annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Laagste sluitersnelheid instellen. Welke zouden jullie nemen?

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Laagste sluitersnelheid instellen. Welke zouden jullie nemen?

Bij camerainstellingen op "instellingen 5",  kun je, je laagste sluitertijd instellen.

Maar daardoor vliegt je ISO dus eerder omhoog. Waar kies je voor?

Ik ben geneigd, iets slechtere = hogere ISO, te prefereren, boven een te lage sluitersnelheid.

 

Als je de laagste sluitersnelheid instelt op "standaard", gaat hij naar 1/60 sec.

Bij sneller gaat hij naar 1/125 en de volgende stap is 1/250 sec.

Welke zouden jullie pakken?

 

In 't "chemische tijdperk, toen ik nog jong was, durfde ik vaak 1/30 wel aan.

Voor de zekerheid pakte ik meestal 1/60.

Nu met allerhande "antitril en antiwiebel", win je vaak 2 a 3 stops. En dat is best veel.

 

*

Ik kan me nog herinneren, dat toen ik voor 't eerst ging werken met "forse pixel"camera 's.

Dat was toen de Nikon D800, er menig foto niet "echt" scherp was.

En dat overkwam me niet, of nauwelijks met de D300.

 

Daar werd toen allerhand, over heen en weer gestoeid. En men kwam er vrij snel achter, dat door

die hoge pixeldichtheid, de zeer goede lenzen etc., er "stomweg" bewegingsonscherpte optrad.

Bij, door de band genomen 1/125 sec. was 't probleem opgelost. Terwijl eerst 1/30 de norm was.

Men accepteerde dat. Discussie was vrij snel over.

 

*

Er zijn mensen met een zeer vaste hand, en lieden met een minder vaste hand.

 

In een converance vroeg Wim Sonneveld ooit aan een pastoor: Drinkt u veel?

Antwoord: Valt best mee. 't Meeste gaat er overheen. Ik bibber nogal.

 

Maar ik heb intussen mijn laagste waarde van de 7R mk2, op 1/125 sec. staan.

Gezien de forse pixelmaat en zeer gevoelige sensor van de 7R mk2. + Goede lenzen.

(Correctie bij forse tele vind automatisch plaats)

 

Gelet op 't feit dat de 7R mk2 een sublieme/dubbele "anti-wiebel opvang" heeft.

Steadyshot in de camera, en OSS in de lens, moet 1/125 sec. vast en zeker gaan.

 

De A6300, heeft "slechts" OSS in de Lens. Dus niet in de camera. Is dus 1/2 zo goed?

Wel is de pixeldichtheid, de helft. Full Frame t.a.v. APS-C. Vangt die dit op?

Is 't in dat geval "beter", naar 1/250 sec. te gaan? Of is dat onzin.

 

Natuurlijk, kun je/moet je, dit testen. En dat ga ik ook doen.

Maar denk dat daar wat voor te zeggen is. Maar ja de helft van de pixels?

 

Hoor graag jullie mening.

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik verkies absoluut ook iets meer ruis dan een té bewogen foto. D.w.z. dat als ik weet dat het onderwerp (meestal mensen) niet teveel gaan bewegen (praten op een receptie bijvoorbeeld), dan kies ik standaard. Daarmee is het MINIMAAL 1/60ste of hoger afhankelijk van de gekozen brandpuntsafstand. Op 200mm krijg je dus 1/250ste eerder dan 1/60ste. Best wel slim!

 

Als het kritischer wordt (70% van de tijd bij mij) dan ga ik naar "fast". Faster gebruik ik zelden, is beetje té agressief voor wat ik nodig heb.

 

Traag gebruik ik ook, niet onvaak, maar enkel als ik breedhoek gebruik. D.w.z. op 16mm en niet anders.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

We zitten volstrekt op 1 lijn.

Dank voor je zeer snelle reactie.

Fijn dat je met dit soort vragen bij jullie, als Experts, terecht kunt.

 

Denk dat ik intussen, v.w.b. de A6300, nu de meeste zaken wel op 1 rij heb.

Echt een mooi ding.

De extra 's die dat ding kan, s.v.p. in een update naar de 7R mk2.

 

*

Wat me nog wel interesseert is, wat je motivatie is, voor 6 andere keuzes dan ik heb gemaakt

in de functiebalk.

Als ik de reden daarvan weet, ga ik misschien met je mee.

 

Natuurlijk blijft die instelling persoonlijk.

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Bij mij hetzelfde. Een bewogen foto is nooit bruikbaar. Een ruizige foto vaak nog wel.

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Over mijn functiebalk:

-flitsmodus gebruik ik omdat ik niet onzelden (draadloos) flits.

-flitscompensatie heb ik eigenlijk niet nodig, maar 12 functies zijn teveel dus opvulling.

-picture-effect = opvulling (leuk voor vrienden om mee te spelen, voor HCBW is enorm populair!)

-gezichtsherkenning zet ik soms uit.

-object tracking = opvulling

-zebra = opvulling

-beeldstabilisatie aan/uit gebruik ik vaak (statief)

-soms gebruik ik een manuele lens dus heb de 2 volgende plaatsen opgevuld met beeldstabilisatiefuncties

-raster gebruik ik soms

-peaking zet ik soms uit, maar staat standaard aan

-timer voor bracket gebruik ik als ik eens HDR doe (enkele keren per jaar)

 

Ik zou kunnen gaan voor 1 rij van 6, maar als ik heel sporadisch een van die andere functies zou nodig hebben...stoort mij niet dat ze ook onder functie staan. Maar meestal is het opvulling omdat 12 functies gewoon teveel zijn :wink:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Promixus.

 

Ik vind die Fn functie eigenlijk "heel erg" prettig.

Alle functies, die erg vaak voorkomen, zetten een fors aantal mensen onder C1, C2 etc.

 

Wat ik zo fijn vind bij de Fn toets (en dat kost maar 1x extra drukken) dat je onderwerpen zo mooi

bij elkaar kunt houden.

En dat je dan in 1x alles," wat ergens mee te maken heeft", kunt instellen.

Vaak komt het voor, dat als je iets aan je Focus wijzigt, ook 't instelgebied aan past.

 

Op de 2e regel:

Alles wat met  "soort focus" + "soort scherpstelling" + "soort lichtmeting" heeft te maken.

Wat er verder naar rechts zit, op die 2e regel, gebruik ik ook niet "echt" vaak. Flits erg weinig.

Witbalans - erg vaak "auto".

 

Op de 1e regel: (heeft bijna alles te maken met film - maar niet helemaal)

Steadyshot, Zebra, Microfoon, beeldbreedte 2:3 - 16:9 , opnamemodus , gezichtsdetectie. 

 

Sony 7R mk2 - Functiebalk - aangepast.jpg

 

Bijna iedereen gebruikt de knoppen voor scherpstelfunctie, scherpstelgebied en lichtmeetfunctie in zijn

of haar persoonlijke top 3 van de "zelf te benoemen" knoppen.

 

Voordeel van de Fn, (ik wordt al wat ouder), dat ik niet meer hoef te onthouden, onder welke knoppen,

ik "wat", heb verstopt. Dat lijkt heel stom, maar 't is wel zo.

Als ik m 'n handeltje soms een maand niet heb gebruikt, vraag ik me af ...... 

(met alle "zooi", die ik ooit heb gehad): Hoe zit het ook al weer ......

 

Zoals je al aangeeft, de keuze is eigenlijk extreem groot.

Fijn, dat je alles, volkomen naar eigen idee, een plekje kunt geven.

Bij Nikon en Canon heb je wel ook keuze. Maar dat is volkomen aan de "leiband" van beide merken.

 

 

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik gebruik dit vaak in continu-AF met flexibele spot. Shutter speed op 1/125 met auto ISO max 6400. Dit is een combi die ik vooral gebruik voor straatfotografie 's nachts. 1/60 is vaak toch wat te traag bij bewegende mensen.

profile.country.NL.title
RonaldC
Lid

Functie menu is mooi, maar ik wordt steeds enthousiaster voor het "Voor zoeker" DISP scherm. De term "voor zoeker" is raadselachtig en verwarrend, maar het zit onder Eigen instellngen blad 1.6: DISP knop. Daar kan je bij 'Scherm' naar keuze instellen wat je op je scherm wilt zien; Graf / Alle info / Geen / Histo en (jawel) 'Voor zoeker'.

Ik heb alleen 'Geen info' en 'Voor zoeker' ingesteld. Met de laatste krijg je een zwart scherm  dat (ook in de zon) heel goed leesbaar is met alle ingestelde waarde. Deze waarden zijn afzonderlijk instelbaar, na indrukken Fn knop.Werkt geweldig. Alleen jammer dat de indeling niet is aan te passen, zoals met het functie menu - maar 't went.