annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

Hoe back- of frontfocus van een lens op A7II instellen ?

OPGELOST
profile.country.BE.title
buysmarc
Lid

Hoe back- of frontfocus van een lens op A7II instellen ?

Wanneer je na de test met de Datacolor Lenscal ondervindt dat de autofocus van de Sony A7II  en een bepaalde lens, niet perfect werkt, hoe pas je dan deze aan ?

In de handleiding vind ik "AF-microafst" maar deze is niet instelbaar.

1 GEACCEPTEERDE OPLOSSING

Geaccepteerde oplossingen
profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het antwoord is dit. Back of frontfocus bij een mirrorless camera en mirrorless lenzen kan eigenlijk niet. De af module zit op de sensor dus back of frontfocus kan niet optreden. Dat treedt namelijk op bij spiegelreflexen omdat de AF module niet op de sensor zit, maar ergens onder het spiegelhuis en soms niet goed gecalibreerd is.

 

Kortom, een E-mount camera met e-mount lenzen kan geen back- of frontfocus geven.

Dat kan wel als je een adapter gebruikt.

In dat geval kan je via het menu lenzen kalibreren. Dat is overigens niet zo makkelijk als het lijkt.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3

Bekijk de oplossing in de community in het oorspronkelijke bericht

5 ANTWOORDEN 5
Anonymous
Niet van toepassing

Hi Marc, 

 

Op de ondersteuningspagina vond ik een aantal hulpartikelen over de autofocus, wellicht heb je er wat aan.

 

Zo niet dan kun je het in de tussentijd ook altijd nog even via Support proberen, maar hopelijk zijn er andere communityleden actief die je van tips kunnen voorzien.

 

Groet, 

Arthur

 

 

profile.country.NL.title
Amfion
Expert

In theorie heeft een systeemcamera bijna nooit last van back of front focussing omdat je op de sensor scherpstelt. 

Om welke lens gaat het? Werk je met een adapter. 

Bij services zoals chip clean kun je je lens en camera body laten kalibreren als het op de camera niet lukt. 

profile.country.BE.title
buysmarc
Lid

Ik werk met oa. met SEL2470Z, SEL24240 en de SEL90M28G, E-lenzen dus, op mijn A7II.

In het menu "Eigen instellingen", Tabblad 5 (zie ingesloten afbeeldingen) -> "AF-microafst." krijg je bij opening hiervan een tabblad waar ik "hoeveelheid" niet kan selecteren.

Kan dit dan niet bij E-lenzen ? Is de AF bij Sony dan zo perfect dat er nooit corrceties zullen moeten uitgevoerd worden ?

 

IMG_0957.JPGIMG_0958.JPG

 

profile.country.NL.title
pieterlj
Lid

Het antwoord is dit. Back of frontfocus bij een mirrorless camera en mirrorless lenzen kan eigenlijk niet. De af module zit op de sensor dus back of frontfocus kan niet optreden. Dat treedt namelijk op bij spiegelreflexen omdat de AF module niet op de sensor zit, maar ergens onder het spiegelhuis en soms niet goed gecalibreerd is.

 

Kortom, een E-mount camera met e-mount lenzen kan geen back- of frontfocus geven.

Dat kan wel als je een adapter gebruikt.

In dat geval kan je via het menu lenzen kalibreren. Dat is overigens niet zo makkelijk als het lijkt.

 

Sony a6300,Sony 18-200/f3,5-6,3 Sony 35/1,8,Sony 30/3,5,Sony 50/1,8,Samyang 12/f2,Sigma 19/f2,8. Sony A77/Sony 16-50/f2,8/Tamron 70-300/4,5-5,6 vc usd, Sigma 70/f2,8, LA-AE3
profile.country.BE.title
buysmarc
Lid

Bedankt Pieterlj, weeral iets bijgeleerd over dat fantastisch toestel en lenzen.