annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Verschil tussen SEL70200GM en SEL70200G

profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

Verschil tussen SEL70200GM en SEL70200G

Al een tijdje wilde ik het verschil wel eens zien tussen de objectieven SEL70200G en de SEL70200GM. Het prijsverschil is namelijk ENORM en ik vroeg me af of de GM dat waard is ten opzichte van de G. Tuurlijk kan je de specs wel op internet vinden, maar wat betekent dat nou in de praktijk? Afgelopen zaterdag kreeg ik op de Fotofair een mooie gelegenheid om beide lenzen te testen. Wellicht dat meer mensen dezelfde afweging maken, dus hierbij deel ik mijn ervaringen.

 

Als eerste was de GM aan de beurt: Die is wel serieus zwaar: 1480 gram en dat is wel te voelen. Verder is de diameter, 77mm. Op zich jammer dat de SEL2470GM hier van afwijkt, want ik moet dus wel weer nieuwe filters aanschaffen. Behalve de prijs en het gewicht heb ik over de GM niet veel te klagen. Het grote diafragma geeft een mooi bokeh en de foto's zijn mooi scherp.


Hieronder heb ik een testje met verschillende diafragmawaarden gedaan: Grooste diafragma, F8 en kleinste diafragma.

 

SEL70200GM F2.8

SEL70200GM op F2.8

 

SEL70200GM F8

SEL70200GM op F8

 

SEL70200GM F22

SEL70200GM op F22

 

Dan de G. Een heel stuk lichter, namelijk 840 gram, dat merk je wel. Verder is de diameter van deze lens 72mm, wat dus nog een halve centimeter kleiner is dan de GM. De prijs van de lens is een stuk schappelijker, namelijk de helft minder dan de Gm. Wat ik bij deze lens meteen merkte was dat ik, toen ik dezelfde boom weer ging fotograferen voor de diafragma-test, ik deze keer niet kon scherpstellen. Ik moest serieus een stap naar achter doen. De lens had ik (ook bij de GM) op de max van 200mm staan. Achteraf de specs opgezocht en daarbij bleek inderdaad dat waar de minimale scherpstelafstand bij de GM over het hele bereik 96cm is, loopt dat bij de G uiteen van 100cm bij 70mm tot 150cm bij 200mm. Daar liep ik dus, zonder dit vooraf te weten, meteen tegenaan. Dikke min wat mij betreft, aangezien ik vaak bewegende dieren op de foto zet, dus ik wil graag een zo groot mogelijk bereik met scherpstellen. Een ander minpunt is dat bij een diafragma van 22, de scherpte toch wil duidelijk zichtbaar vermindert. Verder haalt dit objectief natuurlijk niet de F2.8, maar is bij F4 de max.

 

SEL70200G F4

SEL70200G op F4

 

SEL70200G F8

SEL70200G op F8

 

SEL70200G F22

SEL70200G op F22

 

Op de F22 na, zie ik niet bijster veel verschil in de foto's, bij beiden zijn de scherpte en bokeh prima (hoewel ik de bokeh niet heel uitgebreid heb kunnen testen natuurlijk). En de vraag is natuurlijk, hoe vaak ga je F22 instellen? Persoonlijk doe ik dat eigenlijk nooit. Is er teveel licht voor een groter diafragma, dan zet ik er liever een filter op, omdat een kleinere scherptediepte nou eenmaal veel mooier is. Wat verder opvalt aan beide lenzen is dat de zoom inwendig zit. De SEL2470GM schuift echt uit, bij de 70200G en GM is de behuizing vast en beweegt het glas daar binnen in. Handig tegen vuil en vocht.

 

Wat me bij beide lenzen toch wel ietsjes tegenviel is het bereik. Hoewel 200mm natuurlijk ook niet extreem veel is, had ik toch t idee dat ik wat verder weg van mijn onderwerp af had kunnen staan, dan werkelijk t geval was.

 

Dat brengt me ook bij het 3e alternatief: de SEL100400GM. Helaas was deze nog niet aanwezig op de Fotofair, maar zelf neig ik er toch wel erg naar om dit objectief af te wachten. Het prijskaartje is natuurlijk ook van deze lens fors, maar hij weegt zelfs minder (1395 gram) dan de SEL70200GM en ik kan veel verder van mijn onderwerp gaan staan. De 100400GM heeft een scherpstelafstand van 98cm over het hele bereik, dus dat is prima. De lichtsterkte loopt wel een stukje terug, namelijk F4.5 op 100mm tot F5.6 op 400mm. Ik sta dan ook te popelen om deze lens ook even uit te testen 🙂

6 ANTWOORDEN 6
profile.country.NL.title
ThomSBNL
Lid

Leuk dat je de lenzen hebt kunnen testen op de Foto Fair, ChantalSloep! En dankjewel voor deze uitgebreide uitleg, denk dat veel mensen hier wat aan hebben!

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Leuk @ChantalSloep! Hebben wij elkaar toevallig gesproken zaterdag? :wink:

profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

@Amfion Ha jij bent natuurlijk de dame achter de balie bij Sony! 
Helemaal niet bij stilgestaan! Nice to meet :wink:

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Klopt helemaal! Zeker leuk om je gesproken te hebben.

Ik ben overigens geen Sony medewerker, maar ik mag bij dat soort gelegenheden wel eens acte de presence geven :wink:

profile.country.NL.title
ChantalSloep
Lid

Dat zei je inderdaad ja. Wel leuk dat ze je daarvoor vragen, beetje erkenning toch? :slight_smile:

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Zeker!

En een dagje met enthousiaste gebruikers kletsen over de camera's en lenzen is ook geen straf :wink: