annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

A5100 Blog-post 1: Inleiding

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

A5100 Blog-post 1: Inleiding

Post 1: Inleiding

 

Hallo en welkom op het forum! Sony is zo vriendelijk geweest om mij een Sony A5100 te lenen zodat ik de community van nuttige info kan voorzien. Allerlei tips & tricks vind je in deze blog-reeks over de A5100 terug. Heb je vragen, stel ze gerust!

 

Ik richt mij vooral op mensen met weinig tot geen ervaring met een geavanceerde camera. In eerste instantie zullen fototechnische zaken niet aan bod komen, maar ontdekken we de belangrijkste en leukste functies van de A5100 camera. Uiteraard is de info ook (grotendeels) toepasbaar op andere Sony camera’s!

 

Wat voor camera is de A5100?

De A5100 behoort tot de categorie van “systeemcamera’s”. Ze hebben dezelfde grootte van sensor als spiegelreflexcamera’s (DSLR’s) met de bijhorende hoge beeldkwaliteit en je kan ook verschillende lenzen op de body monteren.

 

 

Sensor size aps-c.jpg

 

Systeemcamera’s zijn erg populair omdat de body doorgaans compacter en lichter is in gewicht dan deze van een DSLR. Dit is mogelijk doordat een systeemcamera geen spiegel heeft, waardoor de camera compacter gebouwd kan worden. De spiegel in een DSLR is historisch gekomen om zowel autofocus (= scherpstelling) mogelijk te maken, als ook te kijken doorheen de lens via een optische zoeker. Aangezien de spiegel noodzakelijk is om te kunnen scherpstellen, zijn DSLR’s doorgaans niet erg geschikt voor video-opnamen met autofocus. De spiegel moet immers opgeklapt worden om videobeelden op de sensor op te nemen. Dit is één van de sterke punten van systeemcamera’s: ze zijn ontworpen om ook zonder spiegel te kunnen scherpstellen, zowel in fotomodus als in videomodus.

 

De eerste generaties systeemcamera’s konden niet tippen aan de snelheid van scherpstellen van DSLR’s (in videomodus was dat net omgekeerd), maar de laatste generatie camera’s (waaronder de A5100) hebben de kloof quasi volledig gedicht en in vele gevallen hebben ze de doorsnee DSLR’s zelfs voorbijgestoken. Als buitenbeentje dienen de Sony SLT-camera’s (b.v. Sony A77, A99) vermeld te worden die technologisch een mix vormen tussen systeemcamera’s en DSLR’s.

 

A5100 front product shot.jpg

 

 

Een ander gevolg van het ontbreken van een spiegel is dat de zoeker bij een systeemcamera (en Sony SLT camera’s) volledig elektronisch is (= EVF: electronic viewfinder), wat als grote voordeel heeft dat je het resultaat van je instellingen (b.v. het effect van het diafragma, de kleurbalans, belichting, etc.) ogenblikkelijk ziet in de zoeker. Je ziet m.a.w. de uiteindelijke foto nog VOOR je de foto daadwerkelijk neemt. Je kan de EVF vergelijken met een hoge resolutie tv-schermpje in de zoeker. De zoeker van een klassieke DSLR camera (= OVF: optical viewfinder) heeft een prisma of spiegels om het beeld weer te geven dat je door de lens ziet. Je kan dit vergelijken als kijken door een raam.

Kort samengevat: een EVF geeft weer wat de sensor ziet, een OVF geeft weer wat de lens ziet. Persoonlijk wil ik geen camera meer met optische zoeker omdat je een goed beeld krijgt van wat de foto wordt als je op de ontspanknop drukt, i.p.v. de foto pas te zien NADAT je de foto al genomen hebt zoals bij een digitale camera met OVF.

 

Er zijn voor zowel EVF’s als OVF’s voor- als nadelen te vinden met bijhorende voor- en tegenstanders. In een latere blog-post gaan we hier dieper op in. De A5100 is niet uitgerust met een ingebouwde EVF en er kan helaas ook geen EVF optioneel aangeschaft worden. Het grotere broertje, de A6000 (waarmee de A5100 de beeldsensor en AF-module deelt) heeft o.a. wel een EVF ingebouwd.

 

Wat maakt de A5100 zo’n interessante camera?

De A5100 heeft een zeer snel autofocus systeem met 25 nauwkeurige contrast AF-punten voor statische onderwerpen en 179 snelle phase detect AF (PDAF) punten voor continue scherpstelling dat meer dan 90% van het scherm vult. Dat betekent dat de A5100 snel op een onderwerp kan scherpstellen waar het onderwerp zich ook op het scherm bevindt. Dit geldt voor zowel voor statische onderwerpen, alsook voor bewegende onderwerpen zoals spelende kinderen en dergelijke. De gekozen lens speelt ook een belangrijke rol in de scherpstelsnelheid: bij het scherpstellen bewegen verschillende lenselementen in een lens naar voren of naar achteren, hoe groter (en dus zwaarder) deze lenselementen, hoe moeilijker (trager) het is om scherp te stellen. Grote lenzen die zich op sport richten, worden uitgerust met krachtigere scherpstelmotoren. Op onderstaande afbeeldingen worden de 179 snelle PDAF scherpstelpunten weergegeven als witte kadertjes.

 

PDAF A5100 layout.jpg

 

Aan een snelheid van 6 beelden per seconde (6fps) kan de A5100 een reeksopname maken. Als je de ontspanknop ingedrukt blijft houden (zie latere blogpost voor instellingen), blijft de camera foto’s nemen aan een snelheid van 6fps. Zo is de kans dat je het juiste moment mist kleiner zoals bij sportfotografie of rondhuppelende kinderen.

 

Opmerking: om een snelheid van 6fps te halen moet er wel voldoende licht aanwezig zijn: is het donker, dan wordt de sluitertijd langer en is het onmogelijk 6fps te halen. B.v. zijn de omstandigheden zo donker dat de sluitertijd van een foto 1 seconde duurt, dan kan je vanzelfsprekend maar 1 beeld per seconde opnemen.

 

De A5100 heeft zowel touch-focus (aanraakscherpstelling) als touch-shutter (aanraaksluiter). Een camera maakt altijd een inschatting op welk onderwerp hij moet scherpstellen door het beeld te analyseren. Bijvoorbeeld in het geval van het herkennen van een gezicht, weet de camera dat hierop zal moeten scherpgesteld worden. Als er meerdere gezichten in beeld zijn, zal het scherpgestelde gezicht niet altijd jouw keuze geweest zijn. Maar in geval van bijvoorbeeld een vogel tussen de bladeren, weet de camera niet dat de vogel het onderwerp is waarop je wil scherpstellen en kan het best voorkomen dat de camera op de bladeren scherpstelt i.p.v. op de vogel. De camera zal veelal op het dichtstbijzijnde onderwerp scherpstellen. In dergelijke gevallen komt touchscreen erg van pas. Je tikt met je vinger op het scherm aan waar je wil scherpstellen. Je druk de sluiterknop half in om scherp te stellen, druk door om de foto te nemen. Touch-shutter is een variant waarbij niet enkel het scherp te stellen onderwerp wordt geselecteerd, de foto wordt na verkrijgen van scherpstelling ook meteen getrokken. Merk wel op dat schermaanraking enkel bij het fotograferen werkt en niet in de menu’s.

 

Het scherm van de A5100 is 180° naar boven roteerbaar (zie foto). Dit is erg handig als je graag een selfie neemt van jezelf of met vrienden en familie. Je zal merken dat de projectie op het scherm als een spiegel werkt: zit je links, dan verschijn je ook links in beeld (zoals een spiegel). Maar vanuit het perspectief van de camera zit je eigenlijk rechts. De resulterende foto wordt genomen vanuit het standpunt van de camera. Je zal dus rechts op de foto verschijnen.

 

A5000 flip screen.jpg

 

De A5100 is uitgerust met Wi-Fi en NFC. (Zie logo op handgreep.)

 

A5100 side.jpg

 

NFC zorgt ervoor dat een Wi-Fi verbinding tussen smartphone/tablet/tv/pc/etc. en camera opgezet wordt door beide apparaten kortstondig tegen elkaar te tikken. Je kan je camera besturen op afstand met je smartphone, foto’s van de camera draadloos op je smart-tv bekijken, foto’s draadloos overzetten op pc, etc.

 

In de volgende blog-posts wordt de A5100 stap voor stap verkend!

 

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
Simply touch your Android™ smartphone to the camera to instantly create a connection. No setup is required beyond downloading the free PlayMemories Mobile app to your device. This convenient feature is made possible by NFC™ (Near Field Communication)*, which is available for the first time with ...
Tags (1)
5 ANTWOORDEN 5
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Bedankt voor je heldere inleiding. 

Wat vindt je van de standaardlens die bij de kit zit? 
Is het interessant voor beginners om meteen al te kijken voor een andere lens? 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

De 16-50 kitlens is zeker een aanrader om mee in kit te kopen. Het is een zogenaamde "pancake" lens, d.w.z. dat ze relatief plat is en maakt de camera compact.

 

Helaas gaan de compacte afmetingen gepaard met kwaliteitsverlies (optisch), scherpte van de lens, vervorming, vignettering (donkere hoeken) en andere lensfouten zijn rijkelijk aanwezig maar worden automatisch door de camera gecorrigeerd. 

 

Om heel eerlijk te zijn: de 16-50 kitlens is optische de slechte Sony lens die er is, maar dat is een "logisch" gevolg van het beoogde doel: dat is compactheid. De 24megapixel sensor in de A5100 en A6000 (overigens dé APS-C topsensor van het moment) is veeleisen voor het glaswerk. Met een betere lens haal je veel meer uit het toestel.

 

Maar voor de kleine meerprijs die de kitlens maar kost, is het zeker een aanrader en voor beginners zeker voldoende!

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
optimusneo
Nieuw

Ik ben sinds vandaag eigenaar van de A5100. Hiervoor had ik de NEX-5N, maar na 4 jaar dienst werd het wel weer tijd voor wat nieuws. Vorig jaar heb ik "goedkoop" de SEL18200 lens op de kop weten te tikken. Wat een fantastische lens is dit! Eindelijk kan ik inzoomen op een object wat ik met de standaard kitlens nooit heb gekund.

Bijvoorbeeld een eekhoorn in Bryce Canyon. Ik kan van "grotere" afstand tot op snorhaar niveau inzoomen en het beestje blijft gewoon zitten.

Ja de lens is 800 euro, maar meer dan waard. Zeker als je naar de canyons is dit bijna een must. Ik wil niet anders meer. Ik heb de a5100 met de standaard kitlens genomen, want prijstechnisch was deze even duur als alleen de body, maar de 16-55 lens verdwijnt voorgoed in de kast (of ik verkoop hem). 

 

 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wauw nice! (en welkom op het forum optimusneo!)

 

Ik heb ook de NEX-5N (en ook de 18-200 zilveren versie) en gebruik het erg graag voor op reis, zowel voor foto's als video. De autofocus van de A6000 en A5100 is echt wel van een andere niveau, heerlijk :slight_smile:

 

Deel gerust wat prachtige landschapsfoto's op het forum é (bij gallerij)!

 

 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
regson
Nieuw

Ook ik heb deze combinatie! Perfect mee gefotografeerd tot voor kort. Met goed weer is het schermpje amper af te lezen en met zon op het water helemaal niet. Sinds kort komt hij steeds met een opmerking in alle menu's waardoor ik niet meer op tijd een opname kan maken. Veel opmerkingen gaan over de 'digitale zoom' die ik nooit zal gebruiken! Op mijn Nex-5N gebruik ik de digitale opzet zoeker maar als brildrager is het gezichtsveld te klein. Zonder bril lukt het mij niet zoals het moet.

De batterijen lopen snel leeg t.o.v. mijn spiegelreflex.

Sjouwen met mijn zware spiegelreflex met lenzen wil ik niet meer. Met mijn iPhone SE2002 heb ik een matige camera zonder goed handligging!

Zonde van mijn zeer geavanceerde A5100!