annuleren
Resultaten voor 
Zoek in plaats daarvan naar 
Bedoelde u: 

Word nu lid en maak deel uit van onze community!

FE 70-200 mm F4 G OSS – SEL70200G

profile.country.BE.title
Portmixus
Held
Held
8.912  Weergaven

Vatting: E-mount

Formaat: Full-Frame

Brandpuntsafstand: 70-200mm

Diafragma: F4

Kleinste diafragma: F22

Diafragmabladen: 9 (afgerond)

Focus intern: JA

Zoom intern: JA

Stabilisatie (OSS): JA

Weersbestendig: JA

Kortste scherpstelafstand: 1m (70mm) - 1.5m (200mm) (AF) à 1.35m (200mm) (MF)

Filtermaat: 72mm

Maximale vergroting: 1:7.69 (0.13x)

Lengte (zonder en met zonnekap): ± 17,5cm en ± 24,4cm

Gewicht

-Met statiefgondel en zonnekap: 1018g

-Zonnekap: 74g

-Statiefgondel: 105g

-Lens (zonder zonnekap of statiefgondel): 839g

-Lens + zonnekap: 912,5g

Bijzonderheden: komt met een witte, ronde zonnekap en lenszakje. Niet compatibel met de Sony teleconverters. Lensupdate beschikbaar: http://www.sony.be/support/nl/product/SEL70200G

Link naar Sony pagina: http://www.sony.be/nl/electronics/cameralenzen/sel70200g

Adviesprijs (Sony-website): 1700 euro

 

70-200 F4 product shot.jpg

 

Sterke punten

-Scherpe lens (verrassend omdat de scherpte op 200mm zo goed is!), reeds vanaf F4 (doch wel een duidelijke verbetering in scherpte op F5.6).

-Interne scherpstelling en interne zoom zorgt ervoor dat de lens even groot blijft tijdens het scherpstellen of zoomen

-Zeer goede bouwkwaliteit, statiefgondel eenvoudig demonteerbaar

-Zeer handzaam formaat, zeker niet te zwaar.

-Beeldstabilisatie (OSS) werkt voortreffelijk.

-Heeft een focus-limiter en mode 2 als je wil pannen (enkel stabilisatie verticaal)

-Geen merkbare vervorming van de lens.

-Snelle AF.

-Stof- en vochtwerend.

 

Minder sterke punten

-een kortste scherpstelafstand van 1.5m op 200mm (en bij gebruik van autofocus) is helemaal niet bijzonder in zijn klasse. Als je MF gebruikt, kan je 15cm dichter scherpstellen. Ter vergelijking: de Sony A-mount versie (70-200mm F2.8) haalt 1.2m, de nieuwste FE 70-200 F2.8 GM haalt zelf 0.96m.

-1500 euro (Sony adviesprijs) is veel geld voor een 70-200mm F4 lens. Als je echter een 70-200 F4 wilt, dan is dit geen twijfelgeval. Het presteert (voor een zoomlens) uitstekend!

 

Korte bespreking

Al jaar en dag vragen Sony (en Minolta) fotografen een handzame middellange telelens met een F4 diafragma. De bekende en populaire F2.8 versies van de 70-200mm zijn groter en zwaarder, terwijl je het diafragma van F2.8 lang niet altijd nodig hebt. Met deze 70-200mm F4 G OSS heeft Sony een dijk van een lens neergezet. De lens is snel, scherp, ligt goed in de hand (niet te groot noch te zwaar)…

 

De bouwkwaliteit is zeer goed dankzij de gebruikte materialen (metaal) en de interne scherpstelling en interne zoom waardoor de lens altijd even groot blijft. Zoals elke FE-lens is ook deze lens stof- en weersbestendig. Typisch halen zoomlenzen zetten zoomlenzen hun beste optische prestaties niet neer aan het tele-uiteinde van een lens (in dit geval 200mm). Daar zat de grote verrassing! Op 200mm F4 was bijzonder goed, zowel in het centrum maar evenzeer in de hoeken (wat overigens niet wil zeggen dat de lens reeds maximaal scherp is op F4, dat haal je op F5.6 en F8). Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ik denk dat dit sample zich eerder atypisch gedraagt: de scherpte in de rechteronderhoek was beter dan de scherpte in het centrum, zelfs na meerdere pogingen met en zonder AF.

 

Wel presteert de lens in het midden van zijn zoombereik wat minder (enkel getest op 135mm). Hier gedraagt de lens zich meer als een klassieke zoomlens met een zichtbaar slechtere hoekscherpte.

 

De statiefgondel kan je gemakkelijk demonteren of roteren. Handig als je lens bijvoorbeeld op een statief staat en je van horizontaal naar verticaal wil fotograferen. Je hoeft enkel de schroef een halve slag los te draaien (dit is daarvoor gemaakt, je maakt in feite niets “los”) en je kan de lens vrij roteren. De statiefgondel kan je demonteren zonder de lens van de camera te ontkoppelen. Een goed doordacht systeem dat een pluim verdient. Op de statiefgondel zijn markeringen aangebracht op de lens te aligneren voor horizontale en verticale positie.

 

De lens heeft een focus-limiter om de snelheid van scherpstellen (wat overigens zeer goed is) een handje te helpen: ofwel scant de lens het hele bereik om scherp te stellen (van dichtbij tot zeer ver “oneindig”) ofwel vanaf 3m tot oneindig. Verder vind je ook een knop aan de zijkant van de lens “mode 1” en “mode 2”. Standaard kies je mode 1 waarbij de stabilisatie zowel horizontaal als verticaal werkt. In mode 2 werkt de stabilisatie enkel verticaal, zodat je kan pannen. Pannen is een techniek waarbij je een horizontaal voortbewegend onderwerp (zoals bijvoorbeeld een auto) blijft volgen doorheen de lens. De horizontale beweging die je maakt met de lens is uiteraard bewust en hiervoor mag de camera niet (proberen) compenseren.

 

Aan al die pluspunten hangt wel een relatief hoog prijskaartje: 1500 euro. Als je een handzame 70-200mm lens zoekt en F4 is voldoende, dan stelt deze lens niet teleur!

 

Scherptecrops

Klik hier voor meer info over de onderstaande crops.

De foto’s zijn geven het centrum (linker foto) en daarnaast de scherpste onderhoek weer. Onder elkaar vind je crops genomen op 70mm F4, F5.6 en F8.

 

70mm comparison.jpg

 

Een klassiek goed resultaat voor een tele-zoomlens op 70mm. Centrumscherpte is reeds zeer goed op F4, vanaf F5.6 uitstekend. De hoekscherpte loopt wel wat achter, zeer behoorlijk op F4 maar verscherpt progressief tot F8. Vergeet niet dat dit op 42 megapixels, 100% crop en sterk in de onderhoek. (Zie allereerste bericht in de lensdatabase over hoe dit wordt getest.)

 

Onder elkaar vind je crops genomen op 135mm F4, F5.6 en F8.

 

135mm comparison.jpg

 

Op 135mm presteert de lens vrij gelijkaardig als op 70mm. Je ziet wel een duidelijk verschil in de hoekscherpte tussen F4 en F5.6 en op F4 tussen centrum en hoek. Het zal je in de praktijk alleszins weinig hinderen.

 

Onder elkaar vind je crops genomen op 200mm F4, F5.6 en F8.

 

200mm comparison.jpg

 

Het is vooral door zijn prestatie op 200mm dat deze lens zo hoge ogen scoort! Je ziet een hint van softness op F4, met de hoek zelfs een fractie scherper dan het centrum. Dit is wellicht te wijten aan sample-variatie en wellicht geen algemeen verschijnsel van deze lens. Ik heb dit herhaaldelijk getest, zowel met MF als AF en telkens bekom ik een scherpere (rechter) onderhoek vergeleken met het centrum. Hoe goed deze lens op 200mm is, was mij een verrassing en dat maakt het misschien zijn geld wel waard!

 

Post gerust eigen voorbeeldfoto’s in een opmerking hieronder!

 

15 Opmerkingen