annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

"Mijn carrière kwam van de grond dankzij de Sony World Photography Awards" - een interview met Andrew Scriven

jaylward
Lid
Lid
1.645  Weergaven

"Mijn carrière kwam van de grond dankzij de Sony World Photography Awards" - een interview met Andrew Scriven

Auteur: Sony Europe

Andrew1.jpg

 © Andrew Scriven 

 

Nee, de afbeelding hierboven is geen schilderij of tekening. Geloof het of niet, dat is een foto van een bultrugwalvis, gemaakt door Andrew Scriven op een boottocht in Antarctica in 2010. Toen was hij nog gewoon een beginnend fotograaf op avontuur.

 

"Ik ging voor 12 maanden op wereldreis met een grote backpack en mijn camera," vertelt Andrew me als we het hebben over hoe zijn carrière als een professionele fotograaf begon. Daarvoor werkte hij in de financiële wereld, maar hij ontdekte al snel dat dat niets voor hem was. "Ik gaf mijn carrière in de stad op om mijn passie voor fotografie en reizen te volgen."

 

Het is geen verrassing dat de foto online en op andere plekken veel aandacht begon te krijgen. Voordat Andrew het doorhad, kreeg hij internationale waardering voor zijn werk.

 

Andrew2.jpg

 © Andrew Scriven 

 

"Die foto kwam in de finale van de National Geographic International Photographer 2010-wedstrijd, en dat gaf me het vertrouwen om van fotografie mijn beroep te maken." Op de website van de World Photography Organisation beschrijft Andrew het nemen van de foto als "een van de meest magische momenten in mijn leven".

 

Door dit succes was hij nog meer gedreven om opnieuw het avontuur op te zoeken. Met slechts een camera en een backpack reisde hij af naar gevaarlijke, afgelegen gebieden, waarbij hij soms zijn leven op het spel moest zetten om de perfecte foto te maken. Hij kwam oog in oog te staan met ijsberen in Svalbard (zie hieronder) en leeuwen in Tanzania en trotseerde de gevaren van fotograferen op extreme hoogtes in Nepal.

 

"Er komt zeker wat avontuur kijken bij mijn fotografie, dat hoort bij het soort foto's dat ik maak," vertelt hij me. "Ik ben vaak in mijn eentje op deze plekken, en hoewel ik mezelf niet als een waaghals zie, hou ik wel van het gevoel van avontuur."

 

Andrew zou misschien wel nooit op deze plekken zijn geweest als hij niet had meegedaan aan de Sony World Photography Awards in 2011. De foto's van zijn boottocht in Antarctica leverden hem een felbegeerde finaleplek op, en vanaf toen begon zijn naamsbekendheid te groeien.

 

Andrew3.jpg

 © Andrew Scriven 

 

"SWPA bracht mijn carrière echt van de grond. Ik kwam ook in de finale van de National Geographic-wedstrijd en ik hoopte er stiekem op dat daar iets uit zou voortkomen. Maar dat gebeurde niet echt; het ebde gewoon langzaam weg.

 

"Maar de SWPA kreeg zo veel aandacht in de pers. The World Photography Organisation nam contact met me op en ik begon interviews te geven voor blogs. Toen vroeg Sony me voor een commerciële fotoshoot...hierdoor bouwde ik echt vertrouwen op."

 

Dit is iets waar Andrew vaak op terugkomt tijdens het gesprek — hoe belangrijk het is om zo zelfverzekerd mogelijk te zijn.

 

"Een heel groot gedeelte van fotografie heeft te maken met zelfvertrouwen: het zelfvertrouwen om beoordeeld te worden, om [je foto's] te publiceren, om ze op een website te zetten, om ze te delen... En ik denk dat dat een belangrijke reden is om mee te doen aan deze wedstrijden; zodra je erkenning krijgt, durf je ook de volgende stap te zetten.

 

"Het mooiste vind ik dat ik nu het vertrouwen en het publiek heb voor mijn foto's. Ik kan naar een locatie die ik heb uitgezocht afreizen en er op vertrouwen dat mijn foto's gezien en gewaardeerd zullen worden."

 

Andrew4.jpg

 © Andrew Scriven 

 

Het succes van Andrew sinds 2010 is een perfect voorbeeld van hoe iemands hobby zijn werk kan worden, dankzij een flinke dosis passie en motivatie. Dankzij die ene fantastische foto van een bultrugwalvis kan Andrew de wereld over reizen en doen waar hij van houdt, terwijl hij er nog voor betaald krijgt ook. Maar is er volgens hem nog iets veranderd in hoe hij werkt en denkt sinds hij beroepsfotograaf is geworden?

 

"Er zit wel verschil tussen wat fotografie betekende toen ik net begon en wat het nu betekent. Het zet je aan het denken en laat je de omgeving om je heen meer waarderen. Je kijkt bewust om je heen en observeert, in plaats van overal maar voorbij te lopen. Je bent je meer bewust van alles om je heen."  

 

Maar de foto's van Andrew laten zoveel meer zien dan alleen de dingen om hem heen. Ze laten bijna tastbare emoties en stemmingen zien. Als je bijvoorbeeld naar de foto hierboven van het klimaat op Antarctica kijkt, krijg je het bijna zelf koud.

 

Aan het eind van ons gesprek vraag ik Andrew wat fotografie voor hem betekent: "Fotografie is een creatieve uitdrukking van hoe ik me voel. Het gaat erom dat ik deze foto's kan delen en dat ik kan uitdrukken wat ik dacht en voelde op dat moment."