annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

APPS: Sony Smart Remote App

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

APPS: Sony Smart Remote App

In het tutorial forum staat er al een filmpje over deze app. Dit filmpje is echter vrij kort en ongedetailleerd. Ik heb de app recentelijk veel gebruikt door de problemen met mijn afstandsbediening en ben tot de conclusie gekomen dat deze app eigenlijk voor mij prima werkt!  Vooral de afstand waarop je hem kan gebruiken van je camera is erg handig. Hieronder mijn bevindingen met instructies hoe de app te gebruiken.

 

Sony Smart Remote App Guide & Review

 

Voor sluitertijden van langer dan 30 seconden (BULB mode) is nog steeds een afstandsbediening nodig. Echter, wat veel mensen niet weten is dat de Sony Smart Remote App hiervoor tegenwoordig ook perfect volstaat. Deze kon voorheen geen BULB mode gebruiken, maar sinds de ‘nieuwe’ 4.10 update wel. Ik heb hiermee eens lopen experimenteren en kom eigenlijk tot de conclusie dat deze app mijn afstandsbediening prima kan vervangen. Sterker nog, met het gebruik van de smartphone als afstandsbediening is het bereik soms wel 10 meter! In dit artikel leg ik uit hoe de app werkt.

 

Allereerst is het belangrijk de app te updaten. Alleen de nieuwe versie ondersteunt namelijk BULB mode. Als je deze niet hebt kan je alleen sluitertijden gebruiken van 30 seconden of korter.

 

Download de Sony Playmemories app op je smartphone.

 

Zet de camera op de M-stand (hoeft niet, maar alleen op de M-stand is BULB mode beschikbaar, voor sluitertijden langer dan 30 seconden)

 

Start de app via de applicatie tab op de camera.

 

Smart Remote Control App door Albert Dros

 

Verbind je smartphone met de camera. Dit kan je handmatig doen of door het scannen van de QR code op de camera met de Sony Playmemories app op je smartphone. Ondersteunt je telefoon NFC? Dan kan je (als dit aan staat) ook je telefoon tegen het NFC logo aan de rechterkant van de camera houden.

 

Smart Remote Control App door Albert Dros

Smart Remote Control App door Albert Dros

Smart Remote Control App door Albert Dros

 

BELANGRIJK: Stel de app in op je camera. Deze instellingen hoef je maar eenmalig uit te voeren. De app heeft namelijk z’n eigen instellingen. Dwz: als jouw camera staat in gesteld op RAW fotograferen, dan gebeurt dit bij de smart remote app niet. Deze heeft zijn eigen instellingen die je dus eenmalig moet aanpassen. Dit doe je door op de Menu knop op je camera te drukken en de tabs door te gaan zoals je dat normaal ook doet. Selecteer dus RAW+JPEG . Alleen RAW kan niet, aangezien de camera na elk shot de JPEG naar je telefoon stuurt als preview. Dit kan je niet uit zetten. 

 

Smart Remote Control App door Albert Dros

 

Verder kan je alle settings, zoals diafragma, ISO, sluitertijd instellen op je telefoon met de interface.  Als de camera op de M-stand staat is er nu bij sluitertijd ook BULB mode te selecteren. Op deze stand kan je met een swipe op je smartphone de sluiter open zetten. Je ziet nu de sluitertijd op je smartphone op tellen. Met een tweede swipe wordt de sluiter weer dichtgezet.  

 

Smart Remote Control App door Albert Dros

Smart Remote Control App door Albert Dros

 

 

Vervolgens verschijnt de foto op je smartphone. Dit is erg handig als je je foto gelijk wilt delen. Echter, is er wel een kleine vertraging als je gelijk weer een nieuwe foto wil maken. De preview op je telefoon is voor als nog niet uit te zetten. Ik vind het zelf wel handig omdat het scherm van mijn telefoon een stuk groter is dan de camera live view. Het fungeert dus ook prima als preview. 

 

Instellingen zijn makkelijk te wijzigen door de simpele interface op de telefoon. Hierdoor zijn snel foto’s te maken met meerdere instellingen. Het fotograferen met de app is even wennen. Vooral omdat het de huidige instellingen van je camera eigenlijk overschrijft. Deze moet je dus even opnieuw instellen. Dit is echter eenmalig. De volgende keer dat je de app start zijn deze instellingen onthouden. Bovenstaande, vooral het verbinden, lijkt misschien allemaal veel gedoe maar als je het een paar keer hebt gedaan is het binnen een paar seconden gebeurt. Ik gebruik deze app steeds vaker, vooral omdat mijn IR afstandsbediening niet altijd even lekker werkt. De Smart Remote App, die ik zelf altijd gebruik in combinatie met de Sony Xperia Z5, werkt altijd perfect. 

