annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

scherpstelling A99 + 70-400 GII

profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

scherpstelling A99 + 70-400 GII

Inmiddels heb ik denk ik alle instellingen wel uitgeprobeerd, ben ook geen beginnend fotograaf meer, voor de duidelijkheid. Maar toch zou ik heel graag ondersteuning hebben.

 

Probleem is dat ik met continuous focus een naar mij toe lopende hond (niet rennend) zelfs niet scherp kan krijgen in burst mode. Ik moet blij zijn als er 10% door de beugel kan, waarbij nog niet gezegd is dat deze scherp zijn. (stilliggende camera met sluitertijden tot wel 1/1600....)

 

Indien ik op single focus en geen burst mode werk dan is de hitrate vele malen hoger, echter kun je dan een beslissend moment missen.

 

Wat doe ik verkeerd? Ik zou graag horen met welke instellingen iemand anders positieve ervaringen heeft.

13 ANTWOORDEN 13
profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

Op mijn voorstel van oplossing kwam geen reactie.

Als A-mountgebruiker kan je lens per lens (maximum 30 in het totaal) (voor 15€ per lens laten) calibreren (Menu>eigen instellingen>AF-microafst.> aan> waarde ingeven).

Natuurfotografen doen dat allemaal om bewegende beelden 100% correct te kunnen focussen. 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

Het probleem doet zich alleen voor bij naar je toekomende bewegende onderwerpen. Voor de rest is camera bloedscherp. Derhalve is lens calibratie niet nodig.

 

inmiddels bij Sony Experience ook met Sony hierover gehad: nu uit gaan proberen met AF-A en single focus punt.

moet het wel eerst betere weer worden. Met AF-A berekend camera wat de volgende stap zou kunnen zijn en stelt lens al in die buurt in.

 

tevens test shots gedaan die dag met 70-200 G1. Is sneller in focussen, maar zie geen beter/slechter resultaat. Dit bevestigt eigenlijk mijn vermoeden dat het een camera-probleem of instelling moet zijn.

 

zal nog maanden duren denk ik voordat ik weer op de grond ga liggen voor mijn honden, maar zal zodra kidnapt weer heb kunnen doen mijn bevindingen posten.

profile.country.NL.title
MJ2505
Lid

@Edfried,

 

Plaats je toestel eens op AF-vergendeling (Menu>camera-instellingen>AF-vergrendeling>aan).

Plaats het doelkader over het te volgen onderwerp en druk in het midden op de knop van het besturingswiel (althans zo gaat het bij A7).  Normaal is het bewegend voorwerp dan gelocked.

 

Met amicale groet,

Marc
profile.country.NL.title
Edfried
Ontdekker

@MJ2505 thx voor je reactie en meedenken.

 

Op A99 is dit iets anders, is aparte optie: object tracking, maar wat ik gezien heb is dit eigenlijk identiek. Dit is ook uitgetest en gaf vertragingen. In die zin, dat camera wel object volgt, maar veel te langzaam is met scherpstellen en afdrukken.

 

Daarnaast heeft het object tracking vlak best een groot bereik. Voor een gezicht kan dit waarschijnlijk wel maar een hond met een lange neus, wil je liever de ogen scherp hebben dan de Neuss. Dat kun je dan wel doorgerend door kleiner diafragma, maar ik wil niet teveel eromheen ook scherp hebben. Diafragma van 5.6-6.3 is toch wel maximale. Ook om iso laag te kunnen houden en ook goede sluitertijden te houden.

 

Zoals in in vorige repelt gezegd, als het beter weer is, met AF-A testen en nu maar hopen dat dat de oplossing is.