annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Zeer vroege hands-on: Sony A7SII

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Zeer vroege hands-on: Sony A7SII

Ik heb sinds vandaag mijn handen kunnen leggen op een productiemodel A7SII :party: Hoewel ik pas over een week een blogpost zal schrijven waarin ik o.a. beeldkwaliteit, AF, helderheid zoeker, etc formeel zal testen en vergelijken met de A7RII, wil ik jullie mijn vroege impressies nu al delen!

 

Dit is de 6e A7 camera in de reeks en heb tot hiertoe alle A7 modellen gebruikt of in bezit (gehad).

 

Ik vergelijk deze camera vooral met de A7II en A7RII omdat ik met deze camera’s zeer veel ervaring heb in “real-life” situaties, maar in zekere mate vergelijk ik de A7SII ook met de A7R en A7S.

 

Ik ben een enorme fan van de originele A7S. Beeldkwaliteit (vooral bij hoge ISO) was schitterend, AF en zoeker bleven super goed presteren in donkere omstandigheden. Maar persoonlijke miste ik beeldstabilisatie wat vooral jammer is als low-light net het sterke punt is. De A7SII brengt daar verandering in: beeldstabilisatie in een low-light monster...droomcombinatie, zeker weten! Maar op het eerste zicht lijkt de A7SII toch geen volledig nieuwe camera: het leent alle topcomponenten van verschillende A7-camera’s: beeldstabilisatie en body van de A7II en A7RII, de briljante sensor van de A7S. Daarnaast enkele toevoegingen zoals interne 4K-opname, 100/120 beelden per seconde Full HD video en een geupgrade AF-module. De A7RII kreeg de stempel ‘best of’…maar een A7SII als een kruising tussen de A7S en A7RII…Killer-camera in de maak?

 

 

  

 

Ik beschrijf hier geen specificaties, enkel een klein overzicht van praktische zaken die mij opvielen na intensieve uren van gebruik:

 

Sony A7SII.png

 

-Body en feel is identiek aan de A7RII: dat is goed nieuws! Je kan de A7SII volledig instellen zoals de A7II en A7RII en dat maakt het gebruik van deze modellen tot een verademing.

 

-De batterij is zoals op alle E-mount camera’s de bekende NP-FW50. Batterijduur is officieel 370 foto’s met het LCD scherm en 310 beelden met de EVF (elektronische zoeker). Handige tip: je kan 100 minuten besparen door de batterij op te laden door de micro-usb kabel rechtstreeks op de camera aan te sluiten i.p.v. de meegeleverde batterijlader te gebruiken (150 min. i.p.v. 250 min.) (De lader is overigens een ander type dan de lader van de A7s, maar wel dezelfde als alle andere E-mount camera’s waar wel een lader meegeleverd wordt.)

 

-De zoeker is dezelfde als de A7RII, wat echt een referentie is. Toch is de zoeker eigenlijk nog beter omdat de A7SII door zijn beperkte aantal megapixels (12) betere lichtgevoelige eigenschappen heeft. In daglicht en schemer valt het niet (zo heel erg) op, maar als je in echt donkere omstandigheden kijkt op het schermpje of zoeker, dan is het beeld van de A7SII echt een heel stuk zuiverder en lichter dan de A7RII. Het OLED-paneeltje van de zoeker (EVF) is in beide camera’s dezelfde, maar de input (van de sensor) is anders, waardoor de output (hetgeen op het schermpje wordt getoond) zuiverder is. Vergelijk het met afspelen van een DVD of 4K schijfje op dezelfde TV. Het bronmateriaal is anders en zal daarom anders getoond worden op dezelfde TV. Ik had een WOW-moment toen ik de originele A7S gebruikte in donkere omstandigheden, nu weet ik weer helemaal waarom…

 

-Stille sluiter (zonder enig geluid) werkt zoals op A7S en A7RII. Leuk is dat je custom-knoppen en/of een van de Fn functies kan toewijzen aan de stille sluiter. Stille sluiter telt trouwens niet meer voor je shutter count aantallen! Je slijt m.a.w. de sluiter van de camera niet met stille sluiter. Voor het eerst kan je nu met stille sluiter ook de continu-opname functie gebruiken (burst)! Met de A7RII en A7S kan dat niet!

Wel opletten: je werkt (net als bij de A7RII) in 12 bit modus (i.p.v. 14 bit) en onder kunstlicht krijg je sterke bandvorming te zien.

 

 

-ISO AUTO werkt volgens hetzelfde principe als de A7RII. Voor mij persoonlijk een grote feature. Je kan ofwel een eigen minimumsluiter instellen of via 5 standen: traagst, trager, standaard, snel, snelst. Heb het enkel met een 55mm getest en het lijkt erop dat je telkens 1 stop moet toevoegen: op standaard krijg je (zoals elke andere A7) 1/60ste (dit is gebaseerd op de brandpuntsafstand van je lens). Op snel krijg je 1/125, op snelst krijg je 1/250. Ik ben gelukkig  

 

-Beeldstabilisatie werkt voortreffelijk, net zoals je bij de A7II en A7RII gewend bent. Killer-feature wat mij betreft.

 

-Voor sommigen interessant om weten: er is copyright info beschikbaar in het menu om in te stellen, net als bij de A7RII.

 

SonyA7sII-700x309.png

 

-Ben geen videograaf, maar enkele interessantje weetjes: je kan met een klasse 10 kaartje filmen in 4K aan bitrate van 60M, voor 100M heb je een U3 kaartje nodig. Dus sneller kaartjes van 95MB/s die U1 zijn, helpen niet. Je kan wel een 60MB/s kaartje gebruiken die U3 is. Bovendien maakt de A7SII net als de A7RII geen gebruik van SDXC II...jammer. Wat wel een heel leuke toevoeging is aan deze (nog meer) video-georiënteerde A7SII is 4K opnemen intern (dus rechtstreeks op de geheugenkaart), dit in tegenstelling tot de A7S waar je een externe recorder voor nodig hebt. Wat velen ook erg zullen appreciëren is dat je nu 100fps (PAL) (of 120fps in NTSC) kan opnemen in Full HD resolutie, in tegenstelling tot “slechts” 720p voor de A7S en A7RII.

Ook tof is de nieuwe HFR mode: HFR staat voor high frame rate en betekent dat je intern slow-motion filmpjes kan maken. Als je opneemt in HFR 100p, dan neemt de camera beelden op (zolang je wil) aan 100 beelden per seconde in Full HD en bij het herafspelen wordt de framerate gewijzigd tot 25p, wat betekent dat de beelden 4x vertraagd afgespeeld worden. In HFR wordt echter (logischerwijs) geen geluid opgenomen. Echte videografen zullen wellicht de voorkeur geven aan beelden opnemen aan 100 beelden per seconde in de “normale” videomodus (en niet HFR) en achteraf via software de slow-motion zelf instellen op de PC. Aangezien je de beelden dan met geluid opneemt, kan je het zowel als slow-motion gebruiken, alsook om beelden aan een normale snelheid af te spelen.

S-LOG 3 is een nieuwe toevoeging voor mensen die nog meer speelruimte willen bij het graden van hun beeldmateriaal.

 

S-LOG3

 

-Foto's herbekijken: wat gebeurt er als je dezelfde processor als de A7RII gebruikt maar 3,5x minder megapixels (en dus data) hebt? De beelden worden VEEL sneller opgeroepen en er is beduidend minder vertraging op het heroproepen van beelden na het fotograferen. Geen vervelende meldingen dat je even moet wachten omdat de camera de beelden nog aan het schrijven is naar de geheugenkaart. Dit is een van de (weinige) ergernisjes die ik heb met de A7RII en met de A7SII voelt dat echt als een verademing. De vergelijking met de A7RII gebeurde op beide camera’s met uncompressed raw (zwaarste bestanden mogelijk).

 

-Net als bij de A7RII zoom je automatisch in op het scherpgestelde onderwerp van je foto bij het herbekijken van een foto. Heb je scherpgesteld op een klein onderwerp in de hoek van de foto? Herbekijk de foto, druk op het vergrootglaasje en je zoomt in op dat onderwerp.

 

sony-a7sii-mirrorless-camera-back.jpg

 

 

 

AF was ook een van de zaken waar ik bijzonder nieuwsgierig naar was:

 

-Ik schreef in mijn blogpost over de eerste impressies van de A7RII het volgende:

 

“Ik dacht dat de A7S low-light koning van het scherpstellen was (wat het ook is), maar ik ben de garage gaan opzoeken naar de donkerste plekjes, bij de A7S had ik een "wow" gevoel...ik verwachtte (gebaseerd op de specs) geen "wow" van de A7RII na de A7S gebruikt te hebben vorige week, maar toch wel klein "wow" momentje gehad gisteren :wink: beeld blijft meer als behoorlijk zuiver van ruis, scherpstellen ging nog, beeld werd mooi opgelicht. Genoeg om de A7S te vergeten? Misschien wel!”

 

 

Nu ik beide camera’s naast elkaar kan gebruiken in DEZELFDE omstandigheden kan ik zeggen: A7SII low-light koning wat scherpstelling betreft? Echt wel hoor…zonder twijfel. Is de A7RII “wow” zoals ik hierboven beschreef? Toch ook echt wel! Ik heb op b.v. huwelijken met grote tevredenheid de low-light functionaliteit van de A7RII omarmd. Maar de A7SII is toch nog net een andere klasse (in AF-S mode)! AF-S in donkere omstandigheden is echt geweldig! Gaat dat heel snel in donkere omstandigheden? Nee, ik zou zelfs zeggen uiteraard niet, het gaat niet per sé over snelheid want dat doet geen enkele camera in zo’n donkere omstandigheden. Het draait wel om nog kunnen scherpstellen in duisternis. Dit is echt een van de omstandigheden waarin de A7SII (en A7S) uitblinkt. Met een andere camera moet je het zelfs niet proberen…deze camera stelt redelijk vastberaden scherp én met een behoorlijke snelheid. In combinatie met de zeer zuivere zoeker (weinig ruis, zeer helder beeld) is dat echt wel een wow-factor. Kan de A7RII mee met de A7SII op dit vlak? Tot op zeker hoogte wel, de A7RII is zeker ook indrukwekkend, maar als je steeds naar donkerdere omstandigheden gaat, merk je dat de A7SII zonder veel moeite de A7RII achter zich laat. Hoe zit het met beeldkwaliteit? Dat zie je met concrete voorbeelden over een week!

 

-De A7SII heeft in tegenstelling tot de A7S (en theoretisch gesproken elke andere A7 camera) geen 25 maar een meer gesegmenteerd 169 contrast detectie systeem. Mooie upgrade!

 

 

De grote MAARs…(vergeleken met de A7RII)

 

-AF is in normaal licht zeker goed te noemen. De A7RII voelt duidelijk (toch als je deze camera gewoon bent) sneller, maar de A7SII is zeker zeer goed te noemen.

 

 

De heldere zoeker en de mogelijkheid om nog te kunnen scherpstellen in donkere omstandigheden is zeker een van de grote pluspunten van de A7SII. Dat de AF bijzonder is in donkere omstandigheden, beschreef ik hierboven.

 

Maar het is niet helemaal rozengeur en maneschijn.

Er zijn echter een grote MAARs als je vergelijkt met de A7RII…(maar niet per sé slecht, gewoon zaken die nuttig zijn om te weten).

 

-De A7RII was de eerste Full-Frame camera waarvan ik vond dat AF-C echt super goed was. De A7II is ook goed (en binnenkort enkel nog beter dankzij een grote firmware update), maar het gebied van de fase-detectie AF-punten was naar mijn mening te beperkt en te geclusterd in het midden van het scherm. AF-C staat op mijn A7RII standaard ingesteld, ondanks het hogere batterijverbruik. (Net zoals je het batterijverbruik van een smartphone er graag bijneemt voor de functionaliteit.) Als je dit probeert op de A7SII, ga je toch wel enigszins teleurgesteld zijn. AF-C op de A7SII komt geenszins in de buurt van de A7RII, echt duidelijk niet vind ik. Eerlijkheidshalve moet ik erbij vertellen dat het vandaag bewolkt was en dat het binnenhuis getest werd. Een formelere test in alle lichtomstandigheden volgen nog. Grote “verantwoordelijke” is natuurlijk het ontbreken van fase-detectie AF-punten die wel aanwezig zijn op de gloednieuwe A7RII sensor, terwijl de A7SII sensor grotendeels dezelfde sensor is (mits kleine aanpassingen) als de A7S, dewelke ook geen fase-detectie AF-punten had.

