annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Display in A7mk3

OPGELOST
profile.country.NL.title
52willem
Lid

Display in A7mk3

L.S.,

 

Al enige tijd in het bezit van een Alpha 7 mk3 heb ik een vraag over de weergave op het display.

In de onderste regel staan van links af gezien sluitertijd, diafragma, ... en ISO.

Op de ... staat in de zoeker "M.M. -2.0".

Ik heb hiervan de betekenis nog niet kunnen vinden en ook niet aan kunnen passen naar de normale standaard van onder-/overbelichting.

 

Wie kan me duidelijkheid verschaffen??

 

Vriendelijke groet,                 Willem.

 

Tags (1)
2 GEACCEPTEERDE OPLOSSINGEN

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Dat dit zich alleen in de M stand voordoet is logisch: In de half automaat standen A en S zal de camera de andere waardes aanpassen om tot een juiste belichting te komen. 

 

Nog een laatste vraag: Hoe is je live-view instelling?

Als deze aan staat zou je ook kunnen zien dat de belichting niet goed is omdat het scherm dan een weergave is van je instellingen en bij -2.0 zou het beeld op je scherm dan ook veel te donker zijn. 

 

Je kunt in de M stand onder- en overbelichten door je eigen instellingen aan te passen, omdat de camera dan niet vanzelf de andere waardes aan gaat passen om tot een 'juiste' belichting te komen. 

Het onder- en overbelichtingswiel gebruik je eigenlijk alleen in de halfautomaat standen. (S A) en de P stand. Dan geef je aan dat je ondanks de instellingen van de camera toch wat donkerder of lichter wil. 

 

Groet!

Antonette

Antonette

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

profile.country.NL.title
lescatalpas
Bijdrager

M.M. betekent inderdaad "manual metering"  In het instructie boek van de A7R3 ( wat je zelf moet downloaden) staan op blz. 38 alle icons en meldingen verklaard en uitgelegd.  Het zwaaiende handje betekend b.v. dat je sluitertijd dusdanig laag is dat compensatie door de shake reduction (ibis) niet voldoende kan zijn.  En natuurlijk kan je in manual onder of overbelichten, daarom is het manual, handmatig.  Iso auto in de M stand is dan ook een beetje vreemd. 

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

14 ANTWOORDEN 14
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@52willem 

 

Op dit moment even geen camera ter hand om het te bekijken....maar je noemt zowel de LCD als de zoeker, waar staat dat MM -2.0? Als het in de zoeker zichtbaar is denk ik dat het te maken kan hebben met de dioptrie instelling van de zoeker. (Klein draaiwieltje naast de zoeker)

Misschien per ongeluk verdraaid?

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

HI @52willem 

 

Deze keer ben ik het niet met @Sigiphoto eens 😉 Het is namelijk wel degelijk de aanduiding voor onder-/overbelichting. Wat vroeger het 'wigje' was dat aangaf of de opname goed belicht is.

Bij mij staat ie op -2 te knipperen als het kapje nog op de lens zit.

In alle andere gevallen kun je met sluitertijd/diafragma/iso aanpassingen dit gaan verstellen. Of staat het +/- wieltje per ongeluk niet goed? Dat zou ook kunnen. Ook kun je nog in het menu onder- en overbelichting aanpassen.

profile.country.NL.title
52willem
Lid

Hallo Sigi,

 

Dank voor je snelle reactie.

Heb het dioptrie wieltje verzet, maar geen resultaat op het scherm en in de zoeker.

Moet dus iets anders zijn.

 

Groet,   Willem.

profile.country.NL.title
52willem
Lid

Hallo "Amfion",

 

Ook wanneer ik de beschermdop eraf haal blijft dit in het scherm & de zoeker staan.

Waar in het menu kan ik dit aanpassen?

Bovenop de camera staat het meest rechtse wieltje (belichtingtscompensatie) op 0.

 

Groet,    Willem.

profile.country.NL.title
52willem
Lid

L.S.,

 

Net ontdekt dat als ik de ISO op "Auto" zet dat dan het bedoelde veld de belichtingscompensatie vermeld.

Knipperend zijn dan dit veld en de Iso Auto.

???

 

Groet,    Willem.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @52willem 

 

In het menu staat dat bij Cameraatje 1 (rood) Belichting 1. Bij mij is dat 9/14 maar dat is geen a7III dus zou op een iets ander tabblad kunnen zitten.

 

Ik heb sterk het idee dat er ergens een instelling fout zit, maar lastig zo op afstand achter te komen.

 

Daarom een paar vragen:

In welke  stand heb je de camera staan? (PASM)

Hoe staat je (auto) ISO ingesteld?

 

Weet niet of je al heel veel wijzigingen gedaan hebt aan de knoppen layout en/of standaard instellingen van de camera anders zou het ook nog een idee zijn om de camera settings te resetten.

 

Groet!

"Antonette"

 

 

profile.country.NL.title
52willem
Lid

Hallo Antonetta,

 

Dank voor je snelle reactie.

De Camera staat in de M-stand als dit zich voordoet, waarbij de ISO op een bepaalde (vaste) waarde staat. Zet ik de ISO op automatisch dan gaan zowel het bedoelde veldje knipperen als de AUTO ISO.

Zet ik de camera in de S-stand met AUTO ISO dan knippert de diafragma waarde en staat de belichtingscompensatie er goed in (en reageert ook op het instelwieltje). Stel ik een bepaalde ISO waarde in, dan knippert de belichtingswaarde en de diafragma waarde.

Zet ik de camera in de A-stand met AUTO ISO dan is alles normaal in het scherm en de zoeker. Wijzig ik de ISO waarde dan gaat er bovenin in het scherm en de zoeker een handje + camera + uitroepteken knipperen (??).

In de P-stand gebeurt hetzelfde als in de A-stand.

 

Veel wijzigingen heb ik nog niet gedaan in het menu, maar ik wil graag weten wat dit fenomeen is en betekent.

 

Groet,       Willem.

 

 

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@52willem 

 

bedoel je deze instelling;

IMG_0676.jpg

 

IMG_0678.jpg

grt Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@52willem 

 

Met een ander display keus ziet het er zo uit; (onder F5)

IMG_0680.jpg

mijn foto's op; 500px en