annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Lichtgewicht zoomlens

LisetteTe
Nieuw

Lichtgewicht zoomlens

Hoi, 

 

Over een kleine maand ga ik op vakantie naar Zuidelijk Afrika. Hier wil ik natuurlijk heel graag mooie foto's maken van dieren die helaas niet altijd even dichtbij staan. 

Ik heb een sony a58 met een 18-200 lens. Ik zou graag een lens erbij willen waar ik verder mee in kan zoomen. (Ik ben al eerder naar Afrika geweest en 200 is niet altijd genoeg).

Ik heb gekeken naar een Tamron 150-600 en Sigma 50-500 maar wat hierbij het grootste bezwaar is dat ze zo zwaar zijn (ongeveer 2 kilo). En ik snap wel waarom ze zwaar zijn maar nu is mijn vraag: zijn er ook lichtere zoomlensen voor mijn sony? Of een andere manier waarom ik verder in kan zoomen? Een converter is waarschijnlijk ook niet ideaal omdat mijn lens niet heel erg lichtsterk is. 

Tamron had een 200-500 lens (1300 gram) maar die wordt niet meer gemaakt. 

Sigma komt met een 100-400 lens maar (vooralsnog) niet voor Sony a camera's. 

 

Alvast bedankt!

 

Groetjes,

 

Lisette

5 ANTWOORDEN 5
profile.country.BE.title
NEXBert
Bijdrager

Hallo Lisette,

 

Lichte (tele) zoomlenzen voor A-mount bestaan helaas niet. Het enige wat voor mij enigsinds in de buurt komt is een 70-300mm. Versie 2 van Sony (Sony 70-300mm F/4.5-5.6 G SSM II) weegt 750g als ik me niet vergis. 

Om eerlijk te zijn dacht ik direct aan een Sony RX10III toen ik je vraag las: één camera, één vaste zoomlens (24-600mm), compact en een 'lichtgewicht'. Dé ideale reiscamera :slight_smile: Ben er zelf even wildlife mee gaan fotograferen (ijsvogeltjes) en was verbluft van het resultaat.

 

Onderstaande foto werd genomen op 600mm, niet gecropped.

 

DSC00001.JPG

 

Komende vakantie gaat bij mij enkel de 24-70mm variant binnen deze camera-reeks (RX100V) mee. Net omdat deze zo beperkt is in afmetingen en amper inboet op kwaliteit, verkies ik deze boven een verwisselbare E-mount set. Toch voor verre reizen waarbij genieten nog altijd op de eerste plek komt :slight_smile:

https://www.facebook.com/bertdellafaille
profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

wow...even offtopic; wat een mooie scherpe foto voor die zoomfactor zeg!

 

 

LisetteTe
Nieuw

Hoi, 

 

Bedankt voor je reactie. Hele mooie foto inderdaad! En de Sony Sony RX10III ziet er uit als een hele fijne camera. Maar als ik die nu zou kopen zou dat wel een flinke uitgave zijn en vind ik het eigenlijk ook wel zonde omdat ik dan mijn a58 van nog geen 2 jaar oud waarschijnlijk niet of nauwelijks meer zou gebruiken. 

Een lens tot 300 mm zou idd kunnen als toevoeging maar het zoom verschil met 200 mm is niet heel erg groot. Genieten komt ook zeker op de eerste plaats maar mensen na afloop mee laten genieten is ook wel leuk natuurlijk 🙂 

 

Groetjes,

 

Lisette

profile.country.NL.title
Onno_l
Lid

tja....lastig!

 

een teleconverter is wel een optie, klein, licht  maar wel: duur, en lichtsterkte verlies.

andere lens is zwaarder, en die camera is mooi! 

zelf heb ik de a77ii, daar zit een digitale teleconverter op, 1.4 en 2.0  ook daar is wat pixelverlies...ik gebruik het redelijk vaak want ik zie er nauwelijks wat van ! maargoed die camerabody is ook aardig prijzig.

 

succes, hoop dat je er uitkomt, en wat je gaat doen :wink:

profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@LisetteTe

 

Ik zou een keus maken voor een compact camera met een flinke zoomrate maar toch redelijk lichtsterk (voor de avonden) in plaats van een super tele. Qua kosten zal het elkaar niet zoveel ontlopen, en wat je schrijft, probeer er uberhaupt maar 1 te vinden voor de redelijke prijs.

 

Idee?

Panasonic TZ100 of iets dergelijks..

 

prettige reis, geniet ervan!

 

 

mijn foto's op; 500px en