De A7SII in AF-S? Geen enkel probleem, zeer goed zelfs.

 

-Continu-opname is net als bij de A7RII ook maximaal 5 beelden per seconde…MAAR dan is op de A7SII de scherpstelling vergrendeld op de eerste foto terwijl de A7RII aan een snelheid van 5 beelden per seconde wel continu kan scherpstellen. Wil je een onderwerp blijven volgen via AF-C, dan moet je overschakelen op de 3 beelden per seconde modus, waarbij je wel scherpstelling tussendoor blijft behouden. Een sportcamera is het alleszins niet. :wink:

 

-Sony camera’s hebben het voordeel (of nadeel) dat het diafragma real-time sluit als de diafragmawaarde verhoogt. Dit heeft als voordeel dat je het effect van scherptediepte ook daadwerkelijk te zien krijgt. Grote nadeel hierbij is dat je door het sluiter van het diafragma ook licht wegneemt. Licht dat kostbaar is voor het AF-systeem om scherp te stellen. M.a.w. verklein je het diafragma, dan stellen Sony E-mount camera’s moeilijker scherp. De A7RII loste dit (als zowat enige Sony E-mount camera) het efficiëntst op: schiet je bijvoorbeeld op F11, dan wordt het diafragma op het moment van scherpstellen bijna volledig geopend om een maximale hoeveelheid licht binnen te laten en scherp te stellen. Echter, dit gebeurt NIET bij de A7SII, deze houdt steeds zijn diafragmaopening nabij het gekozen diafragma (ik schat max 2 stops verschil in uiterste omstandigheden) en boost daarbij tijdelijk ook de ISO om het beeld lichter te maken om de contrast detectie AF zijn werk te laten doen. Dit gedrag is vergelijkbaar met elke andere A7 camera. Enkel de A7RII laat het diafragma bijna volledig opengaan. Toch was het maar een enkele keer dat de A7RII door dit "trucje" in het voordeel was, in alle andere gevallen kon de A7SII in steeds donkerdere situaties de A7RII de baas wat betreft "nog kunnen scherpstellen" in duisternis. Is het praktisch relevant? In sommige gevallen zeker wel, voor de meesten wellicht niet. 

 

-Daar de A7SII geen fase-detectiepunten heeft, betekent dit ook dat de A7SII niet (goed) kan scherpstellen met Canonlenzen of Sony A-mount lenzen (in geval van LA-EA3). Dit is een belangrijk verschilpunt met de A7RII en voorlopig uniek aan deze laatstgenoemde camera.

 

Conclusie: Gebaseerd op gebruik van de A7S in het verleden en de A7RII als mijn dagelijks werkpaard heb ik een vrij goed beeld over de kwaliteiten van de A7SII. Topding, zonder twijfel, ik miste enkel beeldstabilisatie op de A7S. Dat hebben we nu gekregen en veel meer. Maar na het gebruik van de A7RII gedurende enkele maanden, mis ik de AF-module een beetje… Maar over een week lees je in mijn diepgaandere blogpost hoe de A7RII en de A7SII zich tegenover elkaar verhouden a.h.v. voorbeelden. Ik wil ook weten of de bestaande verschillen daadwerkelijk zo groot zijn in de praktijk. Een vraag die velen wellicht hebben: voor een prijs van respectievelijk 3500 en 3400 euro…wat past het beste bij mij? Dat wordt misschien niet zo’n gemakkelijke opgave…wordt vervolgd… :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
7 ANTWOORDEN 7
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik betwijfel of mensen wel zo geinteresseerd zijn in een vergelijking tusssen de A7RII en A7SII. Ja, ze zitten in dezelfde prijsklasse, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Het zijn 2 totaal andere camera's voor totaal andere doeleinden.

