annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony Xperia 10 II kopen of niet?

ARandomPanda
Nieuw

Sony Xperia 10 II kopen of niet?

Hallo iedereen,

 

Na jaren lang veel Samsung telefoons te hebben gehad wil ik een keer iets anders. Ik mag mijn abbonoment over een paar dagen verlengen en de Sony Xperia 10 II sprak mij wel meteen aan. Ik heb er dan ook redelijk goede maar ook wat slechte dingen over gelezen. Ik had daarom ook een aantal vragen erover.

 

Hoe is de software? Ik heb de telefoon even in me hand gehad bij CoolBleu maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als het toestel dagelijks gebruiken. Met de Snapdragon 665 is het niet het snelste op de wereld maar voor mijn eerste indruk voelde die wel snel aan. Mijn vraag is wel of dat zo blijft naarmate er meer en meer op komt te staan? Ik zou niet zeggen dat ik een enorm zware gebruiker ben maar ben met mijn ICT opleding ook zeker geen lichte. Verder ben ik ook wel benieuwd naar de vibratiemotor van de 10 II op de eerste indruk is die naar mijn mening best wel sterk. Is er ergens in de instellingen waar je de trillingen iets zwakker kan zetten? (ik ben niet enorm gewend aan de stock android skin dus kon nog niet helemaal mijn weg vinden in de instellingen)

 

Voor de rest lees ik wat probleempjes met het scherm? Hij reageert soms niet, is dit iets wat ligt aan de software of is dit inmiddels al opgelost? Ook las ik dat je het glas aan de achterkant een soort van kon indrukken alsof de Xperia 10 II een beetje hol is van binnen. Klopt dit ook of valt dit wel mee?

 

Ik kreeg van de MediaMarkt eigenlijk een soort no-go wat ik heel erg jammer vond, Zij boden mij de OPPO A91 aan nou is de OPPO wel wat sneller. Maar ik heb ergens zo een gevoel dat ik die snelheid niet altijd nodig zou hebben. Ook trekken de batterij functies mij heel erg aan. Maar hoe werken die nou precies in de praktijk? Zo heeft de 10 II een functie om de laatste 10% in de ochtend te doen maar met de batterijduur die ik hoor (zo eem 2 dagen). Is het dan niet beter om hem gewoon in de ochtend op te laden zodat ik er een oogje op kan houden? Of kan de software jou gebruikspatroon echt zo goed lezen?

 

Mijn eerste indruk was zeker een fijne telefoon maar ik hoor graag jullie meningen (het liefst van mensen die hem alweer een tijdje gebruiken) Zodat ik zeker weet dat ik de goede keus maak.

 

Alvast bedankt :slight_smile:

-ARandomPanda

2 ANTWOORDEN 2
profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Hi @ARandomPanda 

 

Je vraagt nogal wat.

Ik heb een Xperia T gehad (de James Bond smartphone), een Xperia Z3 Compact, een Xperia X en nu een Xperia 1.

De Xperia T heeft m'n dochter gebruikt totdat hij totaal versleten was (zonder hoesje gebeurt dat nou eenmaal), de Z3C totdat die klem kwam te zitten en het scherm brak. De Xperia X van 2016 gebruikt ze sinds juli vorig jaar en tot volle tevredenheid en ik ben ook zeer content met m'n Xperia 1.

Maar dat zegt natuurlijk niets, in ieder geval niet alles.

 

Mijn eerste smartphone was een LG Optimus Black. Het enige wat er optimus aan was, was de naam.

Met de kennis van nu zeg ik dat de software gewoon onder de maat was en er kwamen nooit updates.

M'n eerste Xperia kocht ik omdat ik al eerder een vriend van me had zien rondlopen met een Sony telefoon. Ik vond die mooi en bijzonder, mede omdat de naam Sony er op stond. Gewoon iets anders dan Samsung, destijds nog Nokia of Apple.

 

De telefoons zijn mij stuk voor stuk goed bevallen, misschien heb ik gewoon een zwak voor Sony.

De telefoon die m'n hart gestolen heeft was de Xperia X, een middenmotor met een wat mindere processor, net als de Xperia 10II.

Waarom die me zo goed beviel? Niet te duur en altijd goed functionerend, een echt werkpaard. Hij had z'n nadelen, werd snel heet en als je hem in de zon liet liggen vertikte hij het om foto's te nemen wegens oververhitting en dan zorgt de software er voor dat hij er gecontroleerd de brui aan geeft.

Dat euvel van te heet worden hebben alle telefoons zo gauw je langere tijd Full HD 60 fps video opneemt. Het verwerken en wegschrijven van de informatie vergt veel energie en dan wordt ' ie heet.

 

Voordeel van Sony is regelmatige software updates, waarbij Sony redelijk vooraan loopt.

 

Het allergrootste voordeel van Sony is naar mijn mening de sluiterknop.

Ik krijg regelmatig complimenten dat ik zulke mooie foto's maak. Dat komt niet omdat ik zo'n bijzondere fotograaf ben maar omdat mijn  telfoon zo handig is bij het fotograferen.

Sinds 2016 laat ik de compact camera thuis en neem alleen de Xperia mee. De beeldkwaliteit doet niet onder voor de Canon S110 en nu met 2x zoom en groothoek op de Xperia 1 ben ik helemaal de koning te rijk.

 

Wat is het geheim van de mooie foto's?

De software in combinatie met de sluiterknop.

Bij tegenlicht bijvoorbeeld richt ik op een donker gedeelte van het onderwerp, druk de sluiterknop half in, richt de camera op het onderwerp zoals ik dat graag wil hebben en druk af.

Ik weet dat je alles handmatig kunt instellen maar dat doe ik nooit.

Het sterke punt is namelijk dat je altijd een camera bij de hand hebt. Je hoeft geen camera uit een hoesje te pakken, je hebt gelijk je foto genomen.

Snapshot fotografie. En met een beetje oefenen krijg je mooiste plaatjes.

 

RTFM!

Neem eens de moeite om naar de gebruiksaanwijzing te kijken, verdiep je in de mogelijkheden van je toestel, praat met je toestel via Google, je kunt zo veel met een smartphone.

Sony blinkt in mijn ogen uit in de toegankelijkheid van de handleiding en tips.

Iedere Sony Xperia heeft de Support app met daarin tests voor de functies van je telefoon, handige tips, de handleiding, de link naar dit forum en bovendien contact met de klantenservice direct vanuit de app.

 

Is Sony dan beter dan andere telefoons?

Geen idee.

Voor mij zijn de camera en de Support app winnend.

 

PS

Er zijn telefoons die beter uit de tests komen qua camera, maar ik ben in staat om in nagenoeg iedere situatie een mooie foto te schieten.

In het tweeduister en het donker verslaat de Xperia zelfs de Nikon D3400 van mijn vrouw, dat gold voor de Xperia X en zeker voor de Xperia 1.

 

 

 

profile.country.NL.title
Strampke
Expert

Iedere smartphone blijft gelukkig als je hem iedere week a 2 weken even opnieuw opstart. (heeft met vollopend geheugen te maken)

Installeer Files van Google de app die je helpt bij het opruimen van apps die je zelden gebruikt.

Lees mijn tips over backups.

 

Zowel mijn telefoon als mijn computer reset ik eens per jaar.

Bij de telefoon is dat snel gebeurd, maar bij Windows ben je wel even bezig.

Het ruimt wel lekker op en het spul loopt als nieuw.