annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Nieuws: Sony Zeiss FE 50 mm f 1.4 voor fullframe E-mount aangekondigd!

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

Nieuws: Sony Zeiss FE 50 mm f 1.4 voor fullframe E-mount aangekondigd!

Sony kondigde vandaag een nieuwe lens aan in het fullframe e-mount segment. Ook werden de prijzen bekend van de al eerder aangekondigde 70-200 f 2,8 die op (fullframe) e-mount camera's gebruikt kan worden en van het wireless commander systeem voor Sony flitsers.

 

SEL50F14ZA_A.jpg

 

De nieuwe lens is een Full-Frame FE 50mm F1.4 ZA Prime Lens. Een lens die ook wel vaak een 'standaard' lens genoemd wordt. Dit vanwege het feit dat deze brandpuntsafstand het meest overeen schijnt te komen met hoe we zelf de wereld zien en omdat dit in het analoge tijdperk vaak de brandpuntsafstand was van de lens die je bij je camera kocht. Voor heel veel doeleinden is zo'n 50 mm geschikt en daarom een echt allrounder. Met het grootste diafragma van 1,4 is dit een lichtsterke lens die heel handig is voor donkere situaties of als je graag werkt met een kleine scherptediepte.

 

De SEL50F14Z zoals de officiële aanduiding is, is ontwikkeld voor de A7 serie die een fullframe sensor heeft, maar kan uiteraard ook op de andere e-mount camera's - Nex-serie, Axxxx camera's - gebruikt worden.

 

Specificaties

SSM motor

11 bladig circulair diafragma

Traploos diafragma, aan- en uitzetten via knop op de lens

Stof- en waterafstotend ontwerp

Kortste scherpstelafstand  45 cm

Filtermaat 72 mm

Gewicht 778 g

 

Er was al een heel prima 55 mm 1,8 en een 50 mm 1,8 beschikbaar voor fullframe e-mount, maar deze lens past mooi in lijn met de 35 en 85 mm f1,4 die ook in de lenzen line-up te vinden zijn.

 

Deze Planar T* FE 50mm 1.4 ZA lens zou al vanaf deze maand beschikbaar moeten zijn met een prijskaartje van 1800 euro.

 

Prijs FE 70-200 f2,8

 

Van de eerder aangekondigde FE 70-200 f2,8 - ook voor fullframe e-mount - werd vandaag de prijs bekend. In de VS zal deze 2600 dollar gaan kosten. In euros zal zo'n zelfde bedrag te verwachten zijn.

De bij deze lens behorende teleconverters 1.4x and 2.0x (model SEL14TC en SEL20TC) gaan 550 dollar kosten.

Zowel de lens als deze teleconverters zouden deze maand beschikbaar moeten komen.

 

Wireless flash control system

 

Ook al eerder aangekondigd was het nieuwe draadloze flitsercontrole systeem. Er zijn al best een aantal third-party systemen beschikbaar die speciale Sony varianten op de markt brengen zoals Phottix.

Probleem bij een aantal systemen is dat de triggers wel goed passen maar dat het voetje van de flitsers net een beetje anders is zodat universele ontvangers zoals van Cactus niet goed passen of niet goed contact maken.

 

Het systeem bestaat uit een draadloze radio commander - FA-WRC1M en een draadloze radio ontvanger - FA-WRR1.

Deze set een heeft een maximum bereik van 30 meter en kan 15 verschillende flitsers aansturen in 5 verschillende groepen.

 

Deze set zou vanaf augustus beschikbaar moeten komen en zal zo'n 350 dollar gaan kosten voor de commander en 200 dollar voor een ontvanger.

7 ANTWOORDEN 7
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Wat de prijs van de 70-200 2.8 betreft: dat wordt wellicht 3000 euro in onze winkels... :thinking:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Amfion
Expert

De tekst uit het persbericht over de wireless flash commander: 

 

 Sony introduceert vandaag een nieuw radiogestuurd belichtingssysteem. Het nieuwe systeem is compatibel met Sony’s Alpha-camera's met verwisselbare lenzen en externe flitsers. Het belichtingssysteem omvat de FA-WRC1M afstandsbediening en de FA-WRR1 ontvanger.

 

Het nieuwe systeem is compact en daardoor flexibel inzetbaar voor fotografen die vaak op locatie werken. Dankzij een bereik van 30 meter is het systeem in alle opnameomstandigheden inzetbaar. Fotografen kunnen gebruik maken van de TTL-modus, de Handmatige modus of de Groepsmodus.

