annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Blokkerig beeld Sony Ilse-7m4

profile.country.NL.title
Ronaldpit71
Nieuw

Blokkerig beeld Sony Ilse-7m4

Ik heb een foto gemaakt in donkere omstandigheden. Shot in RAW. ISO 100 F 1.8 85mm Sony. Bij het bewerken valt op dat het er uitziet als een minecraft still. Echt een enorm analoog blokkerig beeld die ik geenszins kan aanpassen. Zie foto. 

Hoe kan dit ontstaan? En beter, hoe kan ik dit voorkomen? 

gr, Ronald

IMG_2460.jpeg

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Hi @Ronaldpit71 

 

Als dit een (erg) onderbelichte foto is die je lichter wil maken, dan maakt het niet zoveel uit dat je die met ISO 100 hebt gemaakt. Je loopt hier tegen de beperking van het dynamische bereik aan. In die onderbelichte delen is te weinig informatie om goed te kunnen bewerken, je bewerkingsprogramma kan dan niet anders dan deze artefacten te bedenken zodra je iets wil veranderen aan de belichting. Welk programma gebruik je? Ik heb dit namelijk nog niet vaak op deze manier gezien. 

 

Groet en succes!

Antonette

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Hi Ronald,

 

ben even benieuwd naar de overige info: sluitertijd, iso.

Ik vermoed dat je geprobeerd hebt een foto die veel te donker is, toch toonbaar te maken. En wat Amfion zegt, de informatie is gewoon niet voorhanden.

 

Dit voorkom je door hogere iso's, langere sluitertijden en je diafragma ver open te zetten... Je camera kan veel hogere iso's aan, probeer maar eens.

 

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek