annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Welke lens neem ik het beste voor mijn Sony A7?

profile.country.BE.title
DylanCalluy
Lid

Welke lens neem ik het beste voor mijn Sony A7?

Zit momenteel met grote twijfel, ik twijfel tussen de Tamron 24-75mm f2.8 of de Sony 24-105mm f4 G lens?

 

Wat is jullie mening?

28 ANTWOORDEN 28
profile.country.NL.title
Colt83
Lid

Gekozen voor de Tamron vanwege het budget en de grootte van de lens. Als je rekening met de beperkingen (28 mm zo min mogelijk gebruiken, zoveel mogelijk fotograferen met diafragma 5.6) houdt, zijn de foto's prima. Maar wat de ene prima vindt, vindt de ander nog niet goed genoeg.

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DylanCalluy 

 

Welkom op de community!

Zoals @Colt83 zegt, ook ik heb voor de Tamron 28-75 gekozen, met name vanwege de compactheid en het gewicht.

Maar ik kan vanaf het beeldscherm niet beoordelen wat jij van een lens verwacht. (hoevaak denk je het verschil tussen 75mm en 105 mm te gebruiken bijvoorbeeld). En hoe belangrijk je het verschil tussen F2.8 en F4 vindt.

Je kan ook langs een fotozaak gaan die beide verkoopt en even proberen. Dan weet je het verschil.

 

Om je een indruk te geven wat beeldhoek bij verschillende standen doet even onderstaand plaatje.

2148963826_f032dcc2c9_b.jpg

Via google zijn er wel meer te vinden, ook tot bijv. 135 mm.

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Colt83 

 

Waarin fotografeer je, RAW of Jpeg? Ik heb nl geen enkele last op F2.8, ook niet bij 28 mm...."ontwikkel" (meest) in LR Classic.

Zou ook exemplarisch kunnen zijn?

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
DylanCalluy
Lid

Thanks!

 

En ik zou de lens voornamelijk willen gebruiken voor product, portret, straat, auto, landschappen en dieren te fotograferen. Echter heb ik momenteel een basic lens bij mijn Sony A7 nl. de 24-70 F3.5-5.6. 

 

Ik ben echter al naar een speciaalzaak geweest en heb daar even getest met de Sony 24-105mm en de F4 voelde voor mij niet echt aan als een F4 maar lager lijkt me ondanks dat dat niet kan. Maar ik zoek een lens waar ik toch een aantal jaren mee kan doen en dan denk ik eerder aan de G lens niet? 

 

Verbeter mij als ik iets fout zeg aub :slight_smile:

profile.country.BE.title
DylanCalluy
Lid

Hey,

 

Maar stel dat je het budget wel had voor de G lens, zou je deze dan gekocht hebben?

 

Mvg

Dylan

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DylanCalluy 

 

Nee hoor, je zegt niets "fout" 😉.

Het verschil tussen F4 en F2.8 wordt groter in geval van eisen op scherptediepte en wanneer de licht situatie slechter is (bijv "s avonds).

 

Voor mij was de budget vraag niet bepalend. Wel afmeting en gewicht.

 

Mijn toelichting qua keuze(s) kun je hier lezen;

https://community.sony.nl/t5/lenzen-en-objectieven/ben-ik-van-mijn-geloof-gevallen/m-p/2668454#M990

 

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
DylanCalluy
Lid

Dus voor donkere situaties is de f2.8 beter maar de G lens is zeker ook een aanrader? 

 

Voor mij voornamelijk de scherptediepte een belangrijk punt maar wat ik voornamelijk lees in artikels is dat de F4 ook een zeer mooie bokeh creëert en zelfs even mooi als de F2.8.

 

Is dat mogelijk?

 

Mvg

Dylan

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@DylanCalluy 

 

Bokeh is niet alleen afhankelijk van het te kiezen diafragma...vooral niet wat iemand "mooi" vindt. Het is ook vooral bepaald door de bouwwijze van de lens.

Ik krijg de indruk (voor zover dat kan achter een beeldscherm) dat je voorkeur de 24-105 is, prima toch? Is een uitstekende lens hoor 😉, ik (en anderen hier) kunnen alleen maar onze eigen keuzes toelichten.

 

grt, Sigi

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Instaphoto
Expert

De genoemde objectieven zijn stuk voor stuk prima objectieven. 

 

Wat mis je nu aan de 24-70 F3.5-5.6 ?

Wat kun je met dit objectief niet wat je wel verwacht met de Tamron 28-75 of Sony 24-105 ? 

 

Persoonlijk zal ik de 4mm tussen de 24 en 28mm gaan missen (groothoek zijde). Dit is dan ook de reden dat ik een objectief verkies als een 24-70/105. 

 

 

------------------------------------------------------------
Your camera is just a tool: You are the secret sauce! 😉 Mijn plekje op het Web