annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Usb stick onbruikbaar op PC na gebruik als opname apparaat in TV

profile.country.NL.title
broekhua
Bijdrager

Usb stick onbruikbaar op PC na gebruik als opname apparaat in TV

Na gebruik als zgn. HDD opname medium is mijn USB stick niet meer herkenbaar voor gebruik op een Windows PC. Ik heb deze weer herkenbaar kunnen maken dmv. de Diskpart tool van de PC welke moet worden opgestart vanuit de command tool. Door eerst de bewuste drive te selecteren en daarna het commando clean all te geven had de USB stick weer een Drive letter en kon ik hem formatteren. Daarna was de USB stick nog steeds niet opnieuw herkenbaar door mijn TV en moet ik gebruik maken van een speciaal formatterings tool van HP tw. HP USB DISKTOOL om deze ook weer herkenbaar te maken voor mijn TV.

Mijn vraag is of dit bij een van de forumleden een herkenbaar probleem is.

Groeten, Arie

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
Thijs_H
Community Team

Hi Broekhua, goed om te horen dat de USB stick weer werkt op de pc. Wellicht zijn er andere mensen op het forum met ervaring om de USB stick opnieuw te koppelen aan de tv.

Groeten, Thijs

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

Bedankt voor het delen van de oplossing.

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
TinieVriens
Ontdekker

Ik vermoed dat het te maken heeft met het type van tv dat je hebt. Als je namelijk geen Android maar een Linux tv hebt veranderd Linux de layout van je stick. M.a.w. het besturingssysteem van je tv zet een ander besturings systeem op je stick waardoor hij voor Windows niet meer te lezen is. En dat gebeurt elke keer als je probeert op je stick een film te plaatsen vanaf de TV.

profile.country.NL.title
IJsvogel63
Ontdekker

Het probleem is zeker herkenbaar en al zo oud als de mogelijkheid om met een Bravia TV opnames te maken op een USB-schijf.

 

Bravia TV's herformatteren een schijf die je registreert voor het maken van opnames. En helaas formatteren ze die schijf bij HDD-deregistratie niet terug naar een algemeen gebruikt formaat (bv. FAT32) zodat je de schijf meteen weer kunt gebruiken met je computer. Slordig, Sony!

 

Oudere Bravia TV's (bv. de KDL-26EX320) gebruiken voor een opnameschijf een heel eigen schijfformaat dat je op je computer (Windows, Mac OS X, Linux) niet kunt lezen zonder speciale software. Bravia Android TV's blijken de schijf te formatteren als NTFS (met MiniTool Partition Wizard kan ik zelfs de bestanden zien), maar Windows 7 en Windows 10 herkennen de schijf desondanks niet. Android is gebaseerd op Linux, dus ik had eerder EXT2, EXT3 of EXT4 als schijfformaat verwacht. Niet dus!

 

Met Windows hoef je geen speciale software te installeren om een voormalige Bravia opnameschijf opnieuw te formatteren. Dat kan ook met het Disk Management programma van Windows zelf (starten vanuit Computer Management, of als diskmgmt.msc vanuit CMD of PowerShell): eerst volume verwijderen, dan nieuw aanmaken.

 

Die HP USB Disk Storage Format Tool is al heel oud (uit de tijd van Windows XP). Bij HP zelf is het programma al lang niet meer te vinden. Het zwerft wel nog rond op allerlei download sites. Maar omdat er geen digitale handtekening op zit, weet je niet of je zo'n download kunt vertrouwen. Bij mij werkt de tool onder Windows 7 ook niet altijd even goed.

profile.country.NL.title
pa3eia
Expert

De opname USB-stick kan gewoon ontkoppeld wordt in de TV zodat deze USB-stick dan weer bruikbaar is.

 

 


73's

 

I don't know everything, just trying to help you!!!
Thanks about the Kudos!!!
profile.country.NL.title
IJsvogel63
Ontdekker

Het werkt in elk geval niet zonder herformatteren na gebruik met mijn beide Bravia's:

  • KDL-26EX320 (firmware v4.027)
  • KD-49X8309C (firmware v3.925, Android 6.0.1) [*]

Met welk model Bravia en firmwareversie heb jij geconstateerd dat het wel werkt zonder herformatteren van de USB-disk?

 

[*] Ik heb v5.381 (Android 7) nog niet geïnstalleerd omdat v3.925 prima werkt en ik na aankoop (begin 2016) nogal wat softwareproblemen heb gehad met dit toestel. Ik wacht even op een volgende update :wink: