annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sigma 30mm F1.4 DC DN Contemporary

profile.country.BE.title
Portmixus
Held
Held
8.176  Weergaven

Vatting: E-mount

Formaat: APS-C

Brandpuntsafstand: 30mm

Diafragma: F1.8

Kleinste diafragma: F16

Diafragmabladen: 9 (afgerond? Geen info over gevonden.)

Focus intern: JA

Zoom intern: NVT

Stabilisatie (OSS): NEE

Weersbestendig: NEE

Kortste scherpstelafstand: 0,30m

Filtermaat: 52mm

Maximale vergroting: 1:7.14 (0.14x)

Lengte (zonder en met zonnekap): ± 7,3cm en ± 10,7cm

Gewicht (lens + zonnekap): 294g

Bijzonderheden: komt met een zonnekap.

Adviesprijs (Sigma): 400 euro

 

Sigma product shot.jpg

 

Sterke punten

-Zeer scherpe lens!

-Meest lichtsterke APS-C lens voor E-mount met AF.

-Interne AF zodat de lens even groot blijft.

-Gunstig geprijsd voor de specificatie.

-Degelijke bouwkwaliteit en boterzachte scherpstelring.

-Snelle AF, met behoud van alle functies zoals eye-AF.

-9 diafragmabladen voor mooiere achtergrondringen bij het toeknijpen van het diafragma

 

Minder sterke punten

-Onnodige mix aan materialen (plastic, metaal, rubber).

-Niet stof- en vochtwerend (maar dat zijn andere APS-C E-mount lenzen ook niet).

-Merkbare purple fringing (maar longitudinale aberraties zeer goed onder controle!)

-Afwezigheid beeldstabilisatie t.o.v. E35mm F1.8 OSS (maar de A6500 heeft ingebouwde beeldstabilisatie).

 

Korte bespreking

Ik val meteen met de deur in huis: de Sigma 30mm F1.4 is een schot in de roos! Sony heeft over de jaren heen een zeer mooie set lenzen uitgebracht, telkens van zeer hoge tot belachelijk hoge kwaliteit. Dat Sony het AF-protocol openstelde voor andere fabrikanten zoals Sigma kunnen we alleen toejuichen: want na de 19mm F2.8, 30mm F2.8 en 60mm F2.8 brengt Sigma een 30mm F1.4 uit! Het leukste aan deze lens is het diafragma: F1.4 maakt van deze lens meteen de meest lichtsterke APS-C lens uit het hele E-mount gamma.

 

Grote concurrent is uiteraard Sony’s eigen 35mm F1.8 OSS. De lichtsterkte is 2/3e stop minder lichtsterk, maar de toevoeging van optische beeldstabilisatie maakt de lens wel interessant. De prijs van de Sony is ook iets duurder. Beide lenzen hebben een boterzachte scherpstelring wat echt kwalitatief en hoogwaardig aanvoelt. Een fractie zachter op de Sigma, maar daar zal bijna niemand van wakker liggen. Het ontbreken van beeldstabilisatie op de Sigmalens kan voor sommigen een belemmering zijn, maar met de komst van de sensor gestabiliseerde A6500 (december 2016) vind ik de Sigma mogelijks dé keuze bij uitstek (ook deels wegens gebrek aan alternatieven) als je een lichtsterke lens wil gebruiken. Over alternatieven gesproken: een 30mm op APS-C vertaalt zich in een field of view overeenkomstig met 45mm op een Full-Frame camera (Sony A7-serie). Op zich kan je wennen aan elke soort lens, maar 45mm voelt soms net te lang en soms net te kort voor bepaalde genres fotografie.

 

Het enige “echte” minpuntje vind ik persoonlijk de purple fringing of paarse randen in hoge contrastdelen. In de praktijk durft het wel eens opvallen, zeker bij veel (zon)licht, maar voor low-light fotografie zal het zo goed als nooit een belemmering vormen. Als je allergisch bent aan vignettering (wat elke lichtsterke lens heeft), dan knijp je het diafragma beter een beetje toe. Ook deze lens doet het niet bijzonder wat vignettering betreft op F1.4 en geenszins erger dan de Sony 35mm F1.8. Voor mij persoonlijk absoluut geen zorg.

 

De bouwkwaliteit is prima, met een (overbodige) mix van metaal, plastic en gerubberde plastic op de zonnekap. Een klein beetje overkill vind ik het persoonlijk, een strak metalen lens had wel gemogen, net zoals quasi alle E-mount lenzen van Sony. De lens ziet er goed uit (voor zover dat belangrijk is), maar de zonnekap verpest het een heel klein beetje: het is vervaardigd uit plastic (niets mis mee), met 3/4e rubber eroverheen. Onnodig en voor sommigen zelfs vervelend als je weet dat het rubber niet overal even strak rond de zonnekap zit. De ribbels voor betere grip op de zonnekap bij het losdraaien vind ik ook overbodig. We hebben het hier over onbelangrijke micro-details bij gebrek aan zaken om echt op aan te merken…

 

De autofocus werkt zeer goed, ik heb de lens ongeveer een dik maand in gebruik en vind de autofocus behoorlijk gelijkaardig aan Sony-eigen lenzen. Misschien een haartje “onbetrouwbaarder”, met af en toe een eigenaardigheid. Op F1.4 (waar ik de lens zo graag voor gebruik) gedraagt de lens zich heel goed, als je die diafragma wat sluit, merk je dat de camera veel meer op contrastdetectie begint te berusten dan op fasedetectie. Dit in vergelijking met b.v. de Sony 50mm F1.8 die op dezelfde diafragma wel meer fasedetectie lijkt te gebruiken. Je merkt dit aan de wijze waarop de lens scherpstelt: de Sigma beweegt meer voor en achter rond het scherp te stellen punt, vrij typisch aan contrastdetectie (hij moet het scherpe gebied scannen om maximaal contrast te vinden). (Ik gebruik bijna altijd AF-C als scherpstelmethode.) De 50mm F1.8 doet dit nauwelijks tot niet in dezelfde omstandigheden en is trefzekerder. Maar op F1.4 is het verschil in scherpstelgedrag verwaarloosbaar. Vergeleken met de Sony 35mm F1.8 merken we een quasi identiek verhaal op als met de Sony 50mm F1.8: de Sigma gedraagt zich zo goed als hetzelfde op F1.4 (tegenover F1.8), maar naarmate je het diafragma meer sluit, doet de Sony het beter. Absoluut geen dealbreaker en het zal de meesten zelfs niet opvallen. Ook functies zoals eye-AF werken zoals het hoort en dat is een erg dikke plus.

 

De scherpte van de lens is gewoon top! Van hoek tot hoek, zelfs op F1.4 (waar ik -zoals gezegd- persoonlijk veel belang aan hecht)! Je zou bijna gaan zeggen dat het vreemd is dat Sigma deze lens geen “ART” label gaf, maar scherpte is niet het enige criterium wat lenskwaliteit bepaalt (maar voor velen wellicht wel een van de belangrijkste parameters van een lens), vandaar het “Contemporary” logo. Op zich is dat goed nieuws: met een prijs van 350-400 euro vind ik dit lensje eigenlijk zelfs bijna een koopje. Je moet wel enigszins overweg (willen) kunnen met de brandpuntsafstand en dat zal de grootste rem zijn voor ene aankoop.

 

Conclusie: Van Sigma anno 2016 verwachtte ik een zéér goed lensje en deze lens voldoet daar volledig aan. Deze lens heeft eigenlijk zo weinig zwakke punten, met het ontbreken van beeldstabilisatie (begrijpelijk) als enige groot gemis. De enigszins vreemde brandpuntsafstand vergeet je maar al te snel, persoonlijk vind ik dat geen nadeel. Ben je zelfs van plan een A6500 aan te schaffen (met touchscreen en sensorstabilisatie), dan is deze Sigma je enige alternatief voor een APS-C lens met een diafragma van F1.4 en een gedroomde combinatie. En met deze kwaliteit hoef je echt niet te lang na te denken! Een lens die ik graag aanbeveel!

 

Scherptecrops

Klik hier voor meer info over de onderstaande crops.

De foto’s zijn geven het centrum (linker foto) en daarnaast de scherpste onderhoek weer. Onder elkaar vind je crops genomen op F1.4, F2, F2.8, F4, F5.6 en F8.

 

Sigma 30mm F1.4 comparison.jpg

 

We kunnen zeer kort zijn: ongeacht het diafragma, deze lens levert scherpe beelden af op alle diafragmawaarden, in het centrum en in de (verre) hoeken! Prijs/kwaliteit/diafragma in combinatie met de A6500 (met sensorstabilisatie): ver boven zijn alternatieven! Bijzonder goede optische prestaties, ongeacht zijn (lage) prijs!

 

Post a.u.b. eigen voorbeeldfoto’s in een opmerking hieronder!

 

1 Opmerking