annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A6500 en microscopie

profile.country.NL.title
Vuurtje75-2
Lid

A6500 en microscopie

Ik zou graag een van mijn camera's (A7M3 en A6500) gebruiken in combinatie met een stereomicroscoop. De bedoeling is foto's te maken via de 3e tubus van de microscoop, van plantendetails. (Dus geen extreme vergrotingen). Maar hoe krijg ik mijn camera "aangesloten" ? Iemand die mij verder kan helpen ? 

11 ANTWOORDEN 11
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Vuurtje75-2 

 

Niet helemaal ge-ent op de A6500 maar een mooie serie informatie van @Just-Agnes hier op de community;

https://community.sony.nl/t5/tips-voor-foto-s-en-video-s/van-macro-hater-naar-macro-maker/m-p/264773...

zie ook de vervolg postings 2 en 3 van haar.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Vuurtje75-2
Lid

Bedankt Sigi

 

Mooie foto's, begrijpelijke tekst.

 

Mijn uitgangspunt is alleen anders . . Voor determinaties van planten is het soms nodig gebruik te maken van een stereo-microscoop die je in staat stelt details te zien. Wat ik zou willen is die determinatiekenmerken op de foto zetten. Dus het microscoopbeeld fotograferen. Ik hoop dat er iemand in de community is die weet wat je daar voor nodig hebt. Op het winkelweb verdrink je in de keuze die je gepresenteerd wordt.

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Hallo Vuurtje,

 

Aan welke stereomicroscoop wil je je camera dan aansluiten?

Heb je er al een of wil je er een kopen?

Als je er al een hebt kun je in de gebruiksaanwijzing lezen wat voor een aansluiting die microscoop heeft: USB of een andere.

Heb je nog geen speciale microscoop, dan kun je in de gebruiksaanwijzing van je camera zien welke verbindingskabeltjes je kunt gebruiken en vanuit dat gegeven een microscoop aanschaffen.

Maar je kunt ook even navragen bij de winkel waar je je microscoop denkt te gaan kopen.

Ik heb een speelgoedmicroscoop met een eigen USB aansluiting.

(Die ga ik je niet aanbevelen, de kwaliteit is niet veel waard voor mensen zoals jij en ik, maar als speelgoed erg grappig. Alleen om er nu echt mooie foto's mee te maken, totaal ongeschikt.)

Maar bij een goede microscoop is er ook de mogelijkheid dat je de camera in zijn geheel omzeilt.

En wel door foto's te maken direct vanaf de microscoop via een kabeltje en een tether-programma.

Persoonlijk zou ik voor die mogelijkheid kiezen omdat je dan direct invloed hebt over je resultaat zonder tussenkomst van nog een extra apparaat (camera).

Hopelijk heb je hier iets aan.

En succes, want de wereld die je instapt is bijzonder mooi!  

Groetjes van Agnes

 

 

 

profile.country.NL.title
Vuurtje75-2
Lid

Dank voor je antwoord Agnes.

Ik ken "de wereld van het kleine" door mijn vroegere werk (en opleiding), maar toe betaalde "de baas" de apparatuur.

Je suggestie voor een zelfstandig fotograferende microscoop is interessant.

Heb je misschien een merk/type, winkel of officiële benaming voor me ? Ik vind de info op het winkelweb nogal verwarrend.

Waar ik woon is in de verste verte geen fysieke winkel met kennis van dit onderwerp te vinden.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Hallo @Vuurtje75-2 

 

met dank aan de verdiepende vragen/opmerkingen die Agnes stelde en jou antwoorden ben ik het www eens ingedoken...

zag bij KE de volgende bresser-lcd-microscoop-3-5-50-2000x-5mp . Geen idee wat je er aan wil spenderen en of deze aan je specs voldoet, maar het lijkt me een ingang.

 

Lijkt me overigens zeer interessant wat je doet! Zijn er nog zoveel nieuwe soorten te identificeren? 

Succes!

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Vuurtje75-2
Lid

Dank voor je aanvulling.

Ik heb de site bezocht en het is zeker een ingang. Maar . . .

De mic waarnaar je doorlinkt is niet geschikt voor mijn doel

Ik zoek een stereo microscoop (twee oculairs, twee objectieven, die samen een 3-dimensionaal beeld suggereren) EN een grotere afstand tussen objectief en object. (Ik bekijk kleine details van grotere objecten die niet op een kruistafel passen).

Er vallen niet zoveel nieuwe soorten te ontdekken; wel zijn er nog veel hiaten in kennis over de verspreiding van soorten in NL.

profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Met deze winkel https://www.conrad.nl/zoeken?search=stereo%20microscoop&searchType=regular

Heb ik goede ervaring.

Ik heb er nog nooit klachten over gehad.

Maar ik weet dus niet wat voor stereo-microscoop je zoekt en hoever je budget reikt.

Ik heb geen ervaring met een eigen stereo-microscoop, wel vroeger op school.

Het zijn super mooie apparaten, maar nog mooier zijn de elektronen microscopen.

Heb je het voor werk of hobby nodig?
Kun je ook met een tweede hands uit de voeten?

Dan raad ik je dit aan https://www.labmakelaar.com/nld/overzicht/microscopen-sem-tem-microtomen

Daar heb ik geen ervaring mee, maar het is maar wat je wilt.

En soms kun je ook geluk hebben bij veilingsite BVA.

Maar volgens mij hebben ze daar op dit moment niets in de aanbieding.

 

Zo dat was mijn zoektocht.

Maar nu heb je me natuurlijk wel nieuwsgierig gemaakt, wat doe je in het dagelijks leven?

Want wie zo diep in de determinatie duikt is geen hovenier of bloemist.

Want die kunnen elke plant aan de hand van een blad en het uitzien determineren. 

Groetjes van Agnes

 

 

 

profile.country.NL.title
harmnld
Bijdrager

Mmm, mossen en varens? Zijn volgens mij soorten die moeilijk aan de hand van blaadjes en/of bloemetjes te determineren zijn.

Boeiend, maar niet mijn kop thee 😉   (Nederlandstalige site toch, hier?)

 

In ieder geval: veel plezier en laat ons meegenieten van de plaatjes...

Met vriendelijke groeten
Harm van Beek
profile.country.NL.title
Just-Agnes
Lid

Hoi Harm,

mossen en varens zijn soms heel makkelijk te determineren; naar vindplaats, bladvorm, bladrand en meer van dat soort dingen.

Er worden ook nog steeds nieuwe soorten ontdekt, ook hier in Nederland.

Kijk maar maar eens op google of neem eens een kijkje in een botanische tuin.

Je zult verbaast staan over de verschillen.

 

En dat is zeker mijn kopje thee. 😉

 

Groetjes van Agnes