annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

APPS: Hoe installeer je apps op je camera?

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

APPS: Hoe installeer je apps op je camera?

Inleiding

Heb je een van volgende camera’s, dan kan je apps installeren (de lijst is actueel tot camera’s uitgebracht in 2015)!

Compatibele camera.jpg

Merk op dat de A6300 hier nog niet bij staat, uiteraard wordt deze wel ondersteund van zodra deze op de markt komt!

 

Deze apps hebben niets gemeenschappelijk met apps die je op je smartphone installeert. Ja kan dus geen smartphone apps installeren op je camera. Sony ontwikkelt apps voor camera’s die extra functies toevoegen. Sommige apps zijn gratis, andere zijn betalend (5 à 10 euro).

Hieronder zie je een kleine greep van beschikbare apps. Let wel op, niet alle apps kunnen op alle cameramodellen geïnstalleerd worden.

 

Voorbeelden van apps.jpg

 

Hoe begin je er concreet aan?

Apps installeren is echt eenvoudig! Er zijn 2 methoden om apps te installeren, ofwel sluit je jouw camera aan op de pc en laat je de installatie via de pc gebeuren, ofwel sluit je de camera rechtstreeks aan op het thuisnetwerk (Wi-Fi-router) en installeer je apps rechtstreeks op ja camera. Als je betalende apps wil installeren, is het wel raadzaam te proberen een gratis app te installeren via de pc.

 

OPMERKING: Er is een veel voorkomend probleem als je de pc-methode toepast. Zonder duidelijke foutmelding lukt de installatie van apps niet. Als je ook met dit probleem te maken hebt, bestaat de oplossing erin de “intelligente afstandsbediening” app te de-installeren en opnieuw te installeren. Hierna werkt installeren via de pc volkomen normaal.

 

De eerste stap…

Voor beide methoden moet je sowieso starten met het aanmaken van een account. Dit doe je op volgende website: https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/

Als je de pagina opent, zie je midden/rechts bovenaan in het groen “maak een account aan” en volg het registratieproces.

 

Portal site inloggen.jpg

 

Methode 1: Via de pc

Je kan best een gratis app proberen te installeren alvorens je een betalende app probeert. Ik raad sterk aan om de app “intelligente afstandsbediening” te updaten, de versie die reeds op de camera wordt voorgeïnstalleerd is slechts een “lite” versie met zeer weinig instelmogelijkheden. Als je deze app update, bekom je geheel kosteloos een volledige versie.

 

Filter de apps naargelang je camera. Op de hoofdpagina van de apps (https://www.playmemoriescameraapps.com/portal/) zie je een balk met “selecteren”. Hiermee kan je de apps die beschikbaar zijn voor jouw eigen camera filteren. Merk ook op dat je rechts in dezelfde balk je camera kan aansluiten. Probeer het zeker eens uit!

 

Selecteren.jpg

 

Klik vervolgens op een (gratis) app naar keuze. Links op het scherm zie je de mogelijkheid om de app te installeren. Ofwel staat er “installeren” in het geval van een gratis app, ofwel “ga door om te kopen” in geval van een betalende app. Klik op deze oranje knop en volg alle noodzakelijke stappen. Een gekochte app kan je op 10 verschillende camera’s installeren.

 

Merk ook op dat je onder de oranje knop de mogelijkheid hebt om je verbinding te controleren met je camera.

 

App gekozen.jpg

 

Methode 2: apps installeren rechtstreeks via de camera

Als de eerste methode niet lukt voor welke reden dan ook, kan je (niet betalende) apps rechtstreeks installeren op je camera of betalende apps installeren als je kredietkaartgegevens toevoegt aan je Sony-account (wat ik niet uitgeprobeerd heb).

  • Schakel je camera in.
  • Druk op “menu” en ga naar het menu voor Wi-Fi.
  • Heb je een WPS knop op je router? Druk deze dan in! Druk eveneens op het WPS item op je camera. De verbinding wordt tot stand gebracht!

Heb je geen WPS knop op je router? Dan kan je de klassieke methode toepassen waarbij je het paswoord van je router ingeeft op de camera. Ga hiervoor op je camera naar “Access Point set”, zoek je netwerk en geef het paswoord in.

  • Als de verbinding tot stand is gebracht, ga naar het camera apps menu op je camera.

Zoek “PlayMemories Camera Apps” en je kan apps beginnen installeren.

 

Vanaf heden starten we met een korte (of lange) bespreking van de verschillende Sony camera-apps. Een (groeiend) overzicht vind je hieronder!

- Smart Remote APP

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
12 ANTWOORDEN 12
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Dit is een overzicht van alle apps die (afhankelijk van je camera) beschikbaar zijn op dit moment (februari 2016):

 

Overzicht alle apps 1.jpg

Overzicht alle apps 2.jpg

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
jaap93
Lid

Welke apps werken ook in RAW?

profile.country.NL.title
jolemai58
Nieuw

Is er iemand die ook een DSC-WX10 camera heeft?

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Oeh da's een goeie, niet allemaal... 

Standaard staan de instellingen vaak zo dat je de foto's in jpg opslaat maar bij een aantal apps kun je dan alsnog zelf RAW of RAW+JPG kiezen. 

 

Ben toevallig aan het spelen geweest met de stopmotion app, die kan bijvoorbeeld niet naast het filmpje ook nog beelden in RAW of JPG opslaan.

 

De remote app en dubbele belichting weet ik uit mijn hoofd zeker van wel.

Het plan is om veel apps stuk voor stuk te gaan bespreken, goed punt om even te vermelden of er wel of niet in RAW opgeslagen kan worden.

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

@jolemai58 De DSC-WX10 is helaas niet compatible met de apps. 

profile.country.NL.title
jaap93
Lid

Dank voor je reactie Amfion. Ik ga binnenkort weer proberen om er een paar op mijn 3 sony camera's te krijgen. Mijn belangstelling betreft in eerste instantie Time-laps en dubbele belichting. Ik ben ook benieuwd of ik 1 versie op 3 camera's kan/mag gebruiken.

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Je kan 1 app op 10 verschillende camera's installeren Jaap  (Staat in mijn artikel :wink: )

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ik heb verschillende apps eens getoetst of ze raw kunnen.

 

-Remote app: RAW+JPEG

-Bracket Pro: RAW

-Stop Motion: RAW

-Sky HDR app: RAW

-Light painting: Extra Fine Jpeg

-Live Grading: nvt

-Star Trail: nvt

-Picture Effect +: Extra Fine Jpeg

-Time Lapse: RAW

-Touchless Shutter: RAW

 

Hopelijk is dat wat je zocht :wink: @jaap93

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
jaap93
Lid

Enorm bedankt voor de duidelijkheid!

Jaap