annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A7xx in crop mode (?)

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

A7xx in crop mode (?)

Mede forum leden,

 

soms zit je wat voor je uit te staren en plots krijg je een (goed?) idee...(voor de Donald Duck blad kenners...lampie :joy:)

 

Wat nu als ik de A7Rii (in mijn geval, maar kan met alle A7 FF modellen natuurlijk) in het menu op crop mode zet...dan krijgt de lens die er op zit opeens een 1,5 keer groter bereik. Want je schiet dan eigenlijk in APS-C mode.

Dus een 70-200 wordt dan een 105-300 mm en stel je eens voor, een 100-400 wordt opeens een superkanon van 150-600 mm! Dan kun je wel dichtbij vogeltjes komen...

 

Is er iemand in deze community al eens met dat experiment bezig geweest? En zo ja , wat was het resultaat?

Natuurlijk wordt de resolutie wel terug gebracht naar zo'n 18 MP..van de originele 42 MP, maar is dat erg voor sommige foto's?

Geeft wel creativiteit en flex mogelijkheden zo'n A7xx serie :yahoo:

 

Ondanks de vakantie periode hoop ik natuurlijk op een overweldigend aantal reacties :wink:

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Ik ga weer even naar de foto sectie :wink: want zo had ik het bedoeld, 

 

Om e.e.a. practisch te maken een 2-tal voorbeelden, dus foto's.

De eerste is een foto met de 16-70 F4 SonyZeiss, dus de camera is in crop mode. De foto is gemaakt op 16 mm, en dat geeft de exif dan ook aan (de lens verandert nl niet). Let op de Field of View of in gewoon nederlands de beeldhoek. (tip, tel de planken en/of de hekspijlen)

met 16 mm op cropstand (dus keer 1,5)met 16 mm op cropstand (dus keer 1,5)

en nu eentje op 21 mm met de Zeiss Loxia (wederom tip; tel de spijlen/planken) op dezelfde afstand vanaf statief

DSC01704.jpg

 

 

Conclusie is dat de beeldhoek van de 16mm verandert is in een virtuele 24 mm vanwege de cropstand van de camera. (Ondanks de exif info van 16 mm), de 21 mm geeft een grotere beeldhoek (want camera weer in FF modus)

 

grt, Sigi

 

 

 

mijn foto's op; 500px en

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Persoonlijk gebruik ik de crop mode zelden. Het is soms wel handig als ik mijn tele converter vergeten ben. Wat doet het met beeld kwaliteit. Crop mode vs croppen in post.  Zelf vond ik het maar pixel peepen. Hieronder voorbeeld van in camera crop vs croppen in post... Zo zijn er op DPreview en fredmiranda nog meer voorbeelden/meningen te vinden... 

https://www.youtube.com/watch?v=IbkLv1mzp8I

 

Er vind geen vergroting plaats. 10mm blijft 10mm net als f/2.8 blijft f/2.8. De beeldhoek van het objectief veranderd. Dit heeft invloed op je brandpunt afstand en diafragma... 

https://www.bhphotovideo.com/explora/photography/tips-and-solutions/understanding-crop-factor

 

 

 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Goed stukje @Instaphoto

 

wat ik bedoelde is dat je 70-200 zeg maar een soort van virtueel een 105-300 wordt, juist doordat je beeldhoek verandert. Maar wordt idd. perfect uitgelegd in je link van B&H.

 

grt, Sigi

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Gebruik zelf, de pixelcrop vrijwel uitsluitend in de filmstand.

Er zijn allerhande verhalen, wat dat als voordeel en nadeel oplevert.

Er zijn vervente voor en tegenstanders. Maar de 35 mm crop in film, is mijn meest gebruikte stand.

De A6500 heeft niet anders. Maar bij de A9, kun je kiezen.

 

En er zijn op Youtube diverse fims te zien, die aangeven, dat er behoorlijke verbeteringen in scherpte

te vinden zijn, als je 35 mm = crop, gebruikt.

Het grootste nadeel is, dat "roling shutter", duidelijker aanwezig is in 35 mm.

En minder in full screen.

*

Maar ook ik gebruik, als ik lengte te kort kom, soms bij fotografie, met de A9, de cropstand.

En om eerlijk te zijn, merk ik geen extreme verschillen.

En heb geen idee of een converter vele voordelen heeft.

Ik heb zo 'n ding niet, omdat het bij mijn werk, nauwelijks aan de orde is.

 

Voordeel bij filmen, is dat de 7R mk2, die mogelijkheid wel heeft, en de 7S mk2 niet.

Denk ook dat dat niet anders zal zijn bij de komende 7S mk3.

 

Vooral zal daar, de AF-C, sterk verbeterd moeten zijn. Want die is naar mijn smaak ver beneden de maat.

