annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Blogpost: Sony A7II, A7R of A7S? Welk model past bij mij? (deel 1)

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Blogpost: Sony A7II, A7R of A7S? Welk model past bij mij? (deel 1)

Voor de ene is het “elk wat wils”, voor de andere is het “teveel keuze”. Sony heeft in zijn Full-Frame reeks “A7” 3 grote modellen. En op het moment van schrijven heeft Sony ook de A7RII klaarstaan…

 

Wat zijn nu precies de verschillen tussen deze modellen? Om de verschillen duidelijk te maken, leg ik de drie modellen (A7II, A7R en A7S) even naast elkaar. In deze post wordt de nieuwe A7II gebruikt i.p.v. de oorspronkelijke A7, hoewel deze laatste nog wel nog verkrijgbaar is. In groen wordt aangegeven wanneer de camera een streepje voor heeft op de rest, oranje duidt op een feature die minder sterk aanwezig is in vergelijking met de andere camera’s.

 

Vergelijkende tabel.jpg

 

Helaas heb ik de camera’s (A7R en A7S) maar voor een weekje kunnen lenen (waarvoor dank Sony!), kort maar lang genoeg om een degelijke inschatting te maken van de verschillende modellen (het is overigens niet de eerste keer dat ik ze gebruik, maar wel de eerste keer de drie modellen simultaan). Natuurlijk heeft elke camera zijn eigen kenmerkend gedrag, wat je pas na verloop van tijd leert kennen. Wat ik hieronder schrijf, is louter mijn eigen indruk.

 

Achtereenvolgens bespreek ik in een notendop de A7R, A7S en A7II.

 

A7R: Deze camera is vooral verbluffend door zijn hoge resolutie sensor (zonder AA-filter voor de technici onder ons) en dat is ook zijn voornaamste troef. Met 36 megapixels was deze tot voor kort de hoogste resolutie in een Full-Frame camera. Details bij het vergroten van je beelden zijn waanzinnig mooi. Maar de camera heeft ook enkel pieken naar de andere richting vergeleken met zijn broertjes: hij stelt merkbaar langzamer scherp (AF) (ook in goed licht, maar vooral in meer donkere omstandigheden) en het afdrukken voor een foto verloopt trager door de volledig mechanische sluiter en is daardoor ook relatief luid.

 

Sony A7R logo.jpg

 

Er wordt op het internet veel geschreven over de zogenaamde “shutter shock”. Voor veel mensen (en review site’s) is dat zelfs dé dealbreaker. Wanneer een camera met een puur mechanische sluiter een foto neemt, wordt de sensor zichtbaar door het wegschuiven van het eerste sluitergordijn. Deze mechanische beweging zorgt voor een trilling net voor de foto daadwerkelijk wordt genomen. Bij sommige sluitertijden levert dat zichtbaar bewegingsonscherpte op. Daarnaast is het bij een hoge resolutie sowieso minder eenvoudig haarscherpe foto’s te nemen omdat je elk detail beter ziet. Shutter shock bestaat dus wel degelijk, maar wordt ook een beetje overdreven. De resolutie en scherpte van de camera zijn werkelijk prachtig zodat je zijn tekortkoming vergeet in de praktijk…

 

Voorbeeld van shutter shock: genomen op statief met de 90mm macrolens, toont eerst de overzichtsfoto met daaronder de 100% beelduitsnede (crop). De sluitertijd links was 1/25, rechts 1/160.

DSC07187.jpg

Sony A7R shutter shock.jpg

 

 

Maar de resolutie is verbluffend: eerst een overzichtsfoto, daaronder 2 100% uitsnedes met links 12 megapixels van de A7S en rechts de ongelooflijke details van de 36 megapixel sensor uit de A7R.

DSC07095.jpg

Sony A7 vergelijking.jpg

 

 

Nog een banaal voorbeeldje van de resolutie en scherpte van de sensor (en lens: FE90mm macro genomen op F2.8! Bovendien blies de wind een beetje :wink: ).

DSC07530.jpg

DSC07530 crop.jpg

 

Conclusie A7R: Ideale camera voor fotografen die vooral ultieme beeldkwaliteit zoeken (uitgezonderd voor video). Huwelijksfotografen (met name tijdens fotoshoot) en studiofotografen (let wel op de flits-synchronisatiesnelheid...) zijn erg dol op de beelden die deze camera produceert. Wel opletten dat je niet bij sluitertijden fotografeert waarbij “shutter shock” een beeldverpester kan zijn.

 

Kleine noot: De zopas gelanceerde A7RII maakt zowat korte metten met alles wat een punt van kritiek was van de A7R. Dat belooft! Maar voor de prijs dat de A7R nu in de winkel ligt, is het wel een interessante optie.

 

In deel 2 komen de A7S en A7II aan bod.

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Tags (1)
4 ANTWOORDEN 4
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ik ben geen 'statief'fotograaf dus die lange sluitertijden en bijkomende shutterstock zijn bij mij echt nooit een probleem. Omdat deze camera geen stabilisatie heeft gebruik ik nooit hele lange sluitertijden.

 

Het harde geluid van de sluiter vind ik bij een newborn of tijdens een trouwceremonie niet fijn maar ook weer geen dealbreaker voor mij. Ben wel heel erg blij met de extreem scherpe beelden die deze camera oplevert, zeker met een lens als de 55 mm.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Kan ik volledig beamen, maar er zijn genoeg mensen die zich wel aan shutter shock (al is het maar dat ze denken dat het op elke foto voorkomt...) of het luide geluid (ook zoveel over geschreven...) wel storen, en dan is het netjes dat dát erg professioneel is aangepakt door Sony met de A7RII. De A7RII is zelfs de eerste camera van eender welk merk met zo'n hoge resolutie die gewoon GEEN shutter shock zal hebben bij normaal fotograferen!

 

Wel jammer dat bijvoorbeeld een website met veel aanhang als dpreview daar zo openlijk een probleem van maakt om de A7R zelfs gewoon af te raden omwille van shutter shock, want de beelden zijn inderdaad van zeer hoge kwaliteit.

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Ja en jammer ook dat mensen als ze eenmaal zoiets gelezen hebben denken er alles over te weten! Had zo'n zelfde discussie binnen een trouwfotografen groep... Oh, Sony A7.. daar zijn toch bijna geen lenzen voor? Een keer wat gehoord, nooit meer verder nagedacht... :slight_frown:

profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Ik denk dat die stutter shock ook juist door die hoge resolutie meer opvalt. 

 

Stel het zou een A7S geweest zijn die dat had, dan had het minder problematisch opgeblazen geweest. 
Want daar zoom je vrijwel niet in omdat het minder megapixels heeft.