annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FDAF /PDAF

profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

FDAF /PDAF

Dag,

Ik vind over de (mi zeer zinvolle functie) FDAF (FaseDetectieAutoFocus) nauwelijks info in de handleiding.

Alleen hoe ik de puntjes van het betreffende gebied zichtbaar kan maken: nogal karig.

Via het DPREVIEW forum ben ik al meer te weten gekomen, maar er blijven toch een aantal onbeantwoordde vragen.

  • Is het aanwezig zijn van de "puntjes"een teken dat FDAF actief is, of is het alleen een onbenullige indicatie van een instelling?
  • Men zegt (erg vaak, ik neem daarom aan dat het correct is) dat eea niet werkt boven (hoger getal) dan f6.3. Nu neem ik aan dat de Nex-6 (en andere camera's) de hebbelijke gewoonte hebben (zoals alle zichzelf respecterende camera's (ook daarover kan ik niks terugvinden)) om het diafragma pas te sluiten naar de vooringestelde waarde op het moment dat de foto daadwerkelijk gemaakt wordt. Daarmee werkt FDAF dus met alle lenzen die een maximale (kleiner getal) diafragma hebben van f6.3. Klopt?

Message was edited by: wblink

Willem
NEX6
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Naar mijn ervaring en niet-wetenschappelijke meting werkt de PDAF pas als de puntjes ook zichtbaar zijn op het scherm (dus niet louter zichtbaar maken). Enigzins vervelend...

Bijna uniek en handig is dat de nex camera's het effect van een gesloten diafragma tonen real-time, dus F22 zie je ook op de foto (en vandaar dat het beeld kan stotteren in donkere omstandigheden), maar op het moment dat je op de sluiter half drukt om scherp te stellen, gaat de camera inderdaad zijn meest open diafragma gebruiken.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Hoe heb je dat gedaan? Heb je een objectief met een groter minimaal diafragma dan 6.3?

Ik merk overigens dat ik maar 1 objectief heb waarbij het werkt: de 18200, bij de andere objectieven werkt het niet.

Bummer. (Yep, wel laatste firmware, of ze moeten stiekum ...).

Het tonen van het effect van het diafragma vind ik op deze manier totaal zinloos. Het geef geen enkele additionele informatie. Ja de plaatje wordt donkerder, maar dat kan ik zelf ook bedenken. Dat corrigeer je dan weer met sluitertijd en/of iso. De enige nuttige info zou een globaal zicht op de scherptediepte zijn, maar met een efv of lcd lijkt me dat nauwelijks of niet haalbaar.

Ik heb me laten wijsmaken dat die simulatie digitaal gedaan wordt ZONDER het diafragma werkelijk te sluiten.

Voor mij is het dan ook alleen maar lastig: een donkerder zoekerbeeld met nada aan toegevoegde waarde.

Hmmm, bovenstaand kan als negatief ervaren worden: dat is niet zo bedoeld. Ik ben blij met mijn Nex-6, maar heb best ideeën over mogelijke verbeteringen.

Hee, in ieder geval bedankt voor je meedenken en positieve bijdragen!

Willem
NEX6
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

PDAF werkt voorlopig enkel met de 16-50, de 18-55 en de 18-200 (na firmware updates).

Het sluiten van het diafragma toont toch precies wat die moet tonen? Namelijk de scherptediepte die je zo kan beoordelen? In tegenstelling tot klassieke reflexcamera's wordt het beeld van een nex camera met gesloten (bijna gesloten) diafragma opgelicht tot een normale belichting, terwijl bij een reflex het beeld steeds donkerder wordt...Natuurlijk zijn daar grenzen aan het verlichten van het beeld en zal ook de nex de handdoek in de ring moeten gooien als er onvoldoende omgevingslicht is om het beeld "up te gainen".

Maar dat werkt wel helemaal zoals het hoort...Het diafragma sluit zich alleszins wel (test het maar eens 😉 )

Ik zou het eens moeten testen, maar met de nieuwste nexen kan je het preview effect uitschakelen (in feite bedoeld voor studio zodat het scherm of de zoeker zich gedraagt als een klassieke camera, dus zonder het effect van belichting of andere te tonen) maar misschien met die functie uitgeschakeld dat het diafragma zich ook niet sluit...(wat ik niet verwacht). Digitaal simuleren zou goed zijn...maar dat is niet wat gebeurt en lijkt mij moeilijk te behalen. De camera moet scherptediepte gaan simuleren? Als je tekst op de achtergrond zou plaatsen (bv grote letters van een melkkarton), dan wordt de tekst leesbaar bij het sluiten van het diafragma (stel dat merlkkarton zich uit het scherpstelvlak zou bevinden). Lijkt mij straf als een computertje dat kan simuleren 😉 Ook als je in de lens kijkt, zie je het diafragma verkleinen!

Het gemakkelijkste is om dat eens te testen...anders vrees ik dat je (in je donkere omstandigheden) met een donker beeld gaan moeten leren leven... Het is inderdaad wel een beperking!

Message was edited by: Portmixus

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.nl_NL.title
wblink
Lid

Aha!!!

Ik had het verkeerd begrepen.

Ik meende dat de het sluiten van het diafragma gesimuleerd wordt, maar dat is dus (inderdaad te zien in de lens) niet waar: het diafragma sluit inderdaad en eea wordt gecompenseerd voor lcd/evf.

Inderdaad kun je dan de bv de scherptdiepte (bij benadering, net als bij std camara's) zien. Bij slechte lichtomstandigheden wordt het lcd moeilijk en de efv on-bruikbaar door ruis.

Bij mijn NEX-6 kan ik de "LifeView-weergave" uitschakelen.

Probleem blijft echter vervelend icm PDAF met max f6.3:

LF aan: LCD/EVF geven min of meer de scherptediepte weer en openen het diafragma volledig bij half indrukken van de ontspanknop: PDAF werkt, maar in donkere omgevingen is LCD en mn EVF onbruikbaar door ruis.

LF uit: LCD/EVF meestal bruikbaar. bij half indukken ontspanknop sluit het diafragma zich naar de ingestelde waarde en als die > 6.3 is: weg PDAF.

Oplossingzou zijn een "Sluit diafragmaknop" zoals bij die oude camera's icm LF uit (dus eigemlijk volledig zoals die oude dingen).

Kortom: Sony heet dit NIET door een fotograaf laten bekijken, waardoor zowel LF al PDAF redelijk nutteloos zijn: je kunt kiezen voor 1 van de 2 en voor mij is de keuze (gezien de beperkte hoeveelheid lenzen die dit doet) voor LF iten dus vaak geen PDAF bij de 18200.

Heb jij nog andere geichtspunten of tips?

Willem
NEX6