En was, in video, volstrekt niet vergelijkbaar met de 7R mk2.

*

Intussen is men ook in de video wereld gaan inzien, dat AF-C, wel erg makkelijk is.

Zeker bij alleen werken.

 

Ben daarom hjeel benieuwd naar de nieuwe specificaties van dat toestel.

 

Fotografeer je uitsluitend met je camera. Is dat geen punt.

 

 

 

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Je eerdere topic m.b.t. filmen

https://community.sony.nl/t5/alpha-nex-camera-s/waarom-filmen-op-super-35-mm-crop-bijna-altijd-beter...

 

 

 

En er zijn op Youtube diverse fims te zien, die aangeven, dat er behoorlijke verbeteringen in scherpte

te vinden zijn, als je 35 mm = crop, gebruikt.

Het grootste nadeel is, dat "roling shutter", duidelijker aanwezig is in 35 mm.

En minder in full screen.

Wat bedoel je hier exact? Bedoel je met Full screen? Full Frame. Vermoed dat je dit probeerde uit te leggen?

http://helpguide.sony.net/ilc/1530/v1/en/contents/TP0001077177.html

 

 

Crop factor is één van de onderwerpen die op diverse fora voor verhitte discussie zorgt. En vaak bedoelt men het zelfde, maar gaat geregeld schreef hoe we het verwoorden en vergelijken. Waar het nog wel eens misgaat is dat we 1:1 gaan vergelijken en de equivalentie vergeten. 

 

Om eenvoudiger te kunnen vergelijken, maken we gebruik van equivalentie. In de praktijk worden eigenschappen omgerekend naar 1 formaat: het kleinbeeldformaat ook wel 35mm-formaat of full frame genoemd. Men heeft hiervoor gekozen omdat dit formaat in het analoge tijdperk decennia lang het populairst was.

 

De twee onderstaande links geven samen met de eerder geposte link al veel informatie over crop factors etc.... 

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1738681. <-- in het Nederlands (met voorbeelden)

http://www.josephjamesphotography.com/equivalence/#quick <-- in het Engels

 

Een van de voordelen is. Als je een objectief gebruikt dat gemaakt is voor de APS-C sensor. De camera automatisch omschakeld naar APS-C. 42.5MP ---> 17.7MP. Houdt wel rekening met vingetting bij groothoek objectieven. 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Uiteraard bedoelde ik Full Frame. Geen full screen. Slip of the pen.

Full Frame heeft, en dat heb ik in de praktijk mogen ervaren, wat minder last van roling shutter.

Maar is er ook daar nog steeds.

 

Vooral als je iets filmt, waarbij je veel moet pannen, kun je beter full frame pakken.

Probeer vooral met de A6500, nauwelijks te pannen tijdens het filmen. Of heel langzaam.

Heb ooit gelezen dat iemand dat met een elastiekje deed, aan de arm van z 'n statiefkop.

Dat werkt uitstekend. Je ziets nauwelijks, de start van de pan, en die is meestal iets stoterig.

Zelfs bij mijn toch goede Gitzo videokop.

 

Wil je niet pannen, kun je (indien noodzakelijk) beter van shot wisselen.

 

*

Dat Sony zelf stevig gelooft, en terecht naar mijn idee, in de filmische kwaliteiten van 't 35 mm gebeuren,

= crop, blijkt wel uit het feit, dat hun beide topcamera 's FS 5 en FS 7, zowel in mk 1 als mk2,

in die cropmodus werken.

*

Gebruik zelf uitsluitend lenzen die zowel op de A9 als op de A6500 passen.

Dus geen specifieke "crop-lenzen".

 

Werk het meeste met de 16-35 f. 4. Op beide camera 's. Daarvan merk ik niet echt veel van vignettering.

Ook de 24-70 f. 2.8 heeft nauwelijks last.

Voor macro is de 90 mm f. 2.8 een meer dan voortreffelijke lens, naar mijn idee.

profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Hier vind men een test en wat meer uitleg.

https://www.cinema5d.com/sony-a7rii-rolling-shutter/

https://www.newsshooter.com/2015/08/03/sony-a7r-ii-part-iv-rolling-shutter-comparisons-with-a7s-and-...

 

Test-Scores-RS-Sony-A7RII-640x431@2x

 

 

 

 

 

Vooral als je iets filmt, waarbij je veel moet pannen, kun je beter full frame pakken.

Probeer vooral met de A6500, nauwelijks te pannen tijdens het filmen. Of heel langzaam.

Heb ooit gelezen dat iemand dat met een elastiekje deed, aan de arm van z 'n statiefkop.

Dat werkt uitstekend. Je ziets nauwelijks, de start van de pan, en die is meestal iets stoterig.

Zelfs bij mijn toch goede Gitzo videokop.

 

Wil je niet pannen, kun je (indien noodzakelijk) beter van shot wisselen.

 

Er zijn legio mogelijkheden om dit te doen. Dit zal één van de mogelijkheden zijn. Welke beter is zal per persoon verschillen. Heb je het al eens geprobeerd met elestiekje hoeveel controle heb je? 

 

Als je iets aanhaald als ergens gelezen. Plaats dan aub ook link naar het artikel/blog/forum post etc... 

 

 

Werk het meeste met de 16-35 f. 4. Op beide camera 's. Daarvan merk ik niet echt veel van vignettering.

Ook de 24-70 f. 2.8 heeft nauwelijks last.

Wellicht te verduidelijking voor we dingen door elkaar laten lopen. APS-C groothoek objectieven. 

https://www.quora.com/What-happens-if-I-use-a-Sony-APS-C-E-mount-lens-on-a-Full-Frame-E-mount-camera...

 

Voor macro is de 90 mm f. 2.8 een meer dan voortreffelijke lens, naar mijn idee.

Wat heeft dit van doen met het onderwerp?

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web
profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

Heb ooit ergens gelezen, dat ........

Als ik zou weten waar ik dat gelezen had, of gehoord, zou ik de bron vermelden.

't Zal ongetwijfeld in een foto of filmblad zijn geweest.

 

Je hebt al eens eerder gevraagd, bronnen te melden.

Als ik dat weet, doe ik 't ook. Zie bijv. mijn eerdere artikel, wat je gebruikt hebt in je antwoord.

 

Maar ik heb geen idee meer, wanneer dit was.

En dat betreft veel onderwerpen, die ooit heb gelezen. Of destijds gehoord op de foto-filmclub.

Ik kan dat echt niet allemaal herleiden.

 

Je vraagt je af, of ik 't zelf al eens geprobeert heb met een elastiekje.

Denk dat dat duidelijk uit mijn verhaal is op te maken. Doe dat al vele jaren.

Zelfs al toen ik nog met super 8 filmde. En dat is een week of wat geleden.

Denk dat de info ook uit die tijd is.

*

Omdat je vermelde dat met speciale AP-C groothoeklezen er kans was op vignettering,

heb ik genoemd, welke lenzen ik gebruikte. Ook gezegd dat dat allemaal full frame lenzen waren.

En dat ik nauwelijks last daarvan had met de 16-35 en 24-70. Beide groothoek.

 

Maar omdat ik de 90 mm macro ook graag gebruik bij filmen, vond ik het handig

dat even te melden. Vind het een beetje onzin, te vinden dat ik daarmee "off topic" ga.

 

Als jij dat wel vind, is dat je goed recht.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Ik ga weer even naar de foto sectie :wink: want zo had ik het bedoeld, 

 

Om e.e.a. practisch te maken een 2-tal voorbeelden, dus foto's.

De eerste is een foto met de 16-70 F4 SonyZeiss, dus de camera is in crop mode. De foto is gemaakt op 16 mm, en dat geeft de exif dan ook aan (de lens verandert nl niet). Let op de Field of View of in gewoon nederlands de beeldhoek. (tip, tel de planken en/of de hekspijlen)

met 16 mm op cropstand (dus keer 1,5)met 16 mm op cropstand (dus keer 1,5)

en nu eentje op 21 mm met de Zeiss Loxia (wederom tip; tel de spijlen/planken) op dezelfde afstand vanaf statief

DSC01704.jpg

 

 

Conclusie is dat de beeldhoek van de 16mm verandert is in een virtuele 24 mm vanwege de cropstand van de camera. (Ondanks de exif info van 16 mm), de 21 mm geeft een grotere beeldhoek (want camera weer in FF modus)

 

grt, Sigi

 

 

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

Mooi praktijk voorbeeld waarin je kunt zien hoe de beeldhoek veranderd.

 

Net als op de beeldhoek is deze van toepassing op diafragma. Hieronder NL link waar je wat voorbeelden kunt zien met diafragma, maar ook met zelf croppen in post. 

http://www.nandoonline.com/de-cropfactor/

 

Zo crop ik liever in post bij landschap foto's gemaakt met groothoek. Onderstaande is crop van foto die hier staat Link

Sunrise at Bali (huge crop) ;-)

Op 200mm wil ik nog wel eens de crop mode gebruiken van de A7R III en II. Als ik de teleconverter niet bij me heb. Croppen in post (Lightroom) geeft hier vaak niet gewenste resultaat. Zie boven staande link voor voorbeeld van croppen in post. 

 

Het zal dan ook per onderwerp verschillen of je wel of niet kiest voor "crop mode" van de A7R II. 

 

Kan helaas geen voorbeelden maken. Camera's liggen voor onderhoud bij Sony.

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web