annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Sony STR-DN1060 + FM-tuner

OPGELOST

Sony STR-DN1060 + FM-tuner

Ik had een vraagje i.v.m. de FM-antenne. Mijn vorige Sony versterker had voor de FM-antenne een coax uitgang zodat ik deze kon verbinden met de Telenet FM-kabelaansluiting. Deze versterker heeft een specifieke aansluiting/connector voor de FM-antenne (nr. 12 op de achterpaneel info van de Sony STR-DN1060 helpgids), waardoor ik nu enkel de bijgeleverde FM-antenne kan gebruiken. De FM-ontvangst in onze zithoek is echter niet zo goed. Bestaat er een oplossing om deze versterker toch aan te sluiten op een coax FM-aansluiting? Specifieke kabel, verloopkabel, verloopconnector, ...
1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
topmusic
Lid

Dit is het stappenplan,

 

Koop eerst dit type TV-stekker, dit type moet wel een plastic kapje hebben of een soortgelijke;

cx plug.jpg

 

Verwijder hiervan het kapje (niet meer nodig) en het beugeltje met de 2 schroefjes waarmee de anders de coax kabel mee vastzet.

 

Knip het orginele witte antenne kabeltje tot ongeveer 1cm tot het witte stekkerje wat de versterker ingaat af.

Strip hierna ongeveer 3mm van de witte kabel af en vouw dit om, draai nu het schroefje van de antenne stekker los (niet helemaal eruit draaien anders ben je hem kwijt) en duw dit in het gaatje onder het schoefje (afgestripte draad naar beneden) en zorg ervoor dat het schroefje zich in de witte kabel draait (niet te vast).

Het dient er nu zo uit te zien;

2016-01-07 19.00.19.jpg

en zo;

2016-01-07 19.00.06.jpg

Zorg er wel voor dat bij het witte stekkertje het plastick railtje aan de bovenkant zit.

 

Tape de bovenkant van de stekker af om sluiting te voorkomen en snijd van een fietsventieldopje de bovenkant eraf en gebruik dit als afstandsbusje;

2016-01-07 19.01.52.jpg

en met afstandsbusje;

2016-01-07 19.00.49.jpg

 

Zorg ervoor dat je een schroefje gebruikt wat ongeveer 2 a 3 mm uit het afstandsbusje steekt en wat je goed vast kan draaien achterin de versterker boven de witte aansluiting (wit omcirkeld).

Plak aan de onderkant een stukje tape, dit zorgt ervoor dat de kern van de stekker geen kontakt maakt met de buitenkant/massa versterker;

2016-01-07 19.03.52.jpg

 

Druk nu voorzichtig het witte stekkertje in de aansluiting van de versterker (gebruik een kleine platte schroevendraaier om het witte stekkertje goed erin te drukken);

2016-01-07 19.06.29.jpg

 

Draai nu het schroefje met de afgeknipt ventieldopje aan tot de stekker stevig vastzit (schroefje is ook massa voor de stekker).

En dan is dit het uiteindelijke resultaat wat bij mij goed werkt;

2016-01-07 19.06.38.jpg

 

SUCCES.

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

Tags (1)
35 ANTWOORDEN 35
profile.country.NL.title
Vinc_E
Expert

Heb zelf een 1040 receiver. Die heeft inderdaad een COAX aansluiting. 

 

Ben bang dat voor dit model je niet zomaar een COAX kan aansluiten. 

profile.country.NL.title
kd55x9005c
Lid

Zelfde geval hier. Na mailen met het CIC van SONY kwam men met de oplssing dat ik de antenne moest aansluiten op de ingang waar COAX bestaat. JA HOOR!!! De antenne aansluiten op de digitale ingang van de SACD. Dus terug naar af SONY. Er heeft echt iemand bij de ontwikkeling verzonnen dat FM niet meer van deze tijd is, dus geen plug er meer op.

 

Maar heb zelf een verloop gemaakt. Je knip het witte kabeltje heel kort of, zet er een coax pluk aan en de massa van de plug bevestig je aan de schroef die net naast de ingang zit. Ik heb op het net ergens alle print layout gevonden en de massa van de antenne zit dus gewoon aan de kast vast. Hierna geen ruis of andere enge signalen meer door m'n Ziggo geluid heen. Had handiger geweest als ze gewoon zelf zo'n plug erop hadden gezet.

profile.country.NL.title
topmusic
Lid

Het missen van een 75ohm coax aansluiting is echt een gemis, Sony dient er gewoon een verloopplug voor mee te leveren.

Want heb je de ingang nagemeten ? is deze wel geschikt voor 75ohm aansluiting of heb je weer zon rare adapter nodig die je vroeger nodig had (80er jaren).

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Hoezo dient Sony voor een verloopplug te zorgen? Je ziet toch wat je zelf aanschaft!!!

 

73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
topmusic
Lid

Sorry hoor, voor een receiver in deze prijsklasse vind ik dat normaal dat dat erbij zit.

We hebben het niet over een receiver van een paar tientjes!!

Ik heb zelf een STR-DN860, die precies dezelfde hopeloze antenne aansluiting heeft.

Op de specs die ik gelezen had, stond "FM antenne aansluiting", dus ik dacht, dat zit wel goed. Tot ik het apparaat thuis uit de doos haalde en zag dat er helemaal geen coax aansluiting op zat.

Ik vind het ronduit belachelijk dat, op een apparaat waar alles gericht is op hoge kwaliteit audio, men niet gewoon een coax antenne aansluiting levert, maar alleen zo'n hopeloze spriet antenne.

 

Ik had de receiver om deze reden al bijna teruggebracht, maar gelukkig had de Expert winkel waar ik het apparaat gekocht had, een goede technicus in dienst, die in staat was om (geheel kostenloos, als onderdeel van hun service) een converter plug in elkaar te knutselen dat een coax stekkertje accepteert en omzet naar iets dat dit apparaat aan kan. Slechte zet van Sony, maar mijn complimenten en dank aan Expert.

 

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Bedankt voor de oplossing, misschien dat andere gebruikers hier aan wat hebben.

 

73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
snijtje
Nieuw

Kan je mij nogmaals uitleggen hoe je de 1060 op de kabel heb aangesloten. Ik heb er ook één gekocht maar het ukt niet.

Ook heb ik gezocht naar de print layout van deze receiver maar die kan ik nietr vinden op internet. 

 

Hoop dat je mij kan helpen. 

 

Gr, Marco Snijders 

[antwoord verwijderd... irrelevant... ik had niet gezien dat ze meerdere topics samengevoegd hadden]