annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Keus prime 50/55 mm lens

OPGELOST
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Keus prime 50/55 mm lens

(ervarings) vraagje aan de leden hier op het forum omtrent de keus voor een prime 50 objectief.

Ik ben altijd gecharmeerd geweest van een lichtsterke 50 mm lens, wat ik nu gebruik is de Olymp Zuiko 50/1.8 van enige jaren geleden...:smileywink:. Ik gebruik deze natuurlijk met een adapter maar kom er toch wel achter dat vooral qua glas opbouw er in die 30 jaar wel iets is verandert (chromatische aberatie, anti flare coatings etc) Natuurlijk is daar op verschillende manieren wel mee te "dealen", maar het stoort wel.

Overal beetje rond gekeken via Google en ik zit heel erg te twijfelen tussen de Zeiss 55/1.8 ZA en een Zeiss Loxia 50/2 FE-mount. Prijzen zijn vergelijkbaar. Met de 55/1.8 behoud ik alle functies van de Sony A7ii (incl AF) en met de Loxia is het scherpstellen manueel maar wel bijv. EXIF info. Overigens vind ik dat manueel scherpstellen voor een 50 mm niet erg (zeker niet met de hulp van de A7ii), je bent dan toch bezig met heel "bewust" fotograferen en manueel scherpstellen is (meestal) snel genoeg, behalve mogelijk bij actie en street fotografie. Qua kwaliteit ontlopen ze elkaar ook niet echt..(Dxo Mark) alleen wel qua gevoel van voorbeeld foto's die ik gezien heb. Ik neig naar het kleuren pallet van de Loxia (meer natuurlijk?) en wat ik altijd noem 3D effect. (al zegt Dxo mark wat anders dan mijn gevoel...)

Indien iemand hier er wat zinnigs over kan zeggen houd ik me aanbevolen!

Alvast bedankt,

mvg Sigiphoto

mijn foto's op; 500px en
15 ANTWOORDEN 15
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Vandaag op Pro-Im zowel de Loxia 50 als de 55 1.8 op eigen camera kunnen testen.

Grappig effect dat met scherpstellen bij de loxia de A7ii direct reageert! Is een heel goed objectief in mijn ogen, alleen MF...vervolgens even later de 55 1.8 op eigen A7ii geklikt. En dan merk je met "streetfotografie" op de beurs toch wel het gemak van de AF...en snel!

Half uurtje met het setje rond gelopen en wat foto's gemaakt. Blijft een feit dat ik de bokeh en gevoel bij de loxia foto's beter vind...maar de AF is toch wel een zeer sterk punt en met het verschil in bokeh tussen 50Loxia en de

55 1.8 kan ik denk ik goed leven.

Onze vrienden uit Urk hadden een 10% korting op de sony lenzen, maar ik heb me nog even in kunnen houden. Wil eigenlijk een Nikon 17-55 2.8 erop inruile en Urk deed dat niet op de beurs.

Derhalve nog niets gekocht...maar wel keus gemaakt!

Was het ritje waard...de beurs bedoel ik :wink:

mijn foto's op; 500px en
profile.country.BE.title
Portmixus
Held

Heb je ondertussen iets gekocht? :laughing:

 

Loxia of de FE55? 

_____________________________________________________
Sony Alpha Training
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

@Portmixus,

 

:laughing: Neuh...wel de keus bepaald (verstandelijk), het wordt de 55 1.8.

Ben af en toe aan het kijken waar. Internet of grote/kleine zaak.

Maar zoals ik ergens anders (ander topic hier ergens..) heb gemeld..het gaat ook om een totaal plaatje.

Zoals je weet ben ik over gestapt van Nikon naar Sony. Dat brengt "verplichtingen" met zich mee, dus her herschikken van je objectieven verzameling. Ik zal er een deel 2 eerste indruk in nieuw topic aan wijden:smileywink:

Zie nieuw bericht in Tips etc..

 

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

De 55 1.8 is besteld en onderweg...hoop hem vrijdag a.s. binnen te hebben!:smileydancing:

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

hij werkt :thumbsup:

 

duccies

mijn foto's op; 500px en
profile.country.NL.title
Sigiphoto
Expert

Wat een geweldig lensje is dit toch! Afgelopen weekend naar London...werd een kort weekje i.v.m. alle geannulleerde vluchten...dus ook de Lego winkel (vlakbij China Town) bezocht en daar stond een mega (ongeveer 4meter hoog) Lego bouwsel van de Big Ben..het was 10 over half 8 'savonds...iso naar 640 (dacht ik) en 55/1.8 op F2...uit de hand schieten, schitterend gewoon! Al vaker gezegd, deze gaat nooit meer weg zolang ik een Sony A7 xxx zal hebben!

 

Foto is onbewerkt, alleen van RAW naar JPG...

Lego Ben LondonLego Ben London

 

 

 

mijn foto's op; 500px en