 

In totaal kan de fotograaf tot 15 flitsers bedienen in 5 flitsgroepen. Dit biedt een enorme creatieve vrijheid om met verschillende opstellingen te experimenteren. De opnamemodus, flitsverhouding en de belichtingscompensatie van de flitsers zijn op afstand te bedienen.

 

De afstandsbediening is uitgevoerd met een goed afleesbaar paneel waarop de status van elke ontvanger is af te lezen. Dit is prettig wanneer de fotograaf alleen of met een assistent werkt. Het systeem kan tevens meerdere camera's op afstand activeren. Dit is een uitkomst voor sport- en natuurfotografen aangezien tot een afstand van 30 meter gewerkt kan worden.

 

Het nieuwe belichtingsbedieningssysteem biedt een flitssynchronisatiesnelheid tot op 1/250ste[i] seconde. Ook High Speed Sync (HSS) is beschikbaar. Het flitsniveaus kan via 25 stappen worden ingesteld (1/1, 1/2, 1/4, 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128, 1/256), met tussenstappen van 1/3 EV. Het nieuwe systeem is bedoeld voor fotografen die met opstellingen werken waarbij meerdere lichtbronnen nodig zijn. De fotograaf kan elke flits afzonderlijk instellen voor een dynamisch belichtingseffect.

 

Dankzij het volledig radiogestuurde systeem hoeft de gebruiker zich geen zorgen te maken over problemen door fel zonlicht of fysieke obstakels. Het systeem is stof- en vochtbestendig en leent zich voor intensief gebruik.

Het belichtingssysteem is vanaf september 2016 te koop. De afstandsbediening zal € 420 kosten en de draadloze ontvanger € 240. 

 

--K2--
Lid

Als ik deze lens op een goede dag een keer tweedehands kan vinden, dan vrees ik dat er weer een hap uit mijn budget gaat...

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Liever 1.4 dan de 55mm F1.8 versie? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
--K2--
Lid

Ik las een tijdje geleden een interessant artikel van "Lensrentals" over Electromagnetic Focussing :

 

https://www.lensrentals.com/blog/2016/04/a-look-at-electromagnetic-focusing/

 

Daar zit onder het titeltje "Single LEM - Type 1 motor" een interessant stukje over de FE 55/1.8 en FE 24-70.

 

"The Type 1 motor with flat-glue-only is found, as far as I’ve seen, only on the Sony FE 55mm f/1.8 and FE 24-70mm f/4 lenses. These are the two lenses we find have frequent AF motor failures; we’ve reglued dozens of them."

Vandaar dat ik die twee even (nog) niet heb :smileysad:.

 

Als ik dat stuk zo lees, dan hoop ik dat Sony het design voor beide lenzen snel even aanpast.  Kan blijkbaar niet moeilijk zijn. 

profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Ja dat is inderdaad een zwak punt zo blijkt. Elders spreken ze ook over het verschil tussen samples tussen 55mm lenzen. (wellicht stond het in het artikel over de nieuwe FE 50mm 1.8, heb de link toevallig niet geopend :laughing: ) heb zelf ook al het verschil in samples zelf mogen ervaren (mijn eerste sample heb ik kunnen inruilen). Dat verklaart wellicht ook een een stuk waarom sommige mensen de "wow" niet van deze lens inzien, terwijl het echt een toplens is.

 

Maar dat houdt me voorlopig niet echt tegen deze lens met plezier te gebruiken, ik vraag me ook af waarom ze zoveel defecte lenzen hebben: zijn mensen echt zo onzorgzaam met gehuurd materiaal? Ik vraag me ook luidop af of (extreme?) warme temperaturen en rechtstreekse zon geen effect hebben op deze lijm.

 

Ik hoop dat het alleszins bij mij nooit loskomt en/of dat het goedkoop kan hersteld worden. Ideaal is het inderdaad niet...

 

Mijn vermoeden is dat deze 50mm dezelfde SSM-motor heeft als de 35mm: en daarover zijn ze bij lensrental zéér lovend. Een duurzame lens met uitstekende afdichtingen. Ik hoop dat het een weg is die Sony is ingeslagen voor alle komende FE lenzen!

 

Je moet ook zeker eens kijken of zoeken naar "A7 instellingen" in de zoekbalk. Dan kan je misschien ook je A7-instellingen delen? :wink:

_____________________________________________________
Sony Alpha Training