 

Wat je zelf op het laatst al zegt: Is het de meerprijs waard over een normale A7S? Dit zie ik graag ik je uiteindelijke review :slight_smile: Nieuwe body, Intern 4k (ja, dit kan de a7rII ook!), extra video-opties en natuurlijk de NOG betere low light prestaties. Ik heb de camera zelf ook geprobeerd en ben uiteraard weer erg onder de indruk over zijn ISO-prestaties. Volgens mij heeft hij ook iets meer Dynamisch bereik op hogere ISOs tov z'n voorganger. Ik heb de normale A7s hier niet liggen dus ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen. Wel is het natuurlijk gewoon weer de king of low light :slight_smile:

 

Ik kijk uit naar je full review!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goh Albert, interessante openingszin, maar ben het eigenlijk maar deels met je eens :nauseated_face:

 

 

Ik denk dat het wel klopt als je spreekt over de A7R en de A7S, dat waren echt totaal verschillende camera's. Buiten een gemeenschappelijke behuizing en menu was niet niet veel hetzelfde (bij wijze van spreken).

 

Maar de A7RII (die je ook hebt :smileywink:) is zoveel geëvolueerd t.o.v. de A7R en heeft zich echt een groot stuk genesteld op het terrein van de A7S. High ISO is bijna zo goed (op genormaliseerd formaat wel te verstaan, en enkel op vlak van ruis) en heeft 4K video op APS-C dat minstens zo goed is als de 4K video op de A7S (volgens onze vrienden van thecamerastoretv). 100/120 beelden per seconde voor slow-motion in 720p, net zoals de A7S ook deed. Alleen doet de A7SII er een schepje bovenop door Full HD aan te bieden voor dezelfde framerate. Mijn punt is dat de A7RII meer richting een A7S is geëvolueerd dan de A7SII richting de A7RII. 

 

 

 

Los daarvan:

 

Om te spreken van een A7S(II) als camera die zich vooral op video richt vind ik altijd zo kort door de bocht. Het is zeker zo goed een fotocamera als een videocamera. Het is natuurlijk wel waar dat de resolutie (12 megapixels) gekozen is met video in het achterhoofd. Maar buiten dat ene feit? En het zal je niet verbazen dat toch best wat videografen de A7RII verkiezen voor 4K video, zij het omdat voor de A7RII 4K er zoveel meer lenzen in het super 35mm formaat beschikbaar zijn, wat de A7S(II) uiteraard niet kan.

 

's puur mijn gedacht natuurlijk :wink:

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Ik zal mijn mening onderbouwen:

 

Jij zegt dat dat het kort door de bocht is om te zeggen dat de a7sII zich vooral op video richt. Ben ik het gedeeltelijk mee eens. Ik was het hier echter volledig mee eens als we het over de originele a7s hebben. Ik verwerk ook even de prijsklasses in mijn mening. De originele a7s is erg betaalbaar op het moment. De a7sII is echt een heel stuk duurder. Sony promote hem ook meer op videogebied en heeft het aantal MP ook niet geupgrade. Hadden ze dit wel gedaan, dan was hij een stuk aantrekkelijker geweest als fotocamera. Mede doordat de prijs zo omhoog gaat, en er op fotografiegebied, naar mijn mening, niet genoeg is geupgrade om het prijsverschil te evenaren. Dat wil niet zeggen dat het geen goede camera voor foto's is. Integendeel. De a7sII is op fotografiegebied nog steeds het best op hoge ISO performance.

 

Praten we over de A7RII, dan ben ik het bijna compleet met je eens. Deze is idd meer een combinatie van een A7R  en A7S, mede door het interne 4k video. Ik was dan ook verrast dat Sony zo snel met de A7SII kwam. Om te zeggen dat de A7RII bijna dezelfde noise performance heeft dan de A7S, daar ben ik het weer niet helemaal mee eens. Ik heb hier meerdere mensen over gehoord, en ook verschillende onderbouwende reviews gezien. Echter, schieten deze vaak niet in omstandigheden waar het er echt om gaat. Na de a7s (en a7sII) gebruikt te hebben, kan ik toch wel met zekerheid zeggen dat deze vanaf 6400 echt een stuk beter zijn, zeker als je de RAW files gaat bewerken.

 

Ben je trouwens volgende week in Rotterdam? Dan kunnen we verder discusseren :slight_smile:

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Offer je low-light performance juist niet op als je meer megapixels in een sensor zet? 
Zou een beetje raar zijn als de A7SII ineens een 46 megapixel sensor had. 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

@Vinc_E Was dit als reactie op mij of @Portmixus ? Toen ik zei dat het aantal megapixel van de a7sII niet was geupgrade, bedoelde ik niet dat deze gelijk 42 mp moest krijgen. Meer een upgrade van 12 naar 16-18. Een kleine MP upgrade, die de a7rII ook t.o.v de originele a7r kreeg. Mede doordat ze de 'nieuwe' a7rII sensor konden gebruiken, en dan dus dezelfde technologie konden toepassen die ze gebruiken in de 'oude' a7s. Het feit dat dit niet gebeurt is, was voor mij een teken dat de a7sII dus iets meer richting video op gaat. Een weg die de orignele a7s ook al prima benutte. Ik zeg overigens niet dat hier iets mis mee is. Puur een observatie :slight_smile:

 

 

profile.country.NL.title
Tjardi
Fan

@Portmixus

 

Ik vind dat je een uitstekend verhaal heb geschreven.

 

Ben het, niet helemaal, eigenlijk, helemaal niet eens met @albertdros.

Vind een vergelijking zeker nuttig.

Vind eigenlijk, noch de een, nog de ander, "DE" camera voor specifiek foto- of filmwerk.

 

*

Ik zocht een camera, met als belangrijkste voordeel, zeer goede videoprestaties.

Lowlight, vond ik wel belangrijk, maar niet het allerbelangrijkste. Gelet op de intussen al vrij goede hoge Iso prestaties.

Behoorlijke slowmotion (liefst 120) in goede kwaliteit - liefst Full HD, vond ik uitermate plezierig

 

Heb destijds bij Camera Nu de 7S mk2 uitgeprobeerd. Wilde hem ruilen tegen mijn Nikon D810.

(Als fotocamera geweldig - als videocamera zeer beperkt vanwege een zeer langzame AF-C).

Maar filmend met follow focus vanaf statief, was daar best mee te leven.

Dat veranderde sinds ik de Gimbal ontdekte. Eerst de Ronin. Intussen de Came TV.

 

Juist omdat de 7S mk2 als videocamera er beter uitkwam in diverse verhalen, lag mijn voorkeur duidelijk op de S.

Filmend in de winkel, waarbij de verkoper werd gevolgd, tijdens dichterbij en verderweg situaties,

vond ik de AF-C ver beneden peil. Vond dat ik ten opzichte van de Nikon, daar weinig mee op schoot.

Heb vanwege die situatie besloten niet in te ruilen.

 

Toen echter bleek, in een filmpje op internet, dat de 7R mk2, wel een snelle AF-C had (bij video), was ik nogal verrast.

Dat was mijn 1e argument om voor de R uitvoering te kiezen.

Het 2e argument was , dat je ook in APS-C kunt werken. Je hebt dan de mogelijkheid om ongecomprimeerde,

interne video te hebben, en dat vond ik ook een groot voordeel.

 

En de 35mm filmerij schijnt nog beter te zijn dan op full frame. (Overigens niet in alle gevallen, omdat er meer Roling shutter is)

(Begrijp nog steeds niet, dat een film op een deel van de sensor geschoten beter kan zijn dan op de hele sensor)

 

Omdat ik nog wel eens kitesurfers film, is de 70-200 net aan de korte kant. Maar door de kropfactor kom je op 300.

En als dat zonder verlies gaat, ben je goed af. En dat blijkt dus zo te zijn.

 

Gewend zijnde aan de enorme hoeveelheid pixels van de Nikon, wilde ik liever geen concessies doen.

Krop nogal eens wat. Haal van standaard fotos, de boven en onderkant weg, waardoor ze panoramaachtig lijken.

Dat doet het bij landschappen erg goed. Kijk maar eens op foto 's van Bodelaeke. Alle breedbeeld's zijn vrijwel van mij.

 

Om die reden vind ik een vergelijking tussen de S en R serie dus juist zeer waardevol.

 

 

Voorbeelden van gecropte panoramaachtige foto 's. 

 TAB_0969 breedbeeld.jpg

 

TAB_4362 - breedbeeld.jpg

 

 

 

 

 

 

 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

@Tjardi

 

Ben het wel met je eens hoor. Ik moet mijn vorige standpunt dan ook iets bij stellen. Echter, kwam dat vooral uit het fotografisch oogpunt. Aangezien jij nu veel met video bezig bent, en dit ook heel erg belangrijk is, is een vergelijking op dat gebied natuurlijk zeer nuttig. Echter, vanuit puur fotografie, blijf ik deels bij mijn eerdere standpunt.