 

 

Voordelen:

 

  • Gelijk de foto’s op je telefoon. Je kan ze dus gelijk (eventueel na editen met bv Snapseed of Lightroom Mobile) delen op social media. 
  • Je kan ook een tablet gebruiken, waardoor je de foto's gelijk op nog groter formaat kan bekijken.
  • Wifi bereik is verder dan een afstandsbediening waarbij je dus bij koud weer lekker in je auto kan gaan zitten terwijl je je camera bedient. Met de Sony Xperia Z5 haalde ik een bereik van meer dan 10 meter!
  • Je kan op je smartphone daadwerkelijk de sluitertijd zien. Bij langere sluitertijden zie je normaal alleen zwart beeld op je camera scherm. Het zien van de optellende sluitertijd is dus een extra handigheid.

 

Nadelen:

 

  • Camera instellingen worden niet over genomen. De app heeft z’n ‘eigen’ instellingen.
  • Je moet eerst verbinden met je camera. Dit kost wat tijd (maar gaat vrij snel)
  • Na elke foto moet je heel even kort wachten omdat de foto naar je telefoon wordt gekopieerd. Ook dit gaat vrij snel, maar is helaas niet uit te zetten.
  • Je gebruikt je smartphone nonstop, dus de accu van je smartphone gaat sneller op.

 

De nieuwste update van de app zorgt ervoor dat je smartphone nu als volwaardig afstandsbediening kan fungeren en eigenlijk niet onder doet voor andere afstandsbedieningen. De nadelen zijn echter vrij makkelijk op te lossen. Zo zou het handig zijn om met een volgende update het kopiëren van de previews naar je telefoon te kunnen uitzetten voor een (mocht dat nodig zijn) snellere workflow. Ook is het onhandig dat de app de camera instellingen niet over neemt (vooral het schieten van RAW). Dit is iets wat ik in toekomstige updates graag opgelost zou zien. De app is gedurende de updates al sterk verbeterd en voor mij nu al erg handig.

 

 

12 ANTWOORDEN 12
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Goed geschreven!

 

Ben je ook van plan andere apps te bespreken? :thumbsup:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Kan :slight_smile: Ik gebruik de timelapse app ook erg vaak. Werkt fijn!

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ook even meegeven dat verbinden tussen camera en smartphone ook sneller en gemakkelijker kan:

-Als je smartphone NFC heeft (bijna alle moderne Android smartphones), dan kan je (als NFC geactiveerd is op je smartphone) gewoon het NFC logo op de camera tikken tegen het NFC logo van je smartphone. Het NFC logo ziet er zo uit:

 

NFC-N-Mark-Logo.jpg

 

Meer hoef je niet te doen :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Dat werkt inderdaad sneller. Je moet echter nog steeds wel de app op de camera starten alvorens je je smartphone met NFC er tegen kan tikken. 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dat is het punt van NFC en tikken... Je moet niets starten. Bij mij toch niet... Tenzij we het hebben over een verschillende app?

 

Je hoeft noch op je telefoon, nog op de camera iets op te starten. Gewoon tikken en niet meer. (je telefoon wel eerst ontgrendelen... Maar niets opstarten. Niets. )

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Bij NFC hoef ik inderdaad ook alleen maar aan te tikken om de remote te gebruiken.

Ook als je bijvoorbeeld even een foto naar je telefoon wil sturen. Als je die foto aan het bekijken bent gewoon NFC op NFC en de transfer van de foto begint. (mits telefoon ontgrendelt is natuurlijk) 

profile.country.NL.title
albertdros
Bijdrager

Interessant. Ik was er gister namelijk even mee aan het testen en toen gebeurde er niks als ik de beide logootjes tegen elkaar tikte. Alleen als ik de 'Smart Remote App' startte op de camera, en vervolgens de smartphone tegen de camera tikte gebeurde er wat. Zal wel aan mij gelegen hebben. Ik ga het vandaag nog eens checken dan :grin:

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Het tikken werkt niet zo goed als je niet onder het metalen riemhoudertje tikt... Misschien was dat het probleem 😉 het moet best dichtbij zijn! 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
lyveldh
Lid

Moet je wel verbonden zijn